”Sinun koskiesi pauhussa syvyys syvyydelle huutaa, kaikki sinun kuohusi
ja aaltosi käyvät minun ylitseni. Päivällä Herra säätää armonsa, ja yöllä minä
hänelle veisaan ja rukoilen elämäni Jumalaa. Minä sanon Jumalalle, kalliolleni:
’Miksi olet minut unhottanut? Miksi minun täytyy käydä murhepuvussa, vihollisen
ahdistamana?’ Minun luitani jäytää, kun viholliseni minua häpäisevät, sanoen
minulle kaiken päivää: ’Missä on sinun Jumalasi?’ Miksi murehdit, minun
sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä
saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Jumalaani.” (Ps.42).
”Minun luitani jäytää, kun viholliseni minua häpäisevät, sanoen minulle
kaiken päivää: ’Missä on sinun Jumalasi?’”
Tämä jäytävä tilanne on
saavuttamassa tietynlaisen kohokohtansa niiden parissa, jotka vielä uskovat
aidosti Jumalaan ja Hänen luomistyöhönsä. Aivan erikoisella tavalla ei kielletä
jonkin suuremman olemassaoloa, mutta kielteiset näkemykset kieltäytyvät
näkemästä sitä, mistä Sana puhuu:
”…sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän
keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut. Sillä hänen näkymätön
olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä
hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät
he voi millään itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan,
eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat
ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.”
(Room.1).
Jumalamme on siis näin
näkymätön joidenkin keskuudessa, saaden uskovaisenkin nimellä kulkevat alkamaan
epäillä itse näkemäänsä, esittäen kätketyllä tavalla saman kysymyksen
uskontoverilleen: ”Missä on sinun Jumalasi?” Tämä on ehkä ollut ja on edelleen
kaikkein satuttavinta elämässämme.
Itse olen aina ollut
jonkinlaisessa johtavassa asemassa joutuen sen johdosta aivan erikoislaatuisen
arvostelun kohteeksi. Jo aivan uskoon tuloni ensimmäisinä vuosina jouduin
toteamaan karmivan todellisuuden ns. uskovaisten elämässä. Osasin tuoda sen
esiin vain toteamuksella: ”Yhdeksänkymmentä prosenttia uskovaisuudestamme
näyttää perustuvan siihen, että näemme läheisemme huonompina kuin itsemme!”
”Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja
toinen publikaani. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä
kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset,
huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti
viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.' Mutta publikaani seisoi
taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa
ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'. Minä sanon teille: tämä
meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä
ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.” (Luuk18).
Millainen on meidän
rukouksemme tänään? ”Jumala, minä kiitän sinua, etten ole niin kuin tuo
fariseus!”, vaiko ”Jumala ole minulle syntiselle armollinen!”? Ei taida olla
ihme, että niin moni joutuu kysymään tänäänkin: ”Missä on Jumala?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti