”Johannes vastasi ja sanoi: ’Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle
anneta taivaasta. Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä
ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty. Jolla on morsian, se on
ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti
yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi. Hänen tulee
kasvaa, mutta minun vähetä. Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien’.”
(Joh.3),
Sananpalvelijan tarkoitus
on siis toimia eräänlaisena Yljän ystävänä. Mutta olemmeko tarpeellisessa
määrin tietoisia siitä, mitä tähän tehtävään sisältyy meidän ajassamme, jolle
tämäkin sanankohta on aivan selvä vertauskuva, vaikkakin harvoin esiin
nostettu. Omasta mielestäni Johannes Kastaja on, Herrankin erikoisella tavalla
korostamana sananpalvelijana, sanansaattajana, mitä tärkein esimerkki oikeasta
asenteesta Herran seurakunnan toiminnassa. Seurakuntalainen ja vielä ulkopuolellakin
oleva ihminen on tärkeä Herran ja Hänen palvelijansa silmissä, mutta mikä on
kuitenkin kaikkein tärkeintä jumalallisen tarkoitusperän saavuttamiseksi?
Iloitsemme jokaisesta kohtaamastamme ihmisestä, mutta mikä seikka on sittenkin
saattanut jäädä liian pienelle huomiolle?
”Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja
kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on
nyt tullut täydelliseksi.”
Toivon jokaisen lukijani
olevan selvillä Raamatun symboliikasta, jossa meitä uskovaisia verrataan
morsiameen ja Herraamme Taivaalliseen Ylkään. Mutta mitä on tapahtunut kautta
historian ja tapahtuu edelleenkin, aivan kuin kenenkään huomaamatta? On niin
helppo tiedostaa mitä erilaisimmat palvelustehtävät seurakunnassa, mutta onko
meille kyllin selvää se, mikä on Jumalan säätämä arvojärjestys, pätevänä koko
pelastushistorian ajan? Jankutamme jonkun mielestä aivan liikaa tästä asiasta,
mutta se sisältää niin vakavia seikkoja, että niiden pohjalta ratkaistaan, ei
ihmisten keskellä, mutta Taivaallisessa Tuomioistuimessa, monen sananpalvelijan
iankaikkinen kohtalo! Mistä hän on todella iloinnut elämänsä ja
palvelustehtävänsä keskellä?
Ei ole ollenkaan
samantekevää miten käyttäydymme ns. morsiamen, seurakunnan keskellä.
Kuvitelkaamme mahdollisimman todellisena häihin valmistautumistilanne, jossa on
läsnä vaihteleva määrä henkilöitä. Mitä kertoo meille tilaisuuden tärkeimpien
ihmisten käytös ja asenne? Mitä jos sulhasen ystävä on pukeutunut huomattavasti
näyttävämmin kuin sulhanen, todella kalliiseen ja huomiota herättävään pukuun
ja säihkyviin kenkiin? Mitä jos hänen kampauksensa ja koko olemuksensa loistaa
jotakin aivan käsittämätöntä charmia, saaden hänet hymyilemään mitä
valloittavinta hymyä katse suunnattuna morsiameen ja elehtimään huomiota
herättävästi nimenomaan morsiamen lähellä, pyrkien koko ajan kiinnittämään
tämän huomion itseensä? Hän selvästi hymyilee parhaan ystävänsä morsiamelle
leveämmin kuin mihin sulhasen suu pystyy repeämättä.
Eikö olekin selvää, että
jokin on todella pahasti vialla, kun tarkastelemme asiaa tällaisella tavalla?
Emme vain ole tulleet ajatelleeksi asioiden todellista laitaa? Kaikki menee
jopa siihen pisteeseen asti, että sulhasen ystävä leikillisesti nyhjäisee
morsianta tuttavallisesti ja hehkuvasti niin usein, että hääväkikin jo
vähitellen alkaa hieroa silmiään ihmetystä täynnä!
Voi, kuinka tuleekaan
paha olo ja sisäinen kammotus, kun tämän kuvauksen siirtää hengelliseen
elämään! Miten ihmeessä on mahdollista, ettei tällaista suorastaan sairasta ja
hävytöntä flirttailua olla paremmin pantu merkille seurakuntien elämässä?
Palauttakaamme yhä uudelleen mieleemme Johannes Kastajan ikiaikaiset sanat:
”Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja
kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt
tullut täydelliseksi.”
Me toki iloitsemme
jokaisesta veljestä ja sisaresta, mutta kaikki perustuu Taivaallisen Ylkämme
onneen ja iloon, jonka näemme Hänen kasvoiltaan ja kuulemme Hänen äänestään.
Meidän osamme kaikessa on tyytyä iloon ja onneen pelastuksen suhteen, jonka
olemme saaneet ansiottomana lahjana!
”Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden
kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä
Herra on heille kullekin antanut. Minä istutin, Apollos kasteli, mutta
Jumala on antanut kasvun. Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä
kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.” (1.Kor.3).
Siispä jäljelle jää vain:
”Hänen tulee
kasvaa, mutta minun vähetä. Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti