”Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: ’Kiivaus
sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut’. Niin juutalaiset vastasivat ja
sanoivat hänelle: ’Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?’”
(Joh.2).
Mihin joukkoon kuulumme
ja minkä puolesta me kiivailemme, vai olemmeko mielestämme täysin
puolueettomia, kantaa ottamattomia? Onko ylipäätään mahdollista, nimenomaan
tässä ajassa, olla ottamatta kantaa? Viisas vaikenee, mutta missä kohden ja
missä asioissa? Pelkäämmekö joutua vastakkain lainauksemme esittämän tilanteen
kanssa, jossa meiltä kysytään motiivia kaikelle tekemisellemme ja
asenteillemme? Katsommeko parhaaksi pysyä neutraalina, puolueettomana, seuraten
vain vallitsevan tilanteen kehitystä, vaieten ”rauhan säilyttämiseksi”?
Ajatuksen penseydestä emme edes anna tulla mieleemme?
Olisikohan mahdollista,
että oman olemuksemme asenteilla toimimme vastoin kaikkea sitä, mitä meiltä
odotetaan? Eilen lainasimme sanankohtaa:
”Kun Herodes näki Jeesuksen, ihastui hän suuresti; sillä hän oli jo
kauan aikaa halunnut nähdä häntä, koska oli kuullut hänestä, ja hän toivoi
saavansa nähdä häneltä jonkin ihmeen. Ja hän teki Jeesukselle monia
kysymyksiä; mutta tämä ei vastannut hänelle mitään. Ja ylipapit ja
kirjanoppineet seisoivat siinä ja syyttivät häntä kiivaasti. Mutta Herodes
joukkoineen kohteli häntä halveksivasti ja pilkkasi häntä; ja puettuaan
hänet loistavaan pukuun hän lähetti hänet takaisin Pilatuksen eteen. Ja Herodes
ja Pilatus tulivat sinä päivänä ystäviksi keskenään; he olivat näet ennen
olleet toistensa vihamiehiä.” (Luuk.23).
Tänään mielenkiintoni
herättävät sanat:
”Ja Herodes ja Pilatus tulivat sinä päivänä ystäviksi keskenään; he
olivat näet ennen olleet toistensa vihamiehiä.”
Mihin olemme ihastuneita,
mitä arvostamme ja kunnioitamme? Miksi? Herodes, eräänlainen pahuuden
ruumiillistuma, ihastui suuresti nähtyään Jeesuksen ja esitti Tälle kysymyksiä.
Jonkun mielestä aivan erinomainen asia ja positiivinen merkki maallisen
hallitsijan mielenkiinnosta hengellisiä asioita kohtaan! Mutta riittääkö pelkkä
mielenkiinto rajoitetulla alueella? Herramme ei katsonut tarpeelliseksi vastata
Hänelle esitettyihin kysymyksiin, mistä voimme selvästi päätellä Hänen kantansa
asiaan. Mutta miten on käytännössä lukemattomien tapahtumien kohdalla,
kohtaamisten kohdalla?
Olen usein viitannut
siihen, miten juutalaiset arvohenkilöt eivät katsoneet voivansa alistua
Pilatuksen tiloihin menemiseen, peläten hengellistä saastumista ja estettä
pääsiäisjuhlan viettoon. Ajatelkaamme, millaisessa ilmapiirissä he
valmistautuivat Israelin kansan suurimpaan juhlaan, tajuamatta ollenkaan mitä
olivat tekemässä Henkilölle, joka oli kaiken odotuksen Täyttymys!
Herramme Jeesus Kristus
oli siis välikappaleena juutalaisten johtajien ja maallisten hallitsijoiden
sovinnon tekemisessä, miellyttämisessä ja arvoasemien tunnustamisessa! Kun
ajattelemme juutalaisten johtajien tunnustusta, ettei heillä ollut muuta
kuningasta kuin keisari, ja kaiken peittävää ”hengellisyyttä”, joudumme
pakostakin vastakkain mitä suurimman hengellisen ristiriidan kanssa.
”Ja Herodes ja Pilatus tulivat sinä päivänä ystäviksi keskenään; he
olivat näet ennen olleet toistensa vihamiehiä.”
Herramme mainitseminen ja
Häneen vetoaminen voi tapahtua aivan jumalattomassa mielessä! Hänen
oikeudenkäyntinsä varjolla voidaan kuvitella kaikenlaista, mutta todellisuus ei
anna pettää itseään. Rooma kaikkine virkamiehineen ja toimineen oli kansan
keskellä päittäisten kirousten ja mitä syvimmän halveksinnan kohteena, mutta
Herran oikeudenkäynnin perusteella kirkolliset johtajat olivat valmiita
kaulailemaan Pilatusta ja Rooman hallitusta! Pilatus yritti, selvästi
havaitessaan olevansa osallinen oikeusmurhaan, saada oppineiden asenteen
Herraamme muuttumaan, mutta turhaan. Hän pelkäsi enemmän uskonnollisia johtajia
kuin jumalallista oikeutta, omalla tavallaan langeten kaulailemaan
vihollisiaan, joiden kiivailu ylitti kaikki rajat.
Olkaamme siis todella
tarkkoja sen suhteen, ettemme lankea hengellisyydessämme samanlaisiin kaulailuihin,
saavuttaaksemme jonkinlaista ”hengellistä etua”!
”Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: ’Kiivaus
sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut’.”
Katsokaamme siis tarkkaan
kenelle tarjoamme kättä ja ketä halaamme rakentaen ehkä sopua Herodeksen ja
Pilatuksen kaltaisten tahojen hyväksi! Pelkkä Herran Nimen mainitseminen ei
oikeuta totuuden tallaamiseen! Kiivailkaamme siis edelleen Herran huoneen
puolesta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti