”Huutavan ääni kuuluu: ’Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää
arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme. Kaikki laaksot korotettakoon, kaikki
vuoret ja kukkulat alennettakoon; koleikot tulkoot tasangoksi ja kalliolouhut
lakeaksi maaksi. Herran kunnia ilmestyy: kaikki liha saa sen nähdä. Sillä
Herran suu on puhunut.’ Ääni sanoo: ’Julista!’ Toinen vastaa: ’Mitä minun pitää
julistaman?’ Kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin kedon
kukkanen: ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, kun Herran henkäys puhaltaa siihen.
Totisesti, ruohoa on kansa. Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, mutta meidän
Jumalamme sana pysyy iankaikkisesti. Nouse korkealle vuorelle, Siion, sinä
ilosanoman tuoja; korota voimakkaasti äänesi, Jerusalem, sinä ilosanoman tuoja.
Korota, älä pelkää, sano Juudan kaupungeille: ’Katso, teidän Jumalanne!’”
(Jes.40).
”Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy
iankaikkisesti.”
Olemme jokainen vastuussa
ennen kaikkea omasta elämästämme, mutta Herraa tunnustavina tämä vastuu ei
rajoitu vain meihin, vaan olemme, enemmän kuin oikeastaan koskaan olemme
käsittäneet, vastuussa jokaisesta kohtaamastamme ihmisestä – esikuvamme
johdosta! Kuten avioliiton solmiessamme emme enää ole kykeneviä entisenlaiseen
yksityiselämään, samoin uskoon tultuamme ajattelumme ja käytöksemme täytyy
muuttua perustavaa laatua olevalla tavalla, seuramme tähden!
Aamulla herättyäni
mielessäni alkoivat toistua sanat: ”Eskon puumerkki”. Tämä liittyy selvästikin
kirjoittamaamme aiheeseen seurakunnan palvelijoiden asenteesta
seurakuntalaisiinsa. Jos näitä virkoja korostetaan liiaksi, ei voi toteutua tuo
yksi kauneimmista hengellisen elämän asioista:
”Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä!”
On suorastaan järkyttävää
missä määrin eri sananpalvelijat ovat kautta aikojen nähneet ehkä tärkeimmäksi
asiaksi toimessaan painaa oma ”Eskon puumerkkinsä” jokaiseen ihmissuhteeseen ja
esittämäänsä asiaan! Mitä siitä on ollut seurauksena? Ihmiset on aivan
liiallisesti kiinnitetty tiettyihin julistajiin ja ”heidän sanomiinsa” näiden
korostusten johdosta, ilman että nämä olisivat käsittäneet joutuneensa
kestämättömään tilanteeseen, jossa ei voida elää voitollista ja
menestyksellistä hengellistä elämää. Meitä ei todellakaan ole kutsuttu vain
toistamaan joltakin saarnaajalta kuulemaamme, vaan meidät on kutsuttu Johannes
Kastajan antaman esikuvan mukaisesti aitoon ja läheistäkin läheisempään Herran
Jeesuksen Kristuksen seuraamiseen! Siten olemme velvoitettuja ja
oikeutettujakin siteeraamaan Jumalan Sanaa omistajana, elämässämme toteen
tulleena. Jos olemme panneet merkille kaiken oppimamme kuin ”Eskon puumerkein”
varustettuna, olemme samassa asemassa eräiden ”merkittävien henkilöiden”
kanssa:
”Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan
Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: Minä
vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa’. Ja niiden
joukossa, jotka näin tekivät, oli myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan,
seitsemän poikaa; mutta paha henki vastasi heille sanoen: ’Jeesuksen minä
tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?’” (Apt.19)
”Keitä me olemme?” Ei ole
mikään ihme moni tappiotilanne, jossa pimeyden voimia on yritetty haastaa
lainasanoin, itse ollen vieras esittämällemme, jonka yllä on ollut jonkinlainen
”Eskon puumerkki”, vaikkakin hyvin arvostetun henkilön asettamana! Kaiken tämän
pohjalta näemme entistä selvemmin vastuumme todella kysyä ylhäältä:
”Ääni sanoo: ’Julista!’ Toinen vastaa: ’Mitä minun pitää julistaman?’
Kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin kedon kukkanen: ruoho
kuivuu, kukkanen lakastuu, kun Herran henkäys puhaltaa siihen. Totisesti,
ruohoa on kansa. Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, mutta meidän Jumalamme
sana pysyy iankaikkisesti!
”Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta. Sillä
ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat
ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja
uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.” (Joh.17).
Missä olisi siis sijaa
joillekin ”Eskon puumerkeille”?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti