Uhri maksaa potut pottuina, vaikka ei
sitä tietoisesti tahdokaan
Olemme kirjoituksissamme kertoneet
paljon Jonnasta, joka jo lapsuudesta lähtien on kokenut persoonaansa rikkoneita
asioita. Hän on nyt elänyt vuosikausia erossa henkisesti väkivaltaisesta miehestään.
Moneen eri otteeseen hän on vannonut elävänsä loppuaikansa yksin, eli ei
milloinkaan aloita uutta ihmissuhdetta. Kuitenkin iän karttuessa mieli muuttuu
hyvinkin tiheään tahtiin. Yksin ei ollutkaan niin hyvä olla kuin aikanaan oli
tullut ajateltua!
Aika moni on antanut ymmärtää, että huonoinkin
avioliitto on parempi kuin ei mitään avioliittoa. Tämä väittämä ei kuitenkaan
todistettavasti päde ainakaan silloin kun on kysymys narsistisesta
persoonallisuushäiriöstä. Nyt vuosien kokemus on osoittanut ilman pienintäkään
erehtymisen mahdollisuutta, että narsistisesti persoonallisuushäiriöisen kanssa
eläminen on verrattavissa mihin tahansa tappavaan tautiin. Se merkitsee
olosuhteita, joissa ihminen pakostakin menettää sellaisen määrän normaaliin
elämään kuuluvia asioita, että hänen elinaikansa lyhenee väistämättömästi,
vaikkakin ehkä muille ihmisille näkymättömällä tavalla.
Jonna kaltaisinensa kuulunee siihen
ryhmään narsistisen käytöksen uhreja, joka saa vihamme selvimmin puhkeamaan
kaikkea sitä vääryyttä kohtaan, mikä on hyväksytty aivan liian laajoissa piireissä,
ehkä kuitenkin voimallisimmin erilaisissa uskonnollisissa, fanaattisissa
piireissä. Jonnan kaltaiset ihmiset eivät ole ainoastaan tulleet rikotuiksi ja
alas painetuiksi lapsuudessaan, nuoruudessaan ja sitten vielä
aikuisuudessaankin, vaan heihin kohdistunut henkinen väkivalta on jättänyt
heihin lähtemättömän leimansa, niin että ilman todella tehokasta terapiaa ja
apua he kompuroivat hautaan asti todella rikottuina ja murskattuina
ihmisraunioina.
Jonnan kohdalla olemme puhuneet
nimenomaan uskonnollisen elämän aiheuttamista ongelmista. Todellinen
kristillinen rakkaus ja lähimmäisestä välittäminen on tänä päivänä erittäin
harvinaista. Kristillisissä piireissä tulisi vallita toisen kunnioittamisen ja
tukemisen ilmapiirin, mutta menneiden vuosikymmenien antama todistus puhuu
karua kieltään siinä määrin, että kirjoittajakin käy kamppailuja näiden
asioiden kanssa, joutuen torjumaan voimakasta epäuskoakin kaiken näkemänsä
johdosta. Millä perusteella voi enää uskoa johonkin hyvään, jos jatkuvasti
joutuu kohtaamaan ihmisiä, entisistä omistakin piireistä, jotka uskonnollisuus
ja fanaattisuus ovat saattaneet sellaiseen sisäiseen hajaannukseen, että he
aivan käytännöllisesti ovat kadottaneet kosketuksen todelliseen minuuteensa ja
käytännön elämään? Heidän esittämänsä näkemykset ja hyvätkin odotukset ja
toivomukset esitetään sellaisella tavalla, että voi vain sääliä näitä ihmisiä,
jotka haluavat elämäänsä muutoksen, mutta eivät kykene etsimään sitä
rehellisellä tavalla!
Todellisuus on aivan liian murskaavana
heidän edessään, sillä mahdollisesti jo lapsuus sisälsi valtavan määrän
pettymyksiä, nuoruus tuotti liian paljon kärsimystä, ja sitten aikuisiän
koittaessa elämään tuli mukaan yksi tai useampia ihmisiä, jotka omalla
tavallaan eivät tienneet keitä olivat ja mitä todella tahtoivat. Tällainen yhdistelmä
tuottaa väistämättömästi suuren määrän kärsimystä, joka saavuttaa sellaiset
mittasuhteet, että seurauksena on psykosomaattisia sairauksia, henkistä kärsimystä
ja masennusta, joiden loppunäytös usein esitetään jossakin mielisairaalassa,
vankilassa (kiusaaja on saattanut ärsyttää siinä määrin, että uhri on tarttunut
veitseen) tai oma-aloitteisessa tästä elämästä siirtymisessä.
Jonna oli aikanaan ollut niin täynnä
tätä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen jatkuvaa kärsimystä ja masennusta,
että oli useaan kertaan puhunut elämänsä lopettamisesta, tai jos ei aivan
siitä, niin kuitenkin elämän risaiseksi laittamisesta. Hän oli seurakunnan
jäsen ja hyvin uskonnollinen, niin että yöravintolaan menemisellä uhkaileminen
sai tuttavat kauhistumaan tällaisista puheista. Suurin ongelma oli kai siinä,
ettei kukaan halunnut tai voinut uskoa Jonnan kertomuksia siitä, mitä hänen
miehensä teki hänelle ja lapsilleen. Ei kukaan halunnut uskoa, että mies
yllyttäisi alla kymmenenvuotiaita lapsia olemaan tottelemattomia äidille ja
nauttisi siitä, kun nämä huutelevat herjoja äidilleen. Eli Jonna sai henkisesti
epävakaisen maineen puhuessaan ”perättömiä ja olemattomista asioista”.
Yksi suurimmista ihmistä rikkovista
asioista on se, jos hän konkreettisesti kokee elämäänsä luhistavia asioita,
mutta parhaatkaan ystävät eivät usko hänen kokemuksiaan, vaan saattavat epäilyksillään
ja hymähdyksillään ihmisen itsensäkin epäilemään todellisuutta. Tätä esim.
Jonna oli kokenut usean vuosikymmenen ajan. Joku toinen olisi ehkä selvinnyt
vähemmällä, mutta tämän persoonallisuus oli alustavasti saatettu säröille jo
lapsuudessa. Nyt nämä avioliiton pettymykset saivat säröt laajenemaan, ja
ilmeisestikin joitakin persoonallisuuden palapelin osasia putoili matkan
varrelle, mistä niitä näin vuosikymmenien jälkeen on mahdoton enää löytää.
Kunpa ihmisellä olisikin kuin jokin kengurun vatsapussi, mistä sitten aikanaan
joku viisaampi ihminen voisi näitä pudonneita palasia nostella esiin ja
yhdistellä suuren riemun aikaansaamiseksi! Mutta ei, näitä riemuja ei juuri
päästä kokemaan, mutta kylläkin uudenlaista positiivisuutta ja iloa, kun
rikkinäinen ihminen alkaa eheytyä ja löytää edes jonkinlaisen kosketuksen aivan
aitoon minuuteensa, omaan itseensä.
Jonnan miehen uskonnollinen mieli ja
käytös eivät missään suhteessa täyttäneet sitä kuvaa, minkä Kirjojen Kirja
antaa aidosta uskovaisuudesta. Todellinen kuva kristillisestä rakkaudesta on
peittynyt niin valtavan uskonnollisuuden ja ”hengellisyyden” alle, että suurin
osa kristikuntaa on joutunut täysin valheellisen käsityksen valtaan.
Kirjoittajan yli 45-vuotinen kokemus kristillisen elämän alueelta on
vahvistanut sen todellisuuden, jota nyt katselemme kaikkialla. Rakkaus on
kylmennyt ja laittomuus, suorastaan rikollisuus, on päässyt valtaan kaikkialla.
Jonnan mies pursusi hengellistä puhetta ja uskonnollista toimintaa, mutta näin
jälkeenpäin kaikkea tarkastellessa joutuu toteamaan, että oikeastaan koko puhe
ja toiminta olivat kuin suolahapolla kyllästettyä. Kaikki aikaansai tyydytystä
ja mielihyvää sen tuottajalle, mutta todellisuudessa kokonaisuus syövytti
päivästä toiseen Jonnan persoonaa ja elämää. Tässäkään liitossa ei pätenyt se,
ettei rakkaus tee lähimmäiselleen mitään pahaa. Kristillisyys oli alusta
loppuun asti väärin tulkittua, väärin ymmärrettyä, niin että kaikki kaunis puhe
palveli vain sitä suustaan päästävän parasta, mutta tuhosi sitä johon se oli
kohdistettu. Eli aivan yksinkertaistetusti sanottuna: sanat ja teot olivat
totaalisessa ristiriidassa keskenään!
Jonna oli nyt siis pettynyt
lapsuuteensa, nuoruuteensa ja lisäksi vielä aikuisuuteensa. Hän saattoi vain
toistella vuodesta toiseen kaikkia niitä mahdollisuuksia, mitä hänellä aikanaan
oli ollut, mutta joihin kiinni pääsemisen oli estänyt joko jompikumpi vanhemmista
tai sitten hänen uskonnollisuutensa. Jos, jos ja jos, niin näin ja näin ja
näin. Surullisinta kaikessa tässä on se, että kaikki tämä esti häntä kokemasta
nykyhetkeä juuri sellaisena kuin se on. Aivan todistettavasti ihminen voi elää
vain nykyhetkessä, sillä mennyt on ikuisesti poissa ja tulevasta emme kukaan
tiedä mitään.
Jos joku päätyi Jonnan kainaloon, ei
hänen sisäinen rakenteensa pystynyt sijoittumaan tähän sinänsä hyvän tuntuiseen
hetkeen, vaan kaikki nyt koettu hyvä alkoi etsiä jonkinlaista vastinetta tai
kokemusta menneisyydestä. Siellä oli toki positiivistakin kokemusta, mutta
kaikki menneisyyden aikaansaamat haavat ja arvet alkoivat vuotaa ja tuottaa sen
laatuista visvaa, että mieli alkoi myös märkiä, niin että kumppanin kaikki
silittely ja kaunis puhe aikaansaivat aivan uskomattoman reaktion –
uskomattoman kumppanille, joka omalta osaltaan pahoitti mielensä, sillä olihan
hän tarkoittanut pelkkää hyvää!
Jonna oli kenenkään sitä oikein
käsittämättä ajautunut tilaan, jossa hän ei ollut kykenevä käsittelemään
asioita totuuden mukaisesti. Hänen odotuksensa eivät oikeastaan missään
suhteessa vastanneet todellisuutta, vaan hänen haavoittunut ja rikkoutunut mielensä
oli omalla tavallaan ajautunut juuri niille urille, mistä olemme kirjoittaneet
jossakin muussa yhteydessä: hän oli päätynyt eräänlaiseen
prinssi-prinsessa-syndroomaan, jossa odotetaan jonkin aivan yllättävän käänteen
korjaavan ja korvaavan kaiken menetetyn. Odotukset olivat niin suuria, etteivät
ne sallineet pienten ja päivittäisten asioiden tuoda minkäänlaista todellista
tyydytystä vallitsevaan puutostilaan. Eli kaikki tämä merkitsee sitä, että
Jonna jatkuvasti tiedostamattaan juoksi karkuun sitä mitä etsi. Jos hän tuntui
löytävän jotakin, ei hän hetken huumassaan ollenkaan ajatellut sitä, että
ihaninkin prinssi ajoittain tekee samaa kuin hevosensa - jonkinlaisen kasan
haisevaa ainetta!
Me emme voi mitään Jonnan ja
kaltaistensa lapsuudelle, emmekä nuoruudellekaan, sillä kaikki nämä asiat ovat
Korkeimman kädessä. Mitä kuitenkin tulee siihen, miten hänen kulloinenkin seurakuntansa
suhtautui häneen ja vaikutti hänen sairauteensa ja kärsimykseensä, sen suhteen
voimme tuoda julki ajatuksiamme. Kirjoittaja kokee tulleen ajan, jossa meillä
ei ole varaa eikä oikeutta kaunistella tai vähätellä yhtään mitään. Nyt on aika
alkaa tuomion Jumalan huoneesta, perheestä!
Kaikesta negatiivisesta sisällöstänsä
huolimatta Jonnan elämän olisi tullut kulkea melko erilaisia teitä nimenomaan
seurakunnan vaikutuksen johdosta. Mitä kuitenkin joudumme päättelemään siitä,
että Jonnan kaltaisissa tapauksissa seurakunnat ovat asettuneet lähes
poikkeuksetta väkivaltaisten miesten puolelle? Käänteisesti useissa tapauksissa
mikään seurakunta ei ole ollut halukas uskomaan jotakin pahaa jostakin
uskonsisaresta, joka kuitenkin on saattanut puolisonsa haudan partaalle omalla
kovuudellaan ja näkymättömällä henkisellä väkivallalla!
On totta ettemme voi puuttua väärällä
tavalla yksittäisten perheiden elämään. Yhtä pahaa kuitenkin on täydellinen
puuttumattomuus, etenkin jos joku julkituo pahoinvointinsa ja huutaa apua hätäänsä.
Tilanne on kauhistuttavan kaksijakoinen: osa ihmisistä näkee velvollisuudekseen
puuttua kaikkien ihmisten elämään, osa taas pakenee kaikkea vastuuta, jopa
suoranaisesti kuolemaan johtavissa tapauksissa!
Jotta lukija voisi käsittää edes
jotakin kirjoittajan suuttumuksesta ja negatiivisista purkauksista, tulee
mainita se tosiasia, että menneinä vuosikymmeninä jouduimme kohtaamaan
käsittämättömän määrän henkistä väkivaltaa, toisen ihmisen nujertamista ja suoranaista
murskaamista. Kirjoittajan tuntemista piireistä useampi päätyi
uskovaisuudestaan huolimatta itsemurhaan, epämääräisissä olosuhteissa
tapahtuneisiin kuolemiin, vältettävissä oleviin sairauksiin ja käsittämättömään
itsetuhoisuuteen. Kaikki tämä tapahtui ylimmän tason osittaisella vaikutuksella
ja hyväksymisellä. On eri asia raamatullinen naisen alamaisuus kuin se, että
julistaja jatkuvasti kaiuttaa puhujanlavalta, ettei kenelläkään uskovaisella
naisella ole mitään perustetta lähteä pois kotoaan!
Uskonnollisissa liikkeissä on
näkymättömällä tavalla omaksuttu aivan uskomattomia opetuksia ja näkemyksiä,
ennen kaikkea suhteessa naisiin. Vastoin kaikkea omaksuttua positiivista
ajattelua maamme erilaisissa uskonnollisissa piireissä harjoitetaan käsittämätöntä
henkistä ja ruumiillistakin väkivaltaa naisia kohtaan. Ja jos paikalla on
kymmenkunta johonkin uskonnolliseen yhteisöön kuuluvaa väkivallan kohdetta,
mahdollisesti ainakin kolme ottaa puheeksi insestin, pedofilian. Siihen nähden
mitä asiasta on puhuttu ja uskottu sen olemassaoloon, on todellisuus
moninkertaisesti karumpi ja kauheampi!
Jonna ei joutunut kokemaan insestiä,
mutta kylläkin jotakin, mitä voisimme nimittää ”henkiseksi insestiksi”, eli hän
joutui todistamaan tilanteita, joihin pientä lasta ei milloinkaan tulisi
alistaa. Jo tässä vaiheessa häneen iskostettiin tietynlainen pelko seksuaalisuutta
kohtaan, niin että hän kuulunee siihen ryhmään naisia, joka tiedostamattaankin
vie tulevaan liittoonsa mukanaan tietynlaisen ennakkoasenteen, jonka hän sitten
tahtomattaan saattaa toteutumaan omilla näkemyksillään ja epärealistilla
odotuksillaan.
Jonnan kaltainen ihminen siis
toteuttaa omalla tavallaan menneisyyttään sen hetkisessä elämässään, koska se
on ainoa tapa ja tieto, miten hän pystyy käsittelemään kohtaamiaan asioita. Hän
ei näe mitään muuta keinoa tai tietä, eikä siitä pidä syyttää häntä. Hän
toteuttaa itseään meidän mielestämme sairaalloisella tavalla ja syyttää meitä
asioista, joiden mainitseminen saa kylmät väreet kulkemaan selkäpiitämme pitkin
ja poskemme punastumaan tai kalpenemaan. Hän puhuu omasta todellisuudestaan,
menneisyyden värittämänä, ja meidän on tavattoman vaikea antaa anteeksi ja
ymmärtää nyt hänen kauttaan kokemaamme vääryyttä.
Hän saattaa aluksi olla ystävällinen
ja kaivata seuraamme, mutta viikon tai kahden kuluttua hän pitää meille
puolituntisen esitelmän puutteistamme, virheistämme ja suoranaisesta
kamaluudestamme. Me olemme tehneet kaikkemme hänen parhaaksensa, palvelleet,
pitäneet ehkä hyvänä, mutta kaikki on käsitetty aivan päinvastaisella tavalla
kuin mitä tarkoituksemme oli!
Jonna ei sitä käsitä, mutta hän
maksaa nyt potut pottuina, vaikka ei sitä haluaisikaan. Hänen sisäinen
pahoinvointinsa suorastaan pakottaa hänet siihen. Hän uskoi jo vuosia sitten
löytäneensä takaisin omaan minuuteensa, mutta sisäisen elämän luurangot ovat
uudelleen alkaneet kolista ja muodostaa yllensä mätää lihaakin, joka nyt haisee
kauhealta hänen kohtaamiensa ihmisten nenissä. Hän kaipaa seuraa, etsii
parempaa elämää, mutta on pakotettu juoksemaan karkuun sitä, mitä etsii. Hän
tarkoittaa hyvää, hän haluaa hyvää, mutta sisäiset haisevat luurangot jossakin
vaiheessa pölläyttävät sieraimista sellaisen kalman hajun, että moni miettii
miten voisi rakkaudellisesti katkaista kaikki yhteytensä tällaiseen ihmiseen.
Tulisiko meidän olla vihaisia? Kyllä,
mutta ei Jonnalle, vaan järjestelmälle, väärälle uskonnollisuudelle, joka
parantamisen sijaan on entistä piikkisemmällä ja kauheammalla ruoskalla iskenyt
jo ennestään haavoitettua ihmistä. Miten ylipäätään enää kukaan voi luottaa
tällaiseen uskonnollisuuteen, joka enemmänkin rikkoo kuin eheyttää ihmistä?
Tämä on todella vakava kysymys kirjoittajalle, joka vuodesta 1964 lähtien on
toiminut eri seurakuntien parissa. Päivittäin joutuu taistelemaan epäuskon
tähden, ennen kaikkea kun kohtaa näitä ihmisiä, joita yhä vieläkin suomitaan
menneisyyden aaveiden yllyttäminä.
Jonna on jätetty suorastaan
totaalisen yksin. Lapset syyttävät häntä avioerosta, jota ilman hänet olisi jo
aikaa sitten saanut kantaa kotikaupunkinsa kalmistoon. Kuinka monet meistä
itkemmekään yksinäisyyttämme, mutta olemme kuitenkin niin rikkinäisiä, että
kavahdamme toinen toistamme, sillä liian monet tekijät meissä muistuttavat
omasta, rikkinäisestä menneisyydestämme. Odottamattomat tilanteet saavat
sisäiset luurankomme kolisemaan, ja ilkeämieliset ihmiset omilla tuomioillaan
ja asenteillaan edesauttavat mädän lihan muodostumista näihin luukasoihin. Ja
meilläkö ei ole rohkeutta kerrankin tarttua näihin luurankoihimme ja paiskata
niitä päin näitä hurskastelijoita, joista tuskin kukaan on todellinen veljemme
ja sisaremme?
Meitä on vuosikymmenet peloteltu
tavalla tai toisella. Vakavinta on kai kaikki se uhkailu ja pelottelu, joka
liittyy joihinkin merkittäviin Jumalan käyttämiin välikappaleisiin. Daavid koki
omantunnon puistatuksia leikatessaan palasen vihamiehensä Saulin viitasta. Tätä
kertomusta on toistettu meille ja annettu ymmärtää, ettei meillä saa olla
rohkeutta arvostella suurmiesten tekemisiä, saati sitten puhumisia.
Keskuudessamme ei kuitenkaan ole yhtään ainoata erehtymätöntä tai täydellistä
ihmistä, koska ajallisesti merkittävimmästäkin profeetta Eliasta sanotaan, että
hän oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin. Hänessä ollutta henkeä Jumala on
käyttävä toistamiseen, myöskin meidän ajassamme. Meidän tulee siis erottaa
ihmisen palvelustehtävä hänen persoonallisesta elämästään. Kukaan meistä ei ole
arvostelun ulkopuolella, joten meillä ei ole velvollisuutta vaieta
suurimmankaan jumalanmiehen vääryyksistä ja joskus suorastaan laittomista
tekemisistä ja sanomisista.
Me olemme sulkeneet silmämme, tai ne
ovat muut saattaneet sulkeutumaan, lukemattomilta Sanan kohdilta, jotka
osoittavat meidän jokaisen vajavaisuuden ja puutteellisuuden, mukaan lukien
Paavalin, Pietarin, Mooseksen jne. Ihmisen korottaminen johonkin korkeampaan
asemaan kuin mitä hänet on tarkoitettu, johtaa automaattisesti, vuosituhantisen
kokemuksen perusteella, toisten ihmisten orjuuttamiseen ja alistamiseen.
Jonnan kaltaisten ihmisten kärsimystä
tutkiessa kohtaamme automaattisesti jonkin hengellisen auktoriteetin, jonka
varjolla heitä alistetaan ja painetaan alas. Tällä kaikella ei ole
absoluuttisesti mitään raamatullista perustaa eikä oikeutusta, vaan se perustuu
yksilölliseen sananselitykseen ja omaperäisiin kohtien valitsemiseen, mutta ei
Raamatun kokonaisopetukseen ja – henkeen!
Kaikesta rikkonaisuudestaan
huolimatta Jonnassa oli jotakin sellaista, mikä sai tietyt ihmiset suoranaisen
suuttumuksen valtaan, vielä nytkin kymmenien vuosien jälkeen. Kärsimyksestään
huolimatta hän piti yllä positiivisuutta ja ainakin näennäistä uskon vahvuutta.
Häntä oli rikottu, nyt hänkin tiedostamattaan rikkoi toisia ihmisiä, mutta hyvin
lievässä määrin ja tarkoittamattaan. Mutta hänen mieleensäkään ei olisi tullut
ajatusta jonkun toisen ihmisen tuhoamisesta. Hänen kohdallaan joudumme
kuitenkin toteamaan, että hänen ympärillään oli ollut ja osaltaan oli vieläkin
joukko ihmisiä, jotka suorastaan toivoivat hänen musertumistaan ja suoranaista
kuolemaansa. Voiko olla totta? Voihan asiaa epäillä, ainakin kristillisen rakkauden
tähden, mutta sanottakoon asia näin: yksikään näistä ihmisistä ei olisi hänen
kuolinviestinsä saavuttua vuodattanut kyyneltäkään. Olisi vain todettu
viimeinkin oikeuden koittaneen, niin, oikeuden koittaneen, mutta miksi ja
miten?
Inhimillisesti ottaen Herramme
Jeesuksen kuoleman taustalla oli ensisijaisesti uskonnollisten johtajien
kateus, eikä juuri mikään muu. Jonnassa oli jotakin sellaista, mikä sai useat
uskonystävät hillittömän kateuden valtaan, niin käsittämätöntä kuin se onkin.
Kirjoittaja voi omalla kohdallaan todistaa jostakin aivan vastaavasta, joskin
paljon vakavammasta kuin Jonnan kohdalla. Suuri joukko ihmisiä aikanaan
suorastaan toivoi ja halusi edesauttaa kirjoittajan poismenoa tavalla tai
toisella. Tästä aiheesta on kokonainen luku, jossa kerrotaan siitä, kuinka
seurakunta jo tilasi arkun ja kantoi sen kuolleeksi uskomansa uskonveljen talon
eteen (markkuvuori.net - Minun laitumeni lampaat).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti