”…että kävisi toteen, mikä on puhuttu
profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo: ’Katso, minun palvelijani, jonka minä
olen valinnut, minun rakkaani, johon minun sieluni on mielistynyt; minä panen
Henkeni häneen, ja hän on saattava oikeuden sanomaa pakanoille. Ei hän
riitele eikä huuda, ei hänen ääntänsä kuule kukaan kaduilla. Särjettyä ruokoa
hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän
saattaa oikeuden voittoon. Ja hänen nimeensä pakanat panevat toivonsa.’”
(Matt.12).
Toissapäivänä
puhuimme kurituksesta, joka ei aina tulekaan sieltä, mistä sitä osaisi odottaa!
”Häväistys on särkenyt minun sydämeni, minä
olen käynyt heikoksi; minä odotin sääliä, mutta en saanut, ja lohduttajia,
mutta en löytänyt.” (Ps.69).
Kuinka
monella ahdistuksellamme ja kärsimyksellämme onkaan ihmiskasvot! Mitä tämä
käytännössä merkitsee? Aivan liian moni ns. uskovainen on valinnut itselleen
tien, jolla hän kokee olevansa valtuutettu toimimaan lähimmäisensä tuomarina ja
kurittajana. Hän lukee mitä suurimmalla kiireellä ohitse Sanan varoituksen:
”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla
te mittaatte, sillä teille mitataan.” (Matt.7).
Mikähän
eniten on rikkonut ihmismieliä tämän elämän aikana? Tuskinpa Jumalan Sanan
ojennus ja Hengen yhteys - meidät on tarkoitettu olemaan tukena ja apuna toinen
toisellemme ja ojentamaan ja kehottamaan Sanan mittapuitteissa,
rakkaudellisessa mielessä! Mutta olisikohan jonkinlainen vastaus
rikkinäisyyteemme ja haavoihimme myöskin ilmaisussa?:
”Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä
leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä
maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo
tuomioksensa. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja
sairaita, ja moni on nukkunut pois. Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei
meitä tuomittaisi; mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran
kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.” (1.Kor.11).
Tämän
sanankohdan yhteydessä ajattelemme vaistomaisesti vain Herraamme Jeesusta
Kristusta ja Hänen maallista ruumistansa ja asennettamme Häneen. Häntä emme
enää voi vahingoittaa, mutta mitä on yhä vielä keskellämme armollisuutemme tai
armottomuutemme kohteena?
”Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö
se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole
osallisuus Kristuksen ruumiiseen? Koska leipä on yksi, niin me monet olemme
yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.”
(1.Kor.10).
Miten
suhtautuu Itse tämän Ruumiin Pää tähän kokonaisuuteen, joka ei todellisuudessa
ole mitään muuta kuin Hän Itse, Seurakunnan Päänä ja Hallitsijana? Eikö ole
korkein aika käsittää asemamme tämän Ruumiin osana ja alamaisena Hänelle, joka
on kaikki kaikessa, kuitenkin ihmiselle käsittämättömässä nöyryydessä!
”Ei hän riitele eikä huuda, ei hänen ääntänsä
kuule kukaan kaduilla. Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista
kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän saattaa oikeuden voittoon. Ja hänen
nimeensä pakanat panevat toivonsa.”
Mistä
siis sellainen meteli ja levottomuus ns. uskovaisissa piireissä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti