”Katso,
peltomies odottaa maan kallista hedelmää, kärsivällisesti sitä vartoen, kunnes
saa syksyisen sateen ja keväisen. Olkaa tekin kärsivällisiä, vahvistakaa
sydämenne, sillä Herran tulemus on lähellä.” (Jaak.5)
”Mutta jos
paha palvelija ja syö ja juo juopuneiden
kanssa, niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä,
jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan
kuin ulkokullatuille.” (Matt. 24)
Miksi esikuvaksemme kärsivällisyydestä on otettu
nimenomaan maanviljelijä? Hän on valinnut tai perinyt ammatin, jossa ei auta
hötkyillä tai tulla levottomaksi. Hän tietää mitä on tekemässä ja osaa siis
ottaa kaiken rauhallisesti. Hän on tekemisissä luonnon ja sen erilaisten
voimien kanssa. Hän ei millään tavoin tunne luovansa jotakin, vaan hän tietää
aivan kuin lääkärikin toimessaan, ettei paranna eikä anna elämää, vaan on
ainoastaan luonnon apuna. Hän kylvää keväällä, tai jossakin lämpimässä maassa
juuri tiettynä aikana siemenen muokattuun peltoon, ymmärtäen kaiken elämän
olevan tuossa maatuvassa kuoressa, tullen aikanaan esiin uuden elämän kanssa.
Jonkin on kuoltava uuden syntymiseksi. Samassa kuoressa on siis sekä kuolema
että elämä. Viljelijä on vain välikappale järjestelmällisessä toiminnassa,
edesauttaen sadon syntymistä.
Missä suhteessa viljelijä sitten poikkeaa jostakin
maallikosta, joka ei oikein ole selvillä luonnon toiminnasta? Omastakin
elämästä on tuttua se, kuinka pieneen maatilkkuun äidin johdatuksella
kylvettiin erilaisia siemeniä. Poikasena taisin jo seuraavana päivänä rientää
pellon reunalle odottaen näkeväni jonkinlaista tulosta työstämme. Juuri tähän
perustuu maanviljelijän esimerkiksi ottaminen, koska hän tietää mitä on tehnyt
ja tietää ennen kaikkea kaiken vievän oman aikansa. Ei hän juokse joka aamu
peltonsa äärelle hermostuneena ja kiihtyneenä, kun ei näy mitään! Hän tietää
kylvöksensä olevan maaperässä ja on selvillä siitä mitä kunakin aikana tapahtuu
näkymättömissä. Kylvö on suoritettu, ja sitten oikealla ajalla, maanalaisen
prosessin seurauksena, nousee näkyviin ensin hyvin vaatimaton vihreä lehdykkä
tai piikki.
Viljelijä ei vieläkään juokse joka aamu pellon
laidalle varmistuaksensa että kasvu jatkuu. Hän on kärsivällinen oikean
ymmärryksensä johdosta. Hänellä on oikea asenne kokemuksen ja tietämyksen
takia. Hän on mitä parhain esimerkki meille hengellisestä toiminnasta ja siihen
tarvittavasta asenteesta. Me kulutamme usein itsemme henkisesti ja hengellisesti
loppuun odottamalla kaiken kehittymistä silminnähtävällä tavalla. Odotuksemme
eivät perustu todellisuuteen eikä Sanan todistukseen. Me helposti kuvittelemme
olevamme aivan Luojamme asemassa aikaansaamassa uutta elämää ja uusia luotuja.
Jonkin aikaa hengellinen petoksemme saattaa säilyä ja pitää meitä otteessaan,
mutta pettymys on jossakin vaiheessa koittava voimakkaampana kuin hetkellinen
ilomme. Ja niin kuin olemme kirjoittaneet, sisäinen pakkomme saa meidät
alkamaan etsiä syytä ja syyllistä epäonnistumiseemme.
Me olemme päivästä toiseen odottaneet tulosta
toiminnastamme ja omalla tavallaan juosseet hengellisen istutuksemme luokse
saamatta nähdä odottamiamme tuloksia. Ainakin on selvää, että kokonainen joukko
ihmisiä on ymmärtämättömiä, koska vaikutuksemme ei ole saavuttanut odotettuja
tuloksia! Mutta ei tässä kylliksi, sormemme täytyy saada osoittaa aivan
tiettyyn suuntaan ja rajattuun syyllisyyteen.
Tätä maanviljelysoppia olen saanut seurata
tuskalliset vuosikymmenet enemmän tai vähemmän osallisena moitteisiin. Parempi kun
ei muistele sitä, että on todellisuudessa ollut syyllinen kaikkeen epäonneen
seurakunnan keskuudessa! Ymmärrämme nyt miksi rinnastetaan maanviljelys ja
veljiä vastaan huokaaminen! Kärsimättömyytemme hengellisen kasvun suhteen on saanut
aikaan aivan käsittämättömiä asioita. Kuinka paljon sitten kärsimättömyys
koskee kunkin omia asioita ja omaa kehitystä, taitaa olla melko vaikea yhtälö
todistettavaksi, koska etenkin tässä ajassa olemme todistajana mitä
selvittävimmille dokumenteille aivan yleisellä tasolla, niin kuin määrättyjen
henkilöidenkin kohdalla. Koko ihmiskunnan historia perustuu yksittäisten
ihmisten tai erityisten ryhmien pettymykselle ja syyllisyyden projisoimiseen
pois itsestä, parhaaksi katsottuun yksilöön tai ryhmään.
Miksi jatkuvasti puuttua tällaisiin asioihin? Miksi
emme opeta vain hyvistä asioista ja mahdollisimman hyvistä lahjoista, joiden
kautta uskovainen saa hänelle oikeutetun aseman? Elämme todellisuudessa ajassa,
jossa valtava määrä ihmisiä palaa metsältä tai pelloltaan Eesaun tavoin hyvin
nälkäisenä ja uupuneena, haistaen ihanan rokan tuoksun jonkun Jaakobin
keittokattilasta. Uupumus ja nälkä ovat sitä luokkaa, että hetken tyydytyksen
saamiseksi ollaan valmiita uhraamaan mitä tahansa, kunhan vain kalvava huono olo
saadaan poistettua. Kuinka vakavassa ajassa todella elämmekään, kun niin moni
on luopunut tai luopumassa ihmiselle kalleimmasta asiasta, esikoisoikeudesta
Herran Jeesuksen Kristuksen suvussa. Kaikki tämä vain hetkisen hurmoksen ja
mielihyvän tähden!
En itse ole koskaan elämäni aikana kokenut aivan
todellista miehen ja naisen välistä rakkauden huumaa, kuin ehkä joissakin
unissani, ilman omaa selvää vaikutustani. Siksi en voi vedota mihinkään omaan
kokemukseeni tällä alueella. Mutta ymmärrän toisten kokemuksista ja
kertomuksista jotakin siitä mitä todellinen rakastuminen ja rakkaus on.
Kertokaamme paras tällainen kokemus tuhannella tai kymmenellä tuhannella, niin
saamme jonkinlaisen kuvan siitä, mitä todellinen rakkaus Kristuksen ja Hänen
omansa välillä on. Minulla on selviä muistikuvia muutaman kymmenen vuoden takaa
joidenkin ihmisten loistavista kasvoista ja palavista puheista, joissa tuotiin
julki tämän uuden suhteen merkitys. Nykyisessä ajassa usein tuntuu tämän
suhteen arvostus olevan jotakin Eesaun asenteeseen verrattavaa.
Missä on sydämemme, siellä on aarteemmekin. Tämän
ajankohdan tulisi kaikesta maallisuudestaan huolimatta herätellä meitä
ajattelemaan hengellisesti oikealla tavalla. Mitä suurempi pimeys ympärillä,
sitä kirkkaampana tulee oikean ajattelumme ja asenteemme loistaa kaiken
keskellä. Meidän rakkautemme perustuu Häneen, joka sen kautta haluaa tuoda
itsensä esiin meidän keskellämme. Me rakastamme kaikkea ja jokaista, joka on
syntynyt Hänestä. Millaisia aarteita meille tuleekaan jokaisen veljen ja
sisaren olla! Välttäkäämme siis kaikkea sellaista, mikä Jaakobin keiton tavalla
saattaa ihmiset suoranaiseen sota- ja vihatilaan. Meillä on kaiken kuulemamme
perusteella mitä suurin hengellisen ruoan lähde Jumalan Sanassa, kunhan vain
hylkäämme kaiken ihmisestä lähtevän ja korotamme aivan uudella tavalla Raamatun
ainoaksi auktoriteetiksemme, Pyhän Hengen johdatuksessa ja opetuksessa. Siten
ei kukaan ihminen tule korotetuksi, vaan Herra Jeesus Kristus kirkastetuksi!
Kunnioittakaamme lähimmäistemme näkemyksiä ja
arvostuksia, vaikka itse näkisimme asioita toisella tapaa. Olen pannut merkille
joidenkin uskovaisten negatiivisen asenteen joulua ja sen viettämistä kohtaan.
Koska arvostan tätäkin puolta asiasta, en halua moittia sitä. Mutta kohtaamme
juuri tässä kohtaa syyn siihen, miksi meitä varoitetaan jokaisesta turhasta
sanasta. Me voimme ajatella hyvin monenlaisia asioita, mutta kaiken ei tarvitse
tulla ulos huuliltamme. Miksi meidän tulisi olla sellaisia, kuin jossakin
kirjoitan, että uskovaisille tulisi antaa heille paremmin soveltuva nimitys
heidän päätoimintonsa mukaisesti: ”paheksuja”!
Ajatelkaamme paljon useammin veljeämme Paavalia,
joka todellisesti sisimmässään paheksui Ateenalaisten epäjumalanpalvelusta,
mutta suullaan kuitenkin toi julki halki ikuisuuksien kantavat sanat:
”Sillä
kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös
alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis
tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.” (Apt. 17)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti