”Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä. Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa. Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa; mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.” (Fil.4.).
Mitä todellisuudessa merkitsee Jumalan rauha? Juuri nyt
nousevat lainauksestamme esiin tulisina kirjaimina sanat:
”…sitä tehkää, niin rauhan
Jumala on oleva teidän kanssanne.”
On todella kenelle tahansa yksinkertaista ja helppoa
toivottaa Jumalan rauhaa, mutta mitä se todella tarkoittaa ja mitä toivottaja
tarkoittaa? Olemmekohan siinä määrin tottuneet tietynlaisiin kaavoihin ja
tapoihin, ettemme itsekään ole selvillä siitä mitä puhumme ja tarkoitamme?
Lainauksemme perusteella aito Jumalan rauha voi olla kanssamme vain käytännössä
toteutetun Jumalan tahdon perusteella! Jumalan rauhaa on toivotettu tuhansien
vuosien ajan, mutta kuinka moni on tullut käsittäneeksi, että aito Jumalan
rauha perustuu siihen, että itse Rauhan Jumala on meidän kanssamme?
Me elämme todella viimeisissä ajoissa ja yleistä seurakuntaa
koskee juuri se, mitä Laodikean seurakunnasta sanotaan Ilmestyskirjan
kolmannessa luvussa:
”Näin sanoo Amen, se
uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku: Minä tiedän sinun
tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta
nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut
suustani ulos. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä
mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä
ja sokea ja alaston.”
Jos tämä on yleisen seurakunnallisuuden tila, niin miten on
sitten Jumalan rauhan suhteen? Jumalan rauhaa toivotetaan ehkä enemmän kuin
koskaan aikaisemmin ja siitä puhutaan, mutta mikä todistaa sen vallitsemisesta
yksittäisissä ihmisissä? Jumalan rauha ei ole vain jokin tunne tai erikoinen
elämys, vaan se sisältää jotakin aivan ainutlaatuista, mutta äärimmäisen
velvoittavaa!:
”…sitä tehkää, niin rauhan
Jumala on oleva teidän kanssanne.”
On kysymys todella sisäisestä ja useimmille näkymättömästä
elämästä, joka ei perustu vain jonkinlaisiin uskomuksiin, vaan aivan käytännön
todellisuuteen ja tekoihin. Viimeisissä ajoissa eläminen ei tarkoita
luovuttamista ja toivottomuuteen vaipumista, vaan nimenomaan tätä aikaa varten
on annettu lupaus Korkeimmalta Taholta:
”Minä neuvon sinua
ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat
vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja
silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan;
ahkeroitse siis ja tee parannus. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos
joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja
aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.” (Ilm.3).
Onko Jumalan Rauha jo astunut meidän tykömme, sisällemme
aivan ainutlaatuisena, omakohtaisena kokemuksena, joka on omalla tavallaan salaisuus
kaikille muille ihmisille?
”…vaan, niinkuin
kirjoitettu on: ’mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole
ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä
rakastavat.’ Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä
Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin. Sillä kuka ihminen tietää, mitä
ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan
tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki. Mutta me emme ole saaneet
maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala
on meille lahjoittanut; ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden
opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset
hengellisesti.” (1.Kor.2).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti