”Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sentähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin; mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa.” (1.Piet.4).
Olen aina korostanut
sitä, että unet, joille ei ole selvää selitystä tulee jättää omaan arvoonsa,
unohtaa. Omasta elämästäni joudun kuitenkin selvästi toteamaan, että omat
itkemättömät itkuni tuodaan nyt eteeni toistuvissa unissa, joilla on selvä
sanoma ja tarkoitus, täysin ohitse tietoisen ajatteluni ja tarkoitukseni. Itse olen
koko ajan luullut käsitelleeni nämä asiat sellaisessa määrin, ettei niiden enää
tulisi tulla esiin unissa ja alitajunnassa. Laukaisevana tekijänä on suuressa
määrin toimeni, jossa joudun kuuntelemaan niin monenlaisia surullisia ja
osaltaan uskomattomia kertomuksia mitä erilaisimpien ihmisten suusta.
Itseoppineena,
Jumalan Yliopistoa käyneenä, ihmissuhdekouluttajana koen oman avuttomuuteni
suurelta osin siitä syystä, että minulle moni ihminen on kuin avoin kirja,
jonka kokonaisuus ilman kansitekstiäkin kertoo kaikista niistä vääryyksistä,
joita hän on joutunut kohtaamaan ennen kaikkea kristillisellä alueella. En usko
millään muulla elämän alueella olevan ja olleen sellaista määrää toisen ihmisen
elämään ja olemukseen tunkeutumista kuin ns. ”hengellisillä alueilla”.
Miksi ja mistä sellainen
into puuttua itselle selvästi kuulumattomiin asioihin? Joudumme varmastikin
palaamaan aivan ihmiskunnan alkuun, Kainiin ja Aabelin. Kainilla olisi ollut
mahdollisuus hillitä itsensä ja vihansa, ja antaa oma tilansa Aabelin
toiminnalle, kuten saksalainen sanonta kuuluu, elää ja antaa Lassenkin elää! Myöhemmin
jopa roomalainen hallintoelin totesi Herramme kohdalla kaikessa olevan
kysymyksen juutalaisen johdon kateudesta. Tämä kateus ei rajoittunut vain
Herraamme, emmekä lue mistään katumuksen osoituksista, vaan päinvastoin, sama
viha ehkä suurentuneena kohdistui sitten Hänen omiinsa, opetuslapsiinsa. Eikö
sama sitten toteutuisi vielä tässäkin ajassa, aivan kuten Herramme meille
kertoo?:
”Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi
isäntäänsä. Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen
opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen.”
(Matt.10).
”Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun.” (Matt.11).
Millainen
loukkaantumisen aihe onkaan annettu ja tuotu aivan käsillämme kosketeltavaksi,
jos meille ei ole selvinnyt Kirjoitusten aito todistus! Emmehän toki koskaan
ole odottaneet jotakin tällaista, mitä nyt joudumme omin silmin ja omin
kokemuksin todistamaan! Minne on kadonnut ilomme ja miksi?
”Sillä samoin kuin Kristuksen kärsimykset runsaina tulevat meidän
osaksemme, samoin tulee meidän osaksemme myöskin lohdutus runsaana Kristuksen
kautta. Mutta jos olemme ahdistuksessa, niin tapahtuu se teille lohdutukseksi
ja pelastukseksi; jos taas saamme lohdutusta, niin tapahtuu sekin teille
lohdutukseksi, ja se vaikuttaa, että te kestätte samat kärsimykset, joita mekin
kärsimme; ja toivomme teistä on vahva, koska me tiedämme, että samoin kuin
olette osalliset kärsimyksistä, samoin olette osalliset myöskin lohdutuksesta.”
(2.Kor.1).
Miksi me sellaisella
tavalla olemme kokeneet olevamme pakotettuja vaikenemaan kaikista
kärsimyksistä, jotka suurimmaksi osaksi perustuvat toisten ihmisten ja tahojen
elämäämme puuttumiseen ja kaikenlaiseen panetteluun? Miksi emme ole kokeneet
voivamme tuoda pahan olomme esiin itkun kautta! Me olemme kiusanneet itseämme
kaikenlaisella vaikenemisella, itsemme kohdalla lähinnä. Ei ole tarkoitus, että
alkaisimme kuuluttaa ääneen kaikkea kokemaamme pahuutta, mutta meidän on
pakko selvittää kaikki asiat itsellemme, selvitäksemme tässä niin petollisessa
ajassa. Ei sen puoleen, vastoin kaikkea meille opetettua ja iskostettua,
Paavali itse mainitsee monia vastustajia nimeltä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti