”Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä
tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema
vallassaan, se on perkeleen, ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta
kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia. Sillä ei hän ota
huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.
Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä
tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä,
sovittaakseen kansan synnit. Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja
ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.” (Hebr.2).
Miksi olemme aivan
omastakin mielestämme niin levottomia, rauhattomia ja turvattoman tuntuisia? Monet
ulkonaiset tekijät saavat meidät näkemään monenlaisia uhkakuvia, ja viimeisten
aikojen tapahtumat suorastaan vyöryvät aina vain lähemmäksi ja suorastaan
ylitsemme – eikö siinä jo tarpeeksi syytä levottomuuteen? Kyllä, oikeastaan
mikään maallinen asia ei enää miellytä entisellä tavalla ainakaan uskovaista. Mutta
tiedämme niin selvästi, että Jumala erikoisesti tässä ajassa haluaa pitää
huolta meistä – miksi sitten joudumme sellaisella tavalla haparoimaan
löytääksemme tiemme kaiken lävitse?
Minua ovat aina aivan
erikoisella tavalla siunanneet nuo sanat:
”Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän
ottaa huomaansa.”
Kirjoitimme eilen
siitä, kuinka ihmiset mitä erilaisimmin tavoin pyrkivät hurskauteen ja
pyhyyteen toimimalla huomiota herättävästi, jopa asettumalla jonkinlaisen
ihmistekoisen korokkeen päälle, odottaen tulevansa merkille pannuksi, mikä sisältää
palvelusten odottamista ja nöyrää alamaisuutta ns. seuraajilta.
Eiköhän tämä yksi esimerkki
tuo esiin ongelmamme ytimen! Ihmisellä, meillä itsellämmekin, on todella suuria
vaikeuksia tyytyä olemaan sitä, mitä todella olemme: ihminen! Emme ole
enkeleitä, emme missään tapauksessa ole jumala sen paremmin pienellä kuin
suurellakaan kirjaimella. Uskovaisina voimme olla vain Aabrahamin siementä,
kaikessa inhimillisessä heikkoudessaan ja puutteellisuudessaan, mutta kuitenkin
Jumalan silmissä arvokkaana ja rakkaana. Tämä ei perustu johonkin
suoritukseemme tai ansioomme, vaan ainoastaan Jumalamme Itse suorittamaan
sovitustyöhön, joka ei kuitenkaan tee meitä omassa itsessämme täydellisiksi,
vaan olemme elämämme loppuun asti riippuvaisia Hänen päivittäisestä armostansa.
Kestääksemme kaiken
edessämme vielä olevan lävitse, tarvitsemme aivan uudenlaisen tietoisuuden
omasta olemuksestamme, jolta tavallaan odotetaan täydellisyyttä ja pyhyyttä,
jotka kumpikaan eivät perustu omiin tekoihimme tai ansioihimme. Tämän tuo mitä
selvimmin esiin veljemme Paavali:
”Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain,
että paha riippuu minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla
yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun
mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun
jäsenissäni on. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman
ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!
Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla
synnin lakia.” (Room.7).
Pyrkikäämme siis
todella olemaan vain ihmisiä, vajavaisia mutta pelastettuja, Aabrahamin
jälkeläisiä, ilman vääränlaisen viisauden mainetta! Tyytykäämme viheliäisyyteemme,
koska voimme kerskata ainoastaan Herrastamme ja Hänen armostansa!
”Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen
ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman
mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.” (Kol.2).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti