”Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman
älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä
kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan
Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa
ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja
kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta,
joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus…” (1.Kor.1).
Inhimillinen mieli
näkee kaiken hengellisen aivan omalla, inhimillisellä tavallaan. Mitä muuta se
voisikaan omassa olotilassaan tehdä?
Olemme lukemattomia
kertoja lukeneet, ettei usko ole joka miehen,
”…sillä usko ei ole joka miehen” (2.Tess.2)
mutta koska
ihmismieli ”rakkaudellisuudessaan” ei halua uskoa mitään pahaa lajitoveristaan,
tekee uskonnollinen mieli kaikkensa luodakseen ”hengellisen” maailmankuvan,
joka suo ”joka miehelle” hyvän osan
tuonpuoleisessa! Tämä on meidän tämän päivän ongelmamme, koska uskomme
vanhurskaaseen Jumalaan, joka sittenkään ei ole perunut mitään Sanansa
todistuksesta. Hänen on aivan yksinkertaisesti Sanansa tähden toteutettava
myöskin tuomionsa, jotka seuraavat vääryyttä.
Herramme ensisijaisesti
julisti hyvää Sanomaa ja Jumalan Valtakunnan lähelle tulemista. Hän lähestyi
ihmistä rakkaudellisesti, mutta toi samalla julki tuomioon liittyvät, jo
Vanhassa Testamentissa ennustetut asiat. Hän ei ollut mikään tulenkatkuisen tuomion
lähetti, vaan halusi varoittaa meitä hylkäämästä Jumalan armotarjousta.
Meidän tulee käsittää
missä ajassa elämme. Olemme saaneet kuulla julistuksen uskosta
vanhurskauttamisesta, pyhityksestä, Pyhän Hengen täyteydestä. Mitä on
kristikunta tehnyt kaiken kuulemansa johdosta? Ensimmäistä sijaa ei ole saanut
Jumalan armotarjous ja Jumalan lapseus, vaan oikeastaan kaikesta jumalallisesta
herätyksestä on muodostettu jonkinlainen kirkkokunnallisuus. Tästä elävimpänä
esikuvana on Pyhä Maa, jossa olen saanut vierailla kaksi kertaa. Minua hämmensi
ja hämmentää vieläkin se, että mitään alkuperäistä Herraamme liittyvää
tapahtumapaikkaa ei voida nähdä sellaisenaan, vaan kaiken peittää jonkinlainen
temppeli, pyhäkkö tai kirkko, joiden tarkasta paikasta kiistellään.
”Katso, tämän ainoastaan olen löytänyt: että Jumala on tehnyt ihmiset
suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia.” (Saar.7).
Miettikäämme, miksi
olemme niin monimutkaisia, että oikeastaan jokaisesta hengellisestä asiasta
pitää tehdä jonkinlainen ihmismielelle käsitettävä ja helposti havaittava
muotokappale, sen sijaan että omaksuisimme kaiken sellaisenaan, omassa olemuksessaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti