”Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on perkeleen, ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia. Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa. Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit. Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.” (Hebr.2).
Olisiko mahdollista,
että kristillisyydessä on aina, inhimillisen ajattelun mukaisesti, pyritty kadottamaan
käsitys inhimillisyydestä. Eikö aina ole ihannoitu tavalla tai toisella ns.
pylväspyhimyksellisyyttä, missä ihminen jollakin tavoin kurittaa itseään
saavuttaaksensa uskomuksensa mukaisesti jonkin korkeamman hengellisen tason?
Miksi ei selvemmin ole mieliimme tullut, että kaiken taustalla ja seuraamuksena
on paljon enemmän kuin mitä pinnallisesti on havaittavissa?
”Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista,
miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne
säädöksiä: ’Älä tartu, älä maista, älä koske!’ - sehän on kaikki tarkoitettu
katoamaan käyttämisen kautta -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Tällä
kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden
vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa,
ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.” (Kol.2).
Miksi otimme esiin
nimenomaan pylväspyhimyksen? Koska hänen kohdallaan on selvästi havaittavissa
hänen tarpeensa ja tarkoituksensa olla muita ylempänä. Hänen kohdallaan ei
voida puhua inhimillisyydestä missään suhteessa, koska normaali ihminen pitää
koko asetelmaa täysin epäinhimillisenä. Joitakin kaikki tällainen kuitenkin
kiehtoo ”nöyryyden” ja ruumiillisen kärsimyksen johdosta, etenkin kun tarkoituksellisesti
unohdetaan tietyt sivuvaikutukset. Ei ajatella ollenkaan hänen ruumiillisten
tarpeidensa täyttämisen vaikeutta ja sitä kuinka suuressa määrin hän on
riippuvainen toisen tai toisten ihmisten avusta. Ja tiettyinä hetkinä on oltava
todella varovainen pylvään alle mentäessä, koska pakostakin tippuu jotakin
hengellisen avustajan päälle. Ajatellen nykyaikaa herää kysymys, miten joku
ylipäätään kaikkien ilmastonmuutosten johdosta pysyy enää pylväänsä päässä?
”Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen
ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman
mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.”
En voi mitään sille
että joudun nyt ajattelemaan kaikkia niitä ”pylväspyhimyksiä”, jotka olen
tielläni kohdannut, ehkä siitä nimenomaisesta syystä, että kaikki nämä pylväät
ovat olleet melko vaarattomia nokassaan nököttäville mataluutensa ja
siirrettävyytensä johdosta. Mutta yksi yhteinen piirre on kaikella tällä
hurskauden muodolla. Se ei rajoitu vain näihin ”hurskaisiin”, vaan se perustuu
heidän kourassaan viuhuvaan, uskomattoman pitkään ruoskaan, joka pyrkii
iskemään jokaisen ulottuvilleen saapuvan selkään. Ei siis olekaan ollenkaan
kysymys yksittäisten hurskaiden vapaudesta valita oma jumalanpalveluksensa
muoto, vaan sitä seuraavasta vallanharjoituksesta, joka vastoin kaikkea
käsityskykyä on aina jäänyt havaitsematta.
”…mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan
tyydyttämiseksi.”
Eikö meillä olekin
mitä suurin tarve vetäytyä mahdollisimman kauaksi kaikesta tällaisesta ”epäinhimillisestä
inhimillisyydestä”, koska meidät on ottanut huomaansa Hän, joka inhoaa kaikkea
ihmisen laittomuutta:
”Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että
hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan
edessä, sovittaakseen kansan synnit. Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt
ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.”
Me olemme Herrallemme
papillista sukua, jolla ei ole mitään asiaa minkäänlaisen pylvään päähän!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti