”Niin huomaan
siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu
minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan
lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia
vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos
Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis
tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.”
(Room.7).
”Jos nyt
hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin
hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös
teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu. Niin me siis,
veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme. Sillä jos
te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä
kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää. Sillä kaikki, joita Jumalan
Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä
ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me
huudamme: ’Abba! Isä!’ Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me
olemme Jumalan lapsia. Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä,
Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen
kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.” (Room.8).
Mitä kirjoitin edellisessä tekstissäni?
”Uusi luomuksemme, uusi ihmisemme, tarvitsee
ravintoa, joka tulee ainoastaan Sanasta. Sana on se, josta meissä asuva Henki
rakentaa kaiken tarvittavan! Sanasta rakentuu koko hengellinen varustuksemme
alusta loppuun. Sitä varten Se on lähetetty!”
Olisiko tässä vastaus myös ajatukseen: ”…mutta jos te Hengellä kuoletatte
ruumiin teot, niin saatte elää.” Psalmi 119 puhuu siitä asenteesta,
joka meillä tulee olla Jumalan Sanaan. Siksi se kai on pisin psalmi Pyhässä
Kirjassa. Kunpa me todella käsittäisimme aivan uudella jumalallisella
viisaudella, kuinka tärkeä Sana on koko hengelliselle elämällemme,
olemuksellemme! Herramme ei sano turhanpäiten,
että ne sanat, jotka Hän on puhunut meille, ovat Henki ja Elämä. Meidän
rakkautemme Häntä kohtaan tulee ensisijaisesti esiin pitäytymisessä Hänen
Sanaansa kokosydämisesti.
”Hän vastasi
ja sanoi: ’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta
sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi
niinkuin itseäsi’. Hän sanoi hänelle: ’Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat
elää’.” (Luuk.10).
Miten tämä on meille edes jollakin tavoin
mahdollista? Rakkaus niin Isää kuin Poikaakin kohtaan on Herran tahdon
noudattaminen, tekeminen. Miten voimme tietää kaikissa tilanteissa Herran tahdon?
Ilmoittaako Henki meille yksityiskohtaisesti mitä ja miten tulee tehdä? Mikä on
mittapuu, missä on esikuva? Kaikesta sydämestä me olemme aina puhuneet, koska
se on meille eräänlainen aika määrittelemätön käsite ja siten helppo luvata.
Mutta mitä tarkoittaa kaikesta voimasta ja kaikesta mielestä? Psalmi 119
paljastaa todella paljon, etenkin kun se puhuu Sanan tutkimisesta päivin ja
öin! Se puhuu valosta meidän jaloillemme, jotta emme lankeaisi. Voitaisiinko
meiltä todella odottaa jotakin tällaista niin kiireisenä aikana, kun tuskin
jaksaa avata Raamattua edes joka päivä?
Jos kerran meidän oikea sisäinen asenteemme ja
suhteemme Herraan on esitetyssä määrin riippuvainen Hänen tahtonsa, eli Sanansa
tuntemisesta, ei meille jääne muuta mahdollisuutta kuin suorittaa mitä tärkein
uudelleen arviointi koko elämämme suhteen. Itse kyllästyin rehellisesti sanoen
vuosia kestäneeseen ranskankielisen Raamattuni kuuntelemiseen siinä määrin,
etten pitkään aikaan lukenut tai kuunnellut ollenkaan. Tämän sain aivan kirjaimellisesti
kokea päivittäisenä heikkoutena ja voimattomuutena. Kaikki eivät ole
kieli-ihmisiä, joten samaa ei voida vaatia kaikilta, mutta nyt olen pienen ajan
sisään kuunnellut noin puolet ruotsinkielisestä Raamatustani. Sanassa on Voima
riippumatta kielestä tai kuuntelun määrästä. Siksi tulee Sanan Voiman ja meidän
voimamme yhtyä, niin että mielemme enemmän joutuu askaroimaan kuulemamme tai
lukemamme Sanan kanssa.
Me käytämmekin liian paljon aikaa mitä erilaisimpiin
pohdintoihin suomatta aikaa Jumalallemme. Sanan kautta me suomme tilaa Hänen
seurassaan viipymiselle. Siten Sana varastoituu meihin Pyhän Hengen
käytettäväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti