”Toivon
Herrassa Jeesuksessa pian voivani lähettää Timoteuksen teidän tykönne, että
minäkin tulisin rohkaistuksi, saatuani tietää, kuinka teidän on. Sillä minulla ei ole ketään
samanmielistä, joka vilpittömästi huolehtisi teidän tilastanne; sillä
kaikki he etsivät omaansa eivätkä sitä, mikä Kristuksen Jeesuksen on.”
(Fil.2).
Meidän ei tule käsittää edellistä lainausta merkiksi
siitä, ettei kukaan todella ole kiinnostunut veljistä ja sisarista.
Lukemattomat saarnamiehet ja mitä erilaisimmat opettajat ovat erittäin
kiinnostuneita uskovaisista ihmisistä, mutta ei samassa tarkoituksessa Paavalin
kanssa. Olemme kirjoittaneet siitä kuinka meitä yritetään eristää ja rajata
jollekin tietylle alueelle, jotta hyödyttäisimme jonkun ihmisen asiaa ja
näkemyksiä. Meidät niin mielellään laitetaan jonkinlaiseen häkkiin, jotta meitä
olisi helppo valvoa ja saada mahdollisimman suuri hyöty, aivan kuten on
turkiseläinten kohdalla. Mieleeni tulee kokemus vuosikymmenten takaa, kun
asuimme pienessä kylässä turkistarhojen läheisyydessä.
Eräänä päivänä ihmettelimme jonkun matkan päässä
lähestyvää oudosti käyttäytyvää eläintä. Se kiersi noin parimetristä kehää koko
ajan samaan suuntaan pyörien. Siten se eteni vain muutaman metrin useata
kierrosta kohden. Kun se vähitellen tuli lähemmäksi, totesimme sen olevan
karkuun päässyt tarhakettu, jolta oli tappeluissa purtu häntä poikki. Se oli
todella säälittävä näky, mutta emme uskaltaneet mennä ulos, koska emme tienneet
miten suhtautua siihen. Se kiersi vain kehää, päästen lopulta rakennuksen
ohitse läheiseen metsikköön.
Tämä tapaus on jäänyt mieleeni loppuelämäkseni,
etenkin ajatellen turkistarhausta. Aina on väitetty, ja väitetään edelleenkin,
etteivät nuo eläimet kärsi ahtaissa kopeissaan. Tämä eläin karkuun päässeenä on
elävä todiste siitä, mitä näiden luontokappaleiden mielessä todella liikkuu.
Vapauden koittaessa ei eläinraukka tiedä edes jalkojensa todellista
tarkoitusta, saati sitten jotakin enempää elämästä, jossa kaikilla luoduilla
tulisi olla omat oikeutensa!
Mutta miten on meidän suhteemme ihmisinä? Emmekö
mekin usein ole jossakin ihmistekoisessa häkissä, jossa meitä valvotaan
jonkinlaisen edun tuottamiseksi jollekin ihmiselle tai yhteisölle? Emmekö mekin
tiettyinä aikoina kierrä kehää tuon ketun tavalla, koska olemme vieläkin
sekaisin monien kokemiemme asioiden johdosta? Meitä on kohdeltu vääryydellä
ehkä vuosikausien, jollei sitten vuosikymmenien ajan, niin ettemme joissakin
asioissa ole juuri sen kummempia kuin tuo kettuparkamme.
Jotkut haluavat kiitää hevosilla vastoin kaikkea
jumalanlapsen osaan kuuluvaa, mutta me olemme onnellisia jos osaamme asettaa
uskonjalkamme vuoronperään toisen eteen. Me olemme pakostakin joutuneet
kiiruhtamaan hitaasti, mikä on pelastanut meidät todella monilta haavereilta ja
vastoinkäymisiltä. Saattaa olla kokemus kulkea jokin matka ympäri kiertäen,
mutta pidemmän päälle se sekoittaa pään siihen malliin, että tavoite katoaa
kokonaan näkyvistä.
Juuri näitä asioita ajatellen on kirjoitettu esim.
kirje galatalaisille, joka meidän tulisi lukea pienin väliajoin. Meitä ei ole
tarkoitettu kenenkään ihmisen orjuuttamaksi, sitomaksi, häkkiin sulkemaksi.
Kunnioitus ja rakkaus jotakin ihmistä kohtaan ei velvoita meitä hyväksymään
vääryyttä, tulkoon se sitten kenen kautta tahansa. Kun nykyajan ihminen voi
todella huonosti, on ensimmäinen keino karkottaa tätä huonovointisuutta
jonkinlaisella hallinnalla, jolla pyritään osoittamaan ympäröivälle maailmalle
ja itselleenkin kyky pitää ohjat käsissään. Juuri siitä puhuu saarnaaja jo
tuhansia vuosia sitten:
”Kaiken tämän
minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon
alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen
onnettomuudekseen.” (Saar.8).
Meitä koskee entistä suuremmalla syyllä juuri tässä
hetkessä Herran vakava Sana:
”Mutta he
olivat vaiti; sillä he olivat tiellä keskustelleet toistensa kanssa siitä, kuka
oli suurin. Ja hän istuutui, kutsui ne kaksitoista ja sanoi heille: ’Jos
joku tahtoo olla ensimmäinen, on hänen oltava kaikista viimeinen ja kaikkien
palvelija’.” (Mark.9).
Saman ajatuksen Herramme toistaa useaan kertaan,
joten meidän tulee ottaa se todella vakavasti. Tämän maailman suuruus ja väärä
hengellinen suuruus merkitsevät automaattisesti toisten ihmisten alistamista ja
väärin kohtelua. Vallitaan toista ihmistä hänelle vahingollisella tavalla, mitä
Paavalikin tarkoittaa:
”Sillä minulla ei ole ketään
samanmielistä, joka vilpittömästi huolehtisi teidän tilastanne; sillä
kaikki he etsivät omaansa eivätkä sitä, mikä Kristuksen Jeesuksen on.”
Yhä vielä pätee Rakkaudenkäsky, joka asettaa
lähimmäisemme oikeaan asemaan sekä ihmisten että Jumalan edessä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti