”Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen.” (Saar.8).
Miten ihminen vallitsee toista ihmistä? Mitä hän
tarvitsee siihen, ja onko itse asiassa totuus, että välineet tähän toimintaan
ovat kenen tahansa halukkaan helposti löydettävissä?
Aikanaan katselin paljon televisiosta Spede Pasasen
elokuvia. En sano tätä suositellakseni niitä, mutta niistä jäi erikoisella
tavalla mieleeni yksi, jossa Spede esitti elämään tympääntynyttä autonasentajaa.
Kautta vuosien tämä spektaakkeli on yhdistynyt mielessäni uskovaisten touhuihin
ja asenteisiin. Spede halusi maksimoida kurjuuden! Onko kysymys vain jonkin
yksittäisen ihmisen tekemisistä tai asenteista, vai onko kaikella
jatkuvuusteorian mukainen vaikutus koko ympäristöön?
Miksi uskovaiset niin usein ja järkyttävälläkin tavalla
tuovat mieleen tämän Speden elokuvan? Tulkoon huomautetuksi, että Spede on
ainoa tuntemani julkkis, joka tietoisesti ja päättäväisesti kieltäytyi
tekemästä pilaa Jumalasta ja Häneen liittyvistä asioista! Mutta hän osui tiedostamattaan
aivan nappiinsa monen uskovaisen olemuksesta selvääkin selvempänä kurjuuden
maksimoijana! Ja tätä kurjuuden maksimoimisen onnettomuutta olemme olleet
todistamassa koko uskonvaelluksemme ajan, joskus omallakin kohdallamme! Myönnätkö?
”Katso, riidaksi
ja toraksi te paastoatte, lyödäksenne jumalattomalla nyrkillä. Te ette nyt
paastoa niin, että teidän äänenne kuultaisiin korkeudessa. Tälläinenkö on se
paasto, johon minä mielistyn, se päivä, jona ihminen kurittaa itseänsä? Jos
kallistaa päänsä kuin kaisla ja makaa säkissä ja tuhassa, sitäkö sinä sanot
paastoksi ja päiväksi, joka on Herralle otollinen? Eikö tämä ole paasto, johon
minä mielistyn: että avaatte vääryyden siteet, irroitatte ikeen nuorat, ja
päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet? Eikö tämä: että taitat
leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi, kun näet alastoman,
vaatetat hänet etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi?” (Jes.58).
Kurjuuden maksimoiminen ei olekaan siis aivan suppea ja
yksinkertainen asia! Se perustuu ihmisen sisäiseen elämään, sisäisiin
ratkaisuihin, jotka eivät suinkaan palvele jumalallista asiaa ja järjestystä. Tästä
voimme lukea myös Kolossalaiskirjeestä:
”Tällä kaikella
tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja
sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se
tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.” (Kol.2).
Millaisia seurauksia tällä kurjuuden maksimoimisella
onkaan ollut hengellisen elämän piirissä! ”Älä, älä, älä!” Kuinka ylipäätään
olemme vielä edes tämän verran järjissämme, etenkin kun on totisinta totta
Herramme paljastama todellisuus:
”Mooseksen
istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset. Sentähden, kaikki, mitä he
sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää
tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee. He sitovat kokoon raskaita ja
vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he
eivät tahdo niitä sormellakaan liikuttaa. Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä
varten, että ihmiset heitä katselisivat.” (Matt.23)
Kuinka todellista kurjuuden maksimointi oikein onkaan? Keihin
se käytännössä kohdistuu ja kuka todella kurjistuu? Miksi juuri nyt tuntuu
siltä, että minä olen monessa mielessä tämän elämännäkemyksen ensisijainen
kohde, kun taas kouluttajille tapahtuu aivan erikoislaatuinen mielenmuutos,
aivan kuten Spedelle elokuvassa. Saatuaan käteensä nyrkin paksuisen nipun
rahaa, hän päättääkin ryhtyä maksimoimaan hyvinvointia!
Herramme ajan uskonnolliset johtajat olivat hyvin
rahanahneita ja siihen perustui heidän ulkonainen kurjuuden ja köyhyyden
maksimointi:
”Miksi te itse
rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden? Sillä Jumala on sanonut:
'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, sen pitää
kuolemalla kuoleman.' Mutta te sanotte: Joka sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se,
minkä sinä olisit ollut minulta saapa, on annettu uhrilahjaksi', sen ei
tarvitse kunnioittaa isäänsä eikä äitiänsä. Ja niin te olette tehneet Jumalan
sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden. Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias
ennusti, sanoen: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä
on minusta kaukana; mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka
ovat ihmiskäskyjä.'” (Matt.15).
Kurjuuden maksimoiminen siis aina merkitsee jonkun toisen
kärsimystä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti