”Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen, kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa. Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.” (Kol.3).
Tällainen on siis uskovainen! Kyllä kelpaa lähimmäistemme
katsella meitä ja kaikkea tekemäämme! Tällainen esimerkki ei voi olla
vaikuttamatta jokaiseen kohtaamaamme ihmiseen!
Käsi sydämelle, eikö tämä ole todellakin tarkoitettu
käytännön elämäksi meissä jokaisessa? Paavali ei sulje silmiään siltä
todellisuudelta, että olemme vajavaisia ihmisiä ja osoittaudumme monessa kohtaa
inhimillisiksi ja puutteellisiksi suhteessamme toisiin ihmisiin ja
ympäristöömme. Ei ole niinkään kysymys yksittäisistä ja erillisistä teoistamme
ja toimistamme, vaan ensisijaisesti oikeasta sydämen asenteesta, joka loppujen
lopuksi määrittelee kaiken tekemisemme niin hyvissä kuin pahoissakin
ympäristöissä.
Mihin perustuu merkittävin ongelmamme ihmissuhteissa? Luulevaisuuteen
ja mitä erilaisimpiin olettamuksiin sen mukaisesti, mitä inhimillisinä
olentoina näemme toisissamme. Ensisijaisesti ongelmamme on se, että näemme
itsemme jonakin aivan muuna kuin mitä todella olemme. Me punnitsemme kaikkea
kohtaamaamme omien kokemustemme perusteella, suorittaen aivan vääränlaisia
vertailuja!
”Sillä me emme
rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin, jotka itseänsä
suosittelevat; mutta he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla
itsellään ja vertailevat itseään omaan itseensä. Me taas emme rupea kerskaamaan
yli määrän, vaan ainoastaan sen määrätyn vaikutusalan mukaan, minkä Jumala on
asettanut meille määräksi, ulottuaksemme teihinkin asti.” (2.Kor.10).
Tämä vertailu ei siis missään suhteessa rajaudu ihmisen
oman olemuksen mittaamiseen, vaan tällä ”hyväksi katsotulla kokemuksella”
määritellään jokaisen lähimmäisen hyvät ja lähinnä huonot puolet! Siksi Paavali
toteaakin niin selväsanaisesti:
”Me taas emme
rupea kerskaamaan yli määrän, vaan ainoastaan sen määrätyn vaikutusalan mukaan,
minkä Jumala on asettanut meille määräksi, ulottuaksemme teihinkin asti.”
Itse itsensä mittaaminen ja itseensä vertaaminen
merkitsee aina, poikkeuksetta, jonkinasteista itsensä korottamista ja
kerskaamista! Jumalan tarkoitus on selvääkin selvempi, Hänen asetettuaan meidät
määrätylle paikalle, määrättyä tehtävää varten. Tämä sulkee ulkopuolelleen
kaikenlaiset inhimilliset arvioinnit ja olettamukset, luulot! Jumalan käsivarsi
ei ole lyhyt, vaan sen on tarkoitus ulottua meidän välityksellämme
lähimmäisiimme.
Niin pappi kuin leeviläinenkin olivat kumpikin täysin
selvillä Jumalansa tarkoituksista ja hyvistä aikomuksista, mutta heidän
olettamuksensa saivat heidät pelon valtaan. He tiesivät kyllä Jumalansa tahdon,
mutta inhimilliset arviot saivat heidän kätensä pelossa koskettamaan rintaansa
aivan kuten Herramme kuvauksessa fariseuksesta ja publikaanista!
”Mutta publikaani
seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi
rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.' Minä sanon
teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka
itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.” (Luuk.18).
Rintaansa voi lyödä niin monella tapaa! Pappi ja
leeviläinen ajattelivat vain valkeita viittojaan ja pulleita kukkaroitaan,
olettamiensa uhkakuvien keskellä. He todennäköisesti sipaisivat kädellään
hakkaavan sydämen kohtaa, mutta heidän mieleensäkään ei tullut pyytää Herran
suojelusta ja armoa armahtaakseen todella hädässä olevaa lähimmäistään! He olivat
kumpikin ylentäneet itsensä kaikenlaisen tällaisen auttamisen yläpuolelle.
Miten on meidän kohdallamme?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti