”Jos joku muuta
oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin
sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen, niin hän on
paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä,
joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, alituisia
kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja
totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen. Ja
suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa. Sillä me emme ole
maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi täältä mitään viedä; mutta kun meillä
on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.” (1.Tim.6).
Miksi Sana puhuu ihmisistä, joilla on jumalisuuden
ulkokuori? Miksi ihmiset ovat niin valmiita ”pukeutumaan minkä tahansa
kaltaiseen hengellisyyteen”? Itsellenikin tämä on osaltaan ollut arvoitus,
mutta tänä aamuna silmiini loistavat kirkkaan valon tavoin sanat: ”Jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton
saamiseen!” Eikö juuri tämä asianhaara ole viimeisten vuosikymmenten ja
erikoisesti viime vuosien aikana selvääkin selvemmin paljastunut meille?
Ilman varallisuutta ei todellakaan voi tapahtua juuri
mitään, siksi Sana todistaa meille kymmenysten ja avustusten maksamisesta. Rahaa
siis tarvitaan lähes kaikessa toiminnassa, mutta sitä ei ole tarkoitettu
ihmisen liiallisen huomion kohteeksi, ei ainakaan rakastettavaksi, kuten
lainauksemme jatko kertoo. Joku ei saata pitää siitä, että kerron kyllä luvun,
josta lainaus on, mutta en jaetta. Teen sen aivan tarkoituksella, koska ei ole
ollenkaan kohtuutonta silmäillä lävitse koko luku!
Sanan salaisuudet paljastuvat meille askel askeleelta
aina vain enemmän, ja niinpä tänä aamuna opin entistä paremmin ymmärtämään sitä
hengellisen elämän puolta, joka on aina hämmästyttänyt minua piirteillään,
jotka ovat suorastaan täydellisiä vastakohtia sille, mitä Sana opettaa!
”Jos joku muuta
oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin
sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen, niin hän on
paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä…”
Ei ole siis ollenkaan samantekevää mitä meille opetetaan
ja tarjotaan, jopa Sanasta ja sen sisällöstä! Aina vain uudelleen mieleeni
nousee vertaus kirpusta, joka hyppää ilmaan hämmästyttävän matkan nahkakantisen
Raamatun päältä. Tulisiko meidän ihailla sitä ”aitona kristittynä olentona”,
koska sen lähtökohtana ja perustana on Raamattu? Saman voi omalla tavallaan
tehdä kuka tahansa Pyhän Kirjan omistaja itse omaksumallaan vapaudella esiintyä
kirjanoppineena ja pappina!
”Jos joku muuta
oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin
sanoihin…”
Milloin meille selviää todella ”lopullisesti ja rutosti”,
että ainoastaan aito, alkuperäinen, lihaksi tullut Sana on meille sitova!
”Sillä sanansa on
Herra toteuttava maan päällä lopullisesti ja rutosti.” (Room.9). Miksi
kirves on asetettu puiden juurelle, ja miksi sanotaan myöskin:
”Mutta hän vastasi
ja sanoi: ’Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut,
on juurineen revittävä pois’.” (Matt.15).
Mitä kertoo meille Herramme vertaus kylväjästä, joka
kylvi hyvän siemenen maahansa? Kuinka olemme voineet sellaisella tavalla
unohtaa toisenlaisen kylvön?:
”Hyvän siemenen
kylväjä on Ihmisen Poika. Pelto on maailma; hyvä siemen ovat valtakunnan
lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset. Vihamies, joka ne kylvi, on perkele;
elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat enkelit.” (Matt.13).
Mitä luimme toisenlaisen kylvön hedelmistä?
”…niin hän on
paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä,
joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, alituisia
kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja
totuuden menettäneet…”
Oi Jumalani, millaisen sekaannuksen lävitse oletkaan
johdattanut ja auttanut meidät, ja olet tekevä sen loppuun asti!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti