”Mutta sinä iloitset Herrassa, Israelin Pyhä on sinun kerskauksesi. Kurjat ja köyhät etsivät vettä, eikä sitä ole; heidän kielensä kuivuu janosta. Mutta minä, Herra, kuulen heitä, minä, Israelin Jumala, en heitä hylkää. Minä puhkaisen purot kalliokukkuloihin, lähteet laaksojen pohjiin; minä muutan erämaan vesilammikoiksi ja hietikon hetteiköksi. (Jes.41).
Me etsimme koko elämämme ajan vastauksia mitä
erilaisimpiin kysymyksiin. Miksi joudumme kokemaan asioita, joita pidämme aivan
vieraina ja itsellemme sopimattomina? Pidämme itsestään selvänä sitä, että
Herra, Israelin Pyhä on meidän kerskauksemme, ja jos ja kun kerran on näin, ei
meitä voi kohdata mikään epämieluisa tai ahdistusta tuottava asia! Mutta kun
kohdataan todellisuus aivan sellaisena kuin se eteemme tuodaan, herää
mielessämme entistä suurempi määrä kysymyksiä ja suoranaisia epävarmuuksiakin!
Mitä olemme tottuneet ajattelemaan itsestämme ja
olemuksestamme? Minä olemme aina pyrkineet pitämään itseämme? Jos Herra on
kerskauksemme, olemme aina Voittajan puolella, eli mekin olemme voittajia! Tämä
ajattelu on aivan oikeutettua ja mielihyvää tuovaa, kun kieltäydymme näkemästä
laajemmin Herramme kulkeman tien. Herra kulki Voittajana koko tiensä,
Golgatalle asti, mutta ristin varjo oli Hänen yllänsä koko Hänen elämänsä ajan.
Inhimillinen mieli näki Hänen todellisuutensa hyvin ristiriitaisena ja
käsittämättömänä, ja siksi ihminen pyrkii näkemään ja katsomaan hengellisiä
asioita vain tietynlaisten, rajaavien ja suodattavien lasien lävitse.
Lainauksemme puhuu kurjista ja köyhistä. Se ei siis voi
tarkoittaa todellisia uskovaisia, menestyviä ja kaiken heikkouden yläpuolella
vaeltavia voittajia! Olisikohan tässä ajattelussa eräänlainen pohja ja selitys
sille ristiriitaisuudelle, joka kautta pelastushistorian on saattanut
lukemattomat uskovaiset kaikenlaisten epäilysten valtaan, meidätkin? Tulisiko meidän
entistä useammin lukea vallinneesta todellisuudesta:
”Ei ollut hänellä
vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me
olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja
sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota
emme minäkään pitäneet.” (Jes.53).
Onko tämä vieras näkemys ensimmäisen lainauksemme kanssa?
Mehän ajattelemme vain valkoisia ratsuja, joiden selässä niin mielellämme
istuisimme ja katselisimme korkeuksista alaspäin niihin, jotka todella ovat
kurjia ja köyhiä! Mikä on todellinen todellisuus kohdallamme? Haluammeko lukea
todella ajatuksella:
”Opetuslapselle
riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että
hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet
Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään!” (Matt.10).
Herramme todella tietää mitä tarkoittaa olla köyhä ja
kurja, sen opin me ihmisinä olimme jakamassa Hänelle, emme Hänen kanssaan! Tämän
opetuksen siivittäjänä oli koko ajan ihmisen luoma uskonnollinen näkemys, jonka
mukaan toiselle saa tehdä mitä vain!
Kaiken tämän pohjalta saamme olla turvallisella mielellä
sitä, mitä todella olemme. Herran opetuksen mukaan autuaita ovat hengellisesti
köyhät! Mutta kuinka vaikeata onkaan suostua olemaan rehellisesti sitä mitä on!
Se on kuitenkin edellytys todellisen avun saamiselle:
”’Kurjien sorron
tähden, köyhien huokausten tähden minä nyt nousen’, sanoo Herra, ’tuon
pelastuksen sille, joka sitä huoaten ikävöitsee.’ Herran sanat ovat selkeitä
sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti
puhdistettua.” (Ps.12).
Kysymys on siis
alusta loppuun asti Jumalan Sanasta, jonka välityksellä Herra muuttaa
kohtalomme!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti