Social Icons

Pages

torstai 20. heinäkuuta 2017

Ketä tulee miellyttää?



”Ja muista Luojaasi nuoruudessasi, ennenkuin pahat päivät tulevat ja joutuvat ne vuodet, joista olet sanova: ’Nämä eivät minua miellytä’; ennenkuin pimenee aurinko, päivänvalo, kuu ja tähdet, ja pilvet palajavat sateen jälkeenkin - jolloin huoneen vartijat vapisevat ja voiman miehet käyvät koukkuisiksi ja jauhajanaiset ovat joutilaina, kun ovat menneet vähiin, ja akkunoista-kurkistelijat jäävät pimeään…” (Saar.12).

Ei olisi ollenkaan pahitteeksi lukea koko luku, koska se on kuvaus meidän jokaisen elämästä! Erityisesti kiinnittää huomiota ilmaisu: ”Nämä eivät minua miellytä!” Hengellisessä elämässä aivan sydäntä särkevällä tavalla meiltä ei useinkaan kysytä mitä haluamme ja mikä meitä erityisesti miellyttäisi. Ollakseni aivan rehellinen, ei minua miellytä nykyinen ikäni, mutta siitäkö nyt olisi kysymys? Eikö mielen tulisi täyttää kiitollisuus siitä, että on saanut elää jo paljon pidemmän elämän kuin moni tuttu mies ja nainen, koulutoveri?

Suurin osa tyytymättömyyttäni, ilokseni, kohdistuu ulkopuolisiin tekijöihin, aivan kuten lainauksemme luettelee iän mukanaan tuomia tosiasioita. Mihin minun tulisi olla mieltynyt ja mitä minun tulisi pitää näkökentässäni? Elämäni ei sisällä mitään ansioita ja saavutuksia, joista voisin ylpeillä ja joita voisin liittää ansioluettelooni, koska sellaista ei ole olemassakaan, ainakaan itseni hallussa! Jos olen saanut miellyttää ja palvella jotakuta, ei se perustu omiin valintoihini ja ratkaisuihini, vaan ajatukseni tällä kohtaa menevät Evankeliumin alkuhetkiin, joissa kerrotaan meille jokaiselle elämämme perimmäinen tarkoitus.

Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle yhden.’ Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: ’Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä.’ Kun opetuslapset sen kuulivat, lankesivat he kasvoilleen ja peljästyivät kovin.” (Matt.17).

Kyseinen tapahtuma oli Pietarin mieleen, miellytti suuresti häntä, ja hän oli valmis kokemuksensa perusteella rakentamaan kolme majaa, kolme rakennelmaa! Mitä tästä opimme, kykenemmekö näkemään koko pelastushistorian kattavan esikuvan mukaisen ajattelun, joka sinänsä oli jotakin todella hienoa ja merkittävää, mutta joka pyrki miellyttämään tilanteeseen nähden liian monia!

Mitä kuului taivaalta ikuisesti pätevänä todellisuutena, josta itsekin haluan olla osallinen ilman mitään rakennelmia ja hurskauden osoituksia? Haluan olla osana Häntä, jonka ansiosta myöskin minun ylleni riittävät samat tunnustuksen Sanat. En ole koskaan halunnut miellyttää ihmisiä omaksi vahingokseni, en oman valintani perusteella, vaan osakseni tulleen Valinnan johdosta! Kuinka erilainen olisikaan maallinen tieni ollut, jos ei Joku Toinen olisi asettanut eteeni aivan toisenlaista, itsellenikin usein käsittämätöntä Tietä!

”Palvelijat, olkaa kuuliaiset maallisille isännillenne, pelossa ja vavistuksessa, sydämenne yksinkertaisuudessa, niinkuin Kristukselle, ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan Kristuksen palvelijoina, sydämestänne tehden, mitä Jumala tahtoo…” (Ef.6).

Kuinka paljon onkaan silmänpalvelusta jokapäiväisessä ihmisen elämässä hänen pyrkiessään miellyttämään kanssamatkaajiaan jonkinlaisen edun saavuttamiseksi! Ainakin minun silmissäni palavat tulisina sanat:

”Sentähden, koska me saamme valtakunnan, joka ei järky, olkaamme kiitolliset ja siten palvelkaamme Jumalaa, hänelle mielihyväksi, pyhällä arkuudella ja pelolla; sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli.” (Hebr.12).

Jumalalle mielihyväksi…

Sydämestämme tehden, mitä Jumala tahtoo!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text