Social Icons

Pages

maanantai 24. heinäkuuta 2017

Turvallisella mielellä!


”Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman.” (Joh.16).

”Älkää olko vaelluksessanne ahneita; tyytykää siihen, mitä teillä on; sillä hän itse on sanonut: ’En minä sinua hylkää enkä sinua jätä’; niin että me turvallisin mielin sanomme: ’Herra on minun auttajani, en minä pelkää; mitä voi ihminen minulle tehdä?’” (Hebr.13).

Aivan ensi näkemältä turvallinen mieli ja tyytyväisyys kuuluvat yhteen! Herramme toteaa aivan yksioikoisesti, että maailma on ahdistava paikka meille, eikä Hänen ristinkuolemansa ja lunastuksensa ole muuttaneet tätä todellisuutta! Hän tuli heittämään tulta maan päälle ja Hän aloitti hengellisen sodan miekkoineen ja taisteluineen.

Emme voi kieltää todellisuutta ja paeta kohtaamiamme tilanteita, koska itse aikanaan aloitimme hengellisen kapinan ja vallankumouksen! Ihmiskunta alusta lähtien on vastustanut kaikkea mielestänsä ikävää ja vaivannäköä vaativaa, odottaen ja vaatien jotakin kaiken muuttavaa niin lähimmäiseltään kuin Luojaltaankin. Millä oikeutuksella?

Hebrealaiskirjeen sanat sisältävät paljon enemmän kuin ehkä ensilukemalta osaamme ajatellakaan!

”Älkää olko vaelluksessanne ahneita; tyytykää siihen, mitä teillä on.”

Ihmisen tyytymättömyys vallitseviin olosuhteisiin tulee julki aivan ihmiskunnan alusta lähtien. Vaikka kaikki oli hänellä aivan jumalallisella tavalla parhain päin, aikaansai yksi ainoa kielto hänessä heräämään kaipauksen johonkin vielä enempään! Hän eli todellisuudessa, jota me vielä odotamme:

”…vaan, niinkuin kirjoitettu on: ’mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat.’” (1.Kor.2).

Me voimme vain hengellisesti aistia jotakin tästä tulevaisuudestamme, jota meidän on vielä odotettava. Kuitenkin todellisina uskovaisina me tämän ahdistavan maailman keskellä, kaikissa koettelemuksissa, jo tässä ajassa, saamme kaiken tämän perillisinä olla osallisena johonkin kaiken inhimillisen käsityksen ylittävään!

Kuinka vaikea käsite ”odottaminen” onkaan meille jokaiselle, poikkeuksetta! Me tarvitsemme mielestämme aivan kohtuuttoman määrän kärsivällisyyttä, vaikka olemmekin Voittajan puolella!

Kärsivällisyyttä ei kaadeta meihin kuin jostakin mitta-astiasta, vaan se on opittava elämällä ja kokemalla kaikki se, mitä Korkein Ymmärrys on kohdallemme hyväksi nähnyt!

”Älkää olko vaelluksessanne ahneita; tyytykää siihen, mitä teillä on; sillä hän itse on sanonut: ’En minä sinua hylkää enkä sinua jätä’; niin että me turvallisin mielin sanomme: ’Herra on minun auttajani, en minä pelkää; mitä voi ihminen minulle tehdä?’”

Ei ole mitään todellista turvaa ja aitoa onnea meille varatun perinnön ulkopuolella! Ihminen voi riistää meiltä monenlaista saavuttamaamme, ja joudumme tyytymään omaisuutemme ryöstöön (Hebr.10:34). Käsitteen ”tyytyväisyys” alle ei mahdu ahneutta ja aina vain enemmän tavoittelua! Herra on luvannut pitää meistä huolta niin yksinkertaisella tavalla, että kompastumme siihen kautta koko elämämme! Silti Hän ei hylkää eikä jätä meitä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text