”Kuinka kauan,
Herra, minun täytyy apua huutaa, ja sinä et kuule, parkua sinulle: ’Väkivaltaa!’
ja sinä et auta? Minkätähden sinä annat minun nähdä vääryyttä ja itse katselet
turmiota? Minun edessäni on hävitys ja väkivalta; on syntynyt riita, ja on
noussut tora. Sentähden on laki heikko, ja oikeus ei tule milloinkaan voimaan.
Sillä jumalaton saartaa vanhurskaan; sentähden oikeus vääristetään.”
(Hab.1).
”Kuinka kauan?” Sitä kysyn omalla kohdallani varmaankin
joka päivä jossakin määrin, mutta en kai yhtä voimallisesti kuin jotkin
tuttavani. ”Kuinka kauan?” Milloin se alkoi? Mikä saa meidät kyselemään ja
ihmettelemään sitä, ettei Herra jo viimeinkin vastaa rukouksiimme ja voimia
kuluttaviin huokauksiimme?
Aikanaan eräänlainen vääryyden ja valheen maailma
vyörytti hukuttavan aaltonsa ylitsemme, mutta uskoimme ja yritämme vieläkin
uskoa, että Jumalamme puuttuu kaikkeen, sillä onhan kysymys Hänen asiastaan! Niin
uskomatonta kuin se olikin ja on kai vieläkin, että Herran kansana jouduimme
olemaan todistajina riidalle ja toralle, joita ei millään uskoisi todeksi
Jumalan kansan keskuudessa. Miksihän on niin vaikea uskoa, että asialla olikin
vihollinen ja hänen välikappaleensa?
”Kuinka kauan,
Herra, minun täytyy apua huutaa, ja sinä et kuule, parkua sinulle: ’Väkivaltaa!’
ja sinä et auta? Minkätähden sinä annat minun nähdä vääryyttä ja itse katselet
turmiota?”
Kuinka tarvitsisimmekaan kaiken kokemamme keskellä
veljellistä ja sisarellista rakkautta ja keskinäistä armahtavaisuutta ja
lempeyttä! Miksi olemme niin kaukana toisistamme kuin susilauman säikyttämät
lampaat? Jo blogimme nimi on ”Minun laitumeni lampaat”, mutta olemmeko oppineet
kaikkien näiden vuosien aikana mitään lampaista ja niiden käytöksestä? Normaali
lammas ei hauku, vaan määkii! Normaali lammas ei ryntäile pitkin laidunta leuat
levällään yrittäen iskeä hampaansa jonkun toisen takkuiseen turkkiin!
Niin, niin, ”normaali lammas”! Millaisessa laumassa
oikein olemme eläneet, kun aristavia paikkoja on ympäri kehoamme, kun
ulkonaisesti selvääkin selvemmin lampaan näköiset otukset ovat iskeneet
hampaansa ruohon sijasta arkoihin paikkoihimme? Tarkemmin katsoen emme olekaan
koskaan olleet tekemisissä normaalien lampaiden kanssa, koska purujäljet
selvästi ovat suuremman kidan aikaansaannoksia! Mistähän oikein ovat peräisin
niin suuret lammasturkit, että ne mahtuvat susien päälle?
”Kavahtakaa vääriä
profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä
ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän
orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?”
(Matt.7).
Millaisia haukkuja olenkaan saanut kuulla lammaslaumamme
keskellä kiitollisen määkinän sijasta! Mistähän olemme saaneet käsityksen, että
profeetta ei voi olla väärä ja vaarallinen, vaikka olisikin väärä? Jos väärä
profeetta ei ole vaarallinen, niin miksi Herramme varoittaa hänestä???
Todellisuudessa näimme jokaisen väärähenkisen lähestyjän
hedelmät ja veriset leukapielet, mutta vaikka kuinka yritin määkiä varoituksia,
iski joku lammastovereista hampaansa takapuoleeni päästäen sitten kovaakin
kovemman karjumääkäisyn: ”Katso ihmeessä kuinka komea turkki on tällä
ylimääkijällä ja kuinka liitumaisen sulava ääni hänellä on – hänhän on yksi
meistä!” Turha on siinä yrittää saada ylistäjien katseet mustiin karvoihin,
jotka vilkkuvat tiukan lammasturkin alta!
”Heidän
hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä
eikä ohdakkeista viikunoita?”
Olen koko elämäni ajan määkinyt ja suureen ääneen ihmetellyt
ihmettelemästä päästyäni, miten väkivalta ja vääryys sellaisella tavalla voivat
tulla katsotuiksi ”hyviksi hedelmiksi”, vaikka ne palvelisivatkin joidenkin
tahojen ”hengellistä hyvää”!
”Minkätähden sinä
annat minun nähdä vääryyttä ja itse katselet turmiota? Minun edessäni on
hävitys ja väkivalta; on syntynyt riita, ja on noussut tora. Sentähden on laki
heikko, ja oikeus ei tule milloinkaan voimaan. Sillä jumalaton saartaa
vanhurskaan; sentähden oikeus vääristetään.”
Kaikki on jo nähty Vanhan Liiton aikana, joten
keskittäkäämme ajatuksemme ja odotuksemme seuraavaan:
”Minä olen se hyvä
paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. Mutta palkkalainen, joka
ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan,
niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän
pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.” (Joh.10).
Mikä on oma osuuteni kaikessa? Olenko paimen vai ”taistelulammas”?
Huh, huh, millainen kysymys!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti