”Ja muista kaikki,
mitä on tapahtunut sillä tiellä, jota Herra, sinun Jumalasi, näinä
neljänäkymmenenä vuotena on sinua kuljettanut erämaassa nöyryyttääksensä
sinua ja koetellaksensa sinua ja tietääksensä, mitä sinun sydämessäsi on:
tahdotko noudattaa hänen käskyjänsä vai etkö. Hän nöyryytti sinua ja antoi
sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut
ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että
ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka
Herran suusta lähtee.” (5.Moos.8).
Mitä muistamme menneiltä kymmeniltä, jopa
viideltäkymmeneltä vuodelta? Mitä kaipaamme sellaista, mitä meillä ei nyt ole? Mielestämme
menneinä vuosina elämämme oli monin tavoin rikkaampaa ja vähemmän
pitkäveteistä, koska omalla tavallaan kaikelle leimaa antavana oli suuri määrä
toimintaa. Mutta onko toiminta ratkaisu elämämme ongelmiin, vaikka sitä olisi
kuinka paljon tahansa? Oliko elämällämme aikoinaan suurempi merkityksellisyys
aivan päivittäisessä olemisessa, vai perustuuko sisimpämme haikailu sittenkin
aikoihin, jolloin meillä ei ollut niinkään paljon aikaa todelliseen rukoukseen
ja sanantutkisteluun, Herran edessä olemiseen? Oliko loppujen lopuksi kokemamme
tyytyväisyys aivan liian suuressa määrin riippuvainen ihmisvilinästä, niin että
samaistuimme itsekin sitä käsittämättä ympärillämme oleviin enemmän tai
vähemmän merkittäviin ihmisiin? Toteutuiko elämässämme lainauksemme ajatus?:
”Hän nöyryytti
sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et
ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut
ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää
jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.”
Voisiko olla mahdollista, että vasta nyt olemme tulleet
elämässämme eräänlaiseen käännekohtaan, jonkinlaiseen
kirkastusvuorikokemukseen, jossa silmämme vasta todella avautuvat näkemään
elämän todelliset arvot ja Jumalan Sanan henkilökohtaisen merkityksen?
Tässä ajassa ihminen näyttää huokaavan aivan erityisellä
tavalla, esittäen kaikenlaisia vertailuja entisen ja nykyisen välillä. Miksi,
miksi ja miksi menneisyydessä kaikki oli niin erilaista ja selvää, pyörii
mielessä jatkuvasti. Oliko kaikki todella niin erilaista ja paljon parempaa,
selvempää? Toki elimme eräänlaisessa hengellisessä yltäkylläisyydessä, mutta
emmekö yhä vielä, ehkä runsaammassakin määrin, ole aivan samojen hengellisten
rikkauksien perillisiä, syvällisten kokemusten rikastuttamina?
Meille on paljon uskottu, ja nyt päästyämme
lapsenkengistä ja opillisista alkeista, vaaditaan meiltä itsestämmekin
riippumattomista tekijöistä johtuen ehkä enemmän kuin mitä itse olemme
halukkaita näkemään! Mitä kertoo Paavali meille melko tyhjentävällä tavalla
muutamassa lauseessa:
”Mutta tiedä se,
että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin
itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen
tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia,
panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita,
väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia; heissä on
jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.” (2.Tim.3).
Miten voisimme karttaa kaikkea tämän kaltaista, jos
omassa olemuksessamme ei ole tapahtunut suurta muutosta? Tällaisen maailman
keskellä joudumme elämään, mutta miksihän on niin valtavan vaikea katsoa
todellisuutta silmiin? Miksi on niin vaikea uskoa tämän koskevan omalta
osaltaan, omalla tavallaan seurakunnallistakin elämää, koska ”heissä on
jumalisuuden ulkokuori”?
Me olemme antaneet sisäänkirjoittaa itsemme Jumalalliseen
Korkeakouluun, jossa on aivan oma opintosuunnitelmansa, ja missä meitä ei
missään vaiheessa kutsuta mukaan suunnitelmia laatimaan! Meidän on kaiken
läpäistäksemme suostuttava istumaan jokaisella luennolla, miellytti se meitä
tai ei! Erikoisesti mitä erilaisimmat käytännön harjoitusohjelmat on
läpikäytävä piinallisen yksityiskohtaisesti ja tarkasti.
”Sillä
ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on
hyötyä kaikkeen, koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen. Varma
on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen. Sillä siksi me vaivaa
näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka
on kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien.” (1.Tim.4).
Kysymys on siis hengellisestä kunnosta ja harjoituksesta
elämässämme juuri nytkin, etenkin nyt!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti