”Tulkaa minun
tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja
nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on
sovelias, ja minun kuormani on keveä.” (Matt.11).
Jossakin mielessä tunnen, että lukijoitani olisi
melkoisesti suurempi määrä jos kirjoittaisin kaikesta mahdollisesta maailmassa
tapahtuvasta ja ennen kaikkea mitä erilaisimmista profetioista. Olen pannut
todella monen kohdalla merkille sen, että heidän kiinnostuksensa kohdistuu
johonkin sellaiseen, sanottakoon erikoiseen, mikä heidän mielestään vaikuttaa ”hengellistä
heräämistä”. Jos me olemme jonkinlaisessa unessa tai horroksessa, merkitseekö
jonkin erikoisen tapauksen esiin nostaminen todellisen muutoksen tapahtumista
meissä?
Jos tarvitsemme ”hengelliseksi heräämiseksemme” jotakin
todella ravistelevaa ja äänekästä, niin eikö tämän heräämisen olisi pitänyt
tapahtua jo vuosia sitten, kauan sitten? Todellisuudessa kaikki mahdolliset viimeisten
aikojen merkit ovat suuren ukkosen tavoin jylisseet korviimme ja salamoineet
silmiemme edessä! Kaipaammeko todella hengellistä heräämistä, vai onko
uskonnollinen uteliaisuus merkittävämmässä asemassa sisimpämme valtaistuimella? Kiinnostaako Herramme Olemus meitä enää, niin
että kaipaisimme entistä enemmän muuttua Hänen luonteensa mukaiseksi?
”Uskonnollinen uteliaisuus!” Tämä ajatus tulee nyt
mieleeni ensimmäistä kertaa elämässäni. Olemme toki lukeneet jo aikaa sitten:
”Sillä
ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa
muuhun kuin uutta puhumaan ja uutta kuulemaan.” (Apt.17).
Mitä todellisuudessa oli ateenalaisilla ja muukalaisilla
mielessänsä? Mihin kohdistui heidän mielenkiintonsa, ja antaako se meille
jonkinlaista osviittaa siitä, mitä mahdollisesti meillä on mielessämme, ehkä
vastoin sitäkin, mitä itse ajattelemme ja panemme merkille?
”Sillä outoja
asioita sinä tuot meidän korvaimme kuulla. Me siis tahdomme tietää, mitä ne
oikein ovat.”
Tämä ihmisjoukko omasi siis melkoisen uteliaisuuden
hengen, joka selvästikin oli tekemisissä monien jumalien kanssa. Paavalin
julistus loi aivan omanlaatuisiaan mielikuvia heille, sillä he katselivat
kaikkea omien käsitystensä mukaisesti. Osaltaan uteliaisuus voi johtaa
hyviinkin asioihin, mutta meidän on syytä tarkata omia asenteitamme ja
tavoitteitamme. Jumalakin on luvannut antaa meidän tietää uusia asioita, mutta
onko meissä taito erottaa nämä kaksi erilaista uteliaisuuden lajia toisistaan?
Mikä on siis ratkaisevaa, ja mikä oli veljemme Paavalin
sanoman ydin? Kohdistuiko se mittaviin temppelirakennuksiin tai erilaisiin
jumalanpalvelusmenoihin, säädeltyihin uskonnollisiin menoihin? Ei, vaan hän toi
julki uskomme perusasian:
”Mitä te siis
tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan. Jumala, joka on tehnyt
maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu
käsillä tehdyissä temppeleissä, eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella,
ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja
hengen ja kaiken.”
”…hän, joka itse
antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.”
Kaiken ”uteliaisuutemme” tulee siis kohdistua, ei
ulkonaisiin menoihin tai rakennelmiin, vaan yhteen ja ainoaan
Persoonallisuuteen, joka on kaiken Elämän Lähde ja Alku!
”Mutta joka pitää
hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä
me tiedämme, että me hänessä olemme. Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on
velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi. Rakkaani, en minä kirjoita teille
uutta käskyä, vaan vanhan käskyn, joka teillä on alusta ollut; tämä vanha käsky
on se sana, jonka te olette kuulleet.” (1.Joh.2).
Emme siis tarvitse jotakin inhimillisesti uutta, vaan
aivan uudenlaisen tiedostamisen tason!
”…tämä vanha käsky
on se sana, jonka te olette kuulleet.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti