”Sillä jokaiselta,
jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä
sitä enemmän kysytään. Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja
kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!” (Luuk.12).
Kaikki on armoa, armoa armon jälkeen, mutta tarkoittaako
se sitä, ettei meiltä sittenkään vaadita oikeastaan mitään? Tietyissä kokouksissa
istuessa mielen valtaa usein todella vakava tunnelma, koska puhuja ei millään
tavoin lainaa niitä sanankohtia, jotka puhuvat ihmisen muuttumisesta ja uudesta
elämästä, uudestisyntymästä ja sen mukanaan tuomasta muutoksesta.
Herramme puhuu siitä, kuinka Hän on tullut heittämään
tulta maan päälle. Miksi Hän antaa meidän ymmärtää, ettei se olekaan syttynyt
aivan Hänen tarkoittamallaan tavalla? Jos keskustelemme eri kirkollistan
suuntien ihmisten kanssa, antavat he selvästi ymmärtää seurakunnissaan palavan
todella merkittävällä tavalla. Mutta mistä tulesta ja millaisesta palamisesta
on todella kysymys? Valikoimmeko aivan väärällä tavalla ajatuksiamme ja
sanojamme ihmisiä miellyttävän tuloksen aikaansaamiseksi? Miksi todella
harvoin, hyvin harvoin, lainataan seuraavaa kohtaa:
”Älkää luulko,
että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa,
vaan miekan. Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja
tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen vihamiehiksi
tulevat hänen omat perhekuntalaisensa.'” (Matt.10).
Mitä me siis tiedämme, mitä taas luulemme? Puhuimme viimeksi
ihmisen sisimmässä palavasta tulesta, joka on siellä palanut ihmiskunnan alusta
alkaen. Se perustuu ihmisen oman mielen ratkaisuihin ja näkemyksiin, jotka
arvostelevat Jumalan säädöksiä ja ajatuksia, jotka useinkaan eivät miellytä häntä.
Tämä inhimillinen tuli on edellisenkin lainauksemme tapahtumien taustalla. Mikä
saa oman perheen jäsenet sellaisella tavalla syttymään ja vihaamaan ja
halveksimaan samoista vanhemmista syntyneitä ihmislapsia?
Tähän kohtaan kuuluu lainaus, jota myöskään ei lainata
kovin mielellään:
”Sentähden, koska
me saamme valtakunnan, joka ei järky, olkaamme kiitolliset ja siten
palvelkaamme Jumalaa, hänelle mielihyväksi, pyhällä arkuudella ja pelolla; sillä
meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli.” (Hebr.12).
Tämä Tuli ei voi olla tulematta julki ja näkyviin siellä,
missä Jumalan Henki on saanut jalansijaa ihmisten elämässä.
”Niin Mooses sanoi
Aaronille: ’Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan: Niissä, jotka ovat minua
lähellä, minä osoitan pyhyyteni ja kaiken kansan edessä kirkkauteni.’ - Mutta
Aaron oli ääneti.” (3.Moos.10).
Millaista äänettömyyttä mekin tämän ajan seurakuntana
tarvitsemme näiden sanankohtien avautuessa meille! Uskonelämä ei ole vain armon
ylistystä ja ”kamuhengessä” Herramme selkää taputtamista, vaan Jumalan
todellisen Olemuksen tuntemista. Hän odottaa meiltä pyhitystä ja oikealla
mielellä Hänen lähestymistään!
”Joka hylkää
Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen
nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen
ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton
veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! Sillä me tunnemme
hänet, joka on sanonut: ’Minun on kosto, minä olen maksava’; ja vielä: ’Herra
on tuomitseva kansansa.’ Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.”
(Hebr.10).
”Sentähden: ’Ojentakaa
hervonneet kätenne ja rauenneet polvenne’; ja: ’tehkää polut suoriksi
jaloillenne’, ettei ontuvan jalka nyrjähtäisi, vaan ennemmin parantuisi. Pyrkikää
rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä
Herraa; ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan
armosta, ’ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä’,
ja monet sen kautta tule saastutetuiksi, ja ettei kukaan olisi haureellinen
tahi epäpyhä niinkuin Eesau, joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa.”
(Hebr.12).
Tähän perustuu Jumalamme armo vielä tänäänkin, ja siksi
Hän niin rakkaudellisesti muistuttaa meitä näistä asioista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti