”Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden
edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki
olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin
meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.”
(Joh.17).
Huomaatko, että Herramme
tässä rukoilee juuri sinun ja minun puolestani! Huomaatko, että Hän haluaa
sinun ja minun olevan yhtä täydellisesti yhtä, kuin mitä Hän on Isän kanssa? Tämä
on Hänen henkilökohtainen, viimeinen tahtonsa meidän ja kuulijoidemme kohdalla!
Herran suurin ja
viimeisin tahto! Miksi se niin vähäisessä määrin toteutuu meidän
keskuudessamme? Miksi emme kaiken tämän tietoisuuden johdosta ole aivan eri
lailla sidottuja toisiimme, ja miksi ennennäkemättömällä tavalla syntyy aina
vain uusia ryhmiä ja ryhmittymiä? Miksi ei Herramme rukous toteudu käytännössä,
vaan ainoastaan hurskaissa ajatuksissamme ja olettamuksissamme? Eikö Herramme
rukouksen tulisi aivan erikoisella tavalla tulla kuulluksi Isän edessä? Vai
olemmeko me todella ollenkaan niitä, joiden puolesta Herra rukoili?
Lainauksessamme on aivan
erikoisella tavalla julkituotuna vastaus kaikkiin kysymyksiimme ja ongelmiimme.
Ratkaisu on sanoissa:
”…jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki
olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin
meissä olisivat…”
Koko Jumalan Sana ja
Hänen suunnitelmansa meidän kohdallamme perustuu jatkuvuuteen, koska Hän on
elävien, ei kuolleiden Jumala! Jotta tämä jatkuvuus voisi sisällyttää meidätkin
itseensä, tulee meidän olla osa sitä. Sitä me voimme olla vain siten, että
meidän sanamme on Hänen Sanansa, jossa ei ole mitään ristiriitoja ja jakavia
tekijöitä. Mistä tulevat kaikki jakavat tekijät ja ristiriidat
seurakunnalliseen elämään?
”Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö
teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne? Te himoitsette, eikä teillä
kuitenkaan ole; te tapatte ja kiivailette, ettekä voi saavuttaa; te riitelette
ja taistelette. Teillä ei ole, sentähden ettette ano. Te anotte, ettekä saa,
sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne.”
(Jaak.4).
Tämän kirjoittamisen
aikaan ei vielä käyty uskonsotia, joista myöhempi historia meille kertoo.
Paavali ei siten varoita meitä toinen toisemme ruumiillisesta tappamisesta,
vaan hänellä on tieto siitä hengellisestä tappamisesta, jota kirkkohistoria on
tulvillaan:
”Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei
kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi. Siitä me
olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän edestämme;
meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä.” (1.Joh3).
Kaikki hengellinen
ristiriita ja jakaantuneisuus on siis peräisin ihmisen omasta luonteesta ja
olemuksesta, kristillisistäkin, omahyväisistä himoista, joiden toteutuminen on
mahdotonta, jos meidän sanamme on yhtä Herran Sanan kanssa! Siksi olemme nyt
vastakkain mitä merkittävimmän hengellisen tekijän kanssa, joka ratkaisee koko
vaelluksemme merkityksen ja päämäärämme!
”Jos joku sanoo: ’Minä rakastan Jumalaa’, mutta vihaa veljeänsä, niin
hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se
ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt. Ja tämä käsky meillä on
häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.” (1.Joh.4).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti