”Kun opetuslapset sen kuulivat, lankesivat he kasvoilleen ja peljästyivät kovin. Niin Jeesus tuli heidän tykönsä, koski heihin ja sanoi: ’Nouskaa, älkääkä peljätkö’. Ja kun he nostivat silmänsä, eivät he nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksinään.” (Matt.17).
Mitä meidän tulisi
rukoilla ja anoa tässä ajassa? Riittääkö ehkä päivittäinen hartaushetki,
jolloin polvistumme ja kiitämme kaikesta siitä mitä me olemme Jumalan armosta
saaneet? Olemme toki kiitollisia jokapäiväisestä leivästä ja olemme mielestämme
antaneet anteeksi niille jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Mutta onko uskoon
tulomme hetki jäänyt ainoaksi, jolloin me olemme saaneet piston sydämeemme?
Muistiini ovat
erikoisella tavalla jääneet vuoden 1964 jälkeiset ajat, jolloin yritin tutustua
mahdollisimman moneen uskonyhteisöön. Miksi saan niin voimakkaan piston omaan
sydämeeni ajatellessani näitä vuosia? En kai ole ainoa, jonka muistissa on
näiden vuosien into ja antaumus ja jumalanpelko? En halua olla arvosteleva,
koska omassakin sydämessäni on pistos, mutta en kai ole ainoa, joka joutuu
toteamaan, että aivan jokainen uskonyhteisö tai kirkkokunta on tänään todella
kaukana siitä, minkä itse aikanaan julisti tärkeimmäksi ja suoranaiseksi
elinehdoksi?
En halua mainita mitään
yksittäistä ryhmää, mutta mieleeni tulee erikoisella tavalla herätyksistä
kertova kirja, jota aikanaan suurella innolla mainostettiin, mutta jo vuosia se
on ollut tiskinalustavaraa, koska se todistaa juuri sen, mistä puhun! Me
rukoilemme toki herätystä, universaalisti ja yksittäisesti, mutta mitä me
todella kannamme Herran eteen rukouksena tai anomuksena? Miksi kaikki nämä
pyynnöt jäävät toteutumatta joitakin kaukaisia maita lukuun ottamatta?
”Teillä ei ole, sentähden ettette ano. Te anotte, ettekä saa, sentähden
että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne. Te avionrikkojat,
ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan?” (Jaak.4).
Mikä on todellinen
motiivimme rukouksissamme? Oman ryhmämme etu? Meillä on mielessämme suuret ja
mittavat tapahtumat, jonkinlainen suuri ja näyttävä voittokulku, joka omalla
tavallaan tulisi miellyttämään koko maailmaa! Me anomme ylimalkaisesti samassa
hengessä, kuin missä Israel aikanaan alkoi kaivata kuningasta itselleen,
ollaksensa maailman kaltainen! Me emme niinkään käsitä todellisen muutoksen ja
parannuksen tarvetta. Ainakin yksi ranskankielinen Raamattu kääntää
parannus-sanan käsitteellä elämänmuutos. Seurakunnallinen elämä sisältää
valtavan määrän aiheistoa ja aineistoa, joiden kohdalla ei voida rukoilla
Jumalan siunauksia niiden ylle, vaan todellista muutosta lähemmäksi
jumalallista säädöstä.
Me elämme Laodikean
seurakunta-ajassa, jossa aivan liian moni uskoo rikastuneensa hengellisellä
alueella, uskoen omistavansa lähes kaiken hengellisen hyvän, mutta on siitä huolimatta
alaston.
”Nuorukainen sanoi hänelle: ’Kaikkia niitä minä olen noudattanut; mitä
minulta vielä puuttuu?’ Jeesus sanoi hänelle: ’Jos tahdot olla täydellinen,
niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre
taivaissa; ja tule ja seuraa minua’. Mutta kun nuorukainen kuuli tämän sanan,
meni hän pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta. Silloin
Jeesus sanoi opetuslapsillensa: ’Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea
päästä taivasten valtakuntaan’.” (Matt.19).
Sisältäisikö tämä jotakin
ajatusta hengellisestäkin rikkaudesta?
Me emme ole ehkä rikkaita
maallisissa asioissa, mutta mihin on mielemme kiintynyt? Mitä meiltä voisi
puuttua, noudatettuamme omasta mielestämme kaikkia Sanan asettamia odotuksia?
Onko meidän aarteemme todella taivaissa, vai olemmeko panneet toivomme
hengellisiin asioihin vain tämän elämän ajaksi?
”Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän
ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.” (1.Kor.15).
Oi, millaisia
taivaallisia alueita asettuukaan silmiemme eteen tässä viimeisessä ajassa!
Hengellinen näkökenttämme tarvitsee aivan selvästi tarkentamista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti