”Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on
tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen
valtakuntansa kautta: saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla,
nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.”
(2.Tim.4)
Kun veljemme Paavali
määrittelee Sanan julistamista, mitä hän mainitsee ensimmäiseksi? Onko minulla
nyt oikeus viitata siihen, kun ajattelen lukemattomia keskusteluja monien
piirien ihmisten kanssa? Yksi mieleen jäävimmistä sanonnoista on kuulunut jo
monen vuoden ajan: ”Parannuksesta ei nykyään puhuta juuri ollenkaan!” Kaikkea
nuhtelua ja moitetta varotaan aivan silminnähden lähes kaikissa piireissä,
keskittyen ”pitkämieliseen kehottamiseen”. Mutta onko tämä Raamatun tarkoitus
ja tie, vai olemmeko matkalla johonkin aivan erikoislaatuiseen ilmapiiriin,
jossa jo järkyttävässä määrin on toteutunut:
”Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien
himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät
korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.” (2.Tim.4).
”Raaputa sinä minua, niin
minä raaputan sinua!”
Mikään ei ole sen
todellisempaa kuin Jumalan Sana ja Hänen valtakuntansa, vaikka kaikki
perustuukin näkymättömään maailmaan. Tähän todellisuuteen meidät on kutsuttu,
mutta miksi se on niin näkymätön? Jumalamme ei ole sitä sellaiseksi
tarkoittanut, vaan omalla epäuskoisella asenteellamme me olemme aivan liiaksi
kadottaneet elävän kosketuksen Hänen valtakuntaansa. Olisikohan yksi suurimmista
syistä asenteessamme toinen toiseemme:
”Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että
veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen,
ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. Suostu
pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan
tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi
sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen. Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et
pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.” (Matt.5).
Tämän sanankohdan
yhteydessä olemme tottuneet ajattelemaan vain maallista oikeutta ja maallisia
rikkomuksia. Palauttakaamme mieliimme Korkein Oikeus, jolla on palvelijoitaan
kaikkialla:
”Katso, työmiesten palkka, jonka te vainioittenne niittäjiltä olette
pidättäneet, huutaa, ja leikkuumiesten valitukset ovat tulleet Herran Sebaotin
korviin.” (Jaak.5).
Kuinka olemme sellaisella
tavalla voineet unohtaa enkelit ja taivaalliset korvat, jotka välittävät mitä
erilaisimmat huudot ja kärsimykset Korkeimman Oikeuden eteen!
Ihmisoikeusrikkomustemme tähden lukuisat meistä istuvat vankeudessa, silmälle
näkymättömässä, vain siitä syystä etteivät ole olleet halukkaita selvittämään
rikkomuksiaan lähimmäistä kohtaan, ja pyytämään anteeksi. Sisintäni suorastaan
kauhistuttaa tämä vankila, jossa aivan liian moni istuu juuri nyt itse sitä
käsittämättä! Tuomio on jo monen yllä, selvittämättömien asioiden tähden,
odottaen vain lopullista täyttymystään tuona pelottavana hetkenä: ”Mitä te olette tehneet yhdellekin…!”
”Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän
olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi
Kristuksen palvelija. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun
julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä
ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen
minulle ilmoittanut.” (Gal.1),
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti