”Mutta jokainen kilpailija noudattaa itsensähillitsemistä kaikessa; he saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta me katoamattoman. Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen, vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi.” (1.Kor.9).
Eilisestä kirjoituksesta:
Ongelman ydin on ihmisen
sisimmässä, olemuksessa. Jokainen meistä kaipaa jotakin parempaa,
turvallisempaa, läheisempää, onnea tuovaa. Tämä kaipaus ei ole väärä, mutta jos
hyvää mieltä ja onnellisuutta etsii jostakin huumaavasta ja todellisuuden
unohtamaan auttavasta aineesta, ei se pidemmällä tähtäimellä ole mikään
ratkaisu kaipaukseemme, koska kehomme ja psyykemme omaavat piirteen, joka aivan
liian laajasti jätetään julki tuomatta: Me totumme kaikkeen aivan tahtomme
vastaisesti, ja siksi eilinen lusikallinen on huomenna kauhallinen, ja
lähivuosina ämpärillinen. Miettikäämme tätä ja perustelkaamme asenteemme
sellaisella tavalla, että esim. nuorisomme kuuntelee meitä.
--------------------------------------------------------------------
Kaikki tämä on selvääkin
selvemmin todistettu menneiden vuosien aikana. Ihmisen tottumuksilla on voima
ja vaikutus, jotka eivät oikeastaan lainkaan toimi hänen hyväksensä. Huumeiden
kyseessä ollessa ei ole oikeastaan mitään näyttöä siitä, ettei syntyisi
jonkinlaista riippuvuutta. On vain
unohdettu se, ettei ole niinkään kysymys riippuvuudesta itse huumeeseen, vaan
riippuvuudesta hyvän olon tunteeseen! Tämä tekee jokaisen huumeen
todella vaaralliseksi ja vahingolliseksi.!
Miten on meidän suhteemme
uskovaisina ihmisinä? Millaisia huumeita tai huumaavia aineita me käytämme,
ehkä tiedostamattammekin? Jokainen meistä kaipaa hyvänolon tunnetta, etenkin
tässä ajassa, jossa meitä koetellaan joskus sellaisella tavalla, että kaikki
tuntuu menevän yli voimiemme.
Olen selvästi havainnut
laajoissakin piireissä eräänlaista, aivan tälle ajalle ominaista pakenemista
vallitsevista olosuhteista. Aivan liian moni kieltää vaikeutensa ja pahan
olonsa pyrkimällä unohtamaan ja syrjäyttämään ne puhumalla mukavista ja hyvistä
asioista. Tätä on tapahtunut aina, mutta nyt elämme aivan uutta ”kestohymyn
aikaa”, ihmisten pyrkiessä täten todistamaan voivansa sittenkin paremmin kuin
mitä todellisuus on.
”…vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka
muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi.”
Kuinka vieras ajatus
meidän aikamme kristillisyydelle! Paavali kuitenkin tuskin puhuu itsensä
ruoskimisesta ja haavoittamisesta vaan uskon hänen lähinnä tuovan eteemme
elämän todellisuuden: meidän on hyväksyttävä se, että elämäämme sisältyy
todella paljon sellaista, mikä ei meitä miellytä, mutta minkä kanssa meidän on
tultava toimeen. Uskon tie pakottaa meidät luopumaan paljosta sellaisesta, mikä
omilla teillä juostessa on mahdollista ja hyvän tuntuista. Meidän on
hengellisen hyvän johdosta kieltäydyttävä paljosta vääränlaista tyydytystä ja
hyvää oloa tuovasta! Käytännöllisesti katsoen se tarkoittaa kieltäytymistä
mistä tahansa mieltä huumaavasta asiasta, joka ei palvele meidän parhaaksemme,
vaan on suuressa määrin petosta ja juuri sitä, mikä aikanaan johti tähän
käymäämme kamppailuun hyvinvoinnista ja väärästä ilosta:
”Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana
katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi
ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi. Silloin
aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti…”
(1.Moos.3)
Me voimme huumata itsemme
itse hyväksi näkemillämme asioilla saaden hetken hengellisen hurman, mutta
silmien joskus pakostakin auetessa todellisuus suorastaan murskaa meidät!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti