”Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa,
vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen,
sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole
uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus
on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta;
sillä heidän tekonsa olivat pahat.” (Joh.3).
Tänään kirkot ja
seurakunnat ovat täynnä joulua odottavia ihmisiä. Joulun sanoma toivotetaan
tervetulleeksi, mutta useat tulevat kirkkoon ja jumalanpalveluksiin seuraavan
kerran vasta jouluna, tai kun lauletaan kauneimpia joululauluja. Mieleeni
tulevat lukuisten dokumenttien johdosta sodanaikaiset joulut ja kirkossa
käynnit. Silloin ei keskitytty vain joulunviettoon, vaan todella etsittiin
lohtua ahdistavan ajan keskellä. Jumalan olemassaoloon uskoi vielä moninkertainen
määrä nykyhetkeen verrattuna.
Ihminen on omalla
tavallaan yksinäisempi kuin koskaan aikaisemmin, ja jos hän ei usko enää
Jumalaan ja Hänen olemassaoloonsa, mistä hän etsii apua ja lohtua elämäänsä?
Joulu on pian ohitse ja tulee pitkäaikainen arki, joka ahdistaa lukemattomia
ihmisiä. Kuinka voisimme ylipäätään rakentaa koko elämisemme joidenkin
juhlahetkien varaan, etenkin kun olemme tulleet hetkiin, joissa aivan
maallisetkin tahot ilmoittavat vakuuttavasti, että on aika sanoa hyvästit sille
maailmalle, jonka olemme tottuneet tuntemaan?
Hoosianna, oi auta,
pelasta, on alkuperäinen merkitys. Tämän huudahduksen ei tulisi kuulua vain
tänään, riemullisena juhlamielenä, vaan totisena ja jatkuvana sydämen
rukouksena mitä suurimman pimeyden keskellä. Jos me uskovaisina emme ota vaarin
tästä ajasta ja hetkestä, kuinka sen voisivat tehdä maalliset lähimmäisemme?
Emme halua pilata
kenenkään joulun odotusta, vaikka tiedämme sitä vietettävän vääränä
ajankohtana. Ihminen tarvitsee edes hetken jonkinlaista valoisuutta ja iloa
harmaaseen ja usein synkkäänkin arkeen. Emme kuitenkaan voi olla korostamatta
sitä, että koko elämämme toivo perustuu, ei tiettyihin kirkollisiin juhliin,
vaan siihen pelastushistorialliseen kokonaisuuteen, josta joulu ja pääsiäinen
ovat vain osia. Ei riitä että muistellaan Herraamme pienenä vauvana tai
Golgatan ristillä kärsivänä Messiaana, vaan Jumalan Sanana (Joh.1), joka
toteutui keskellämme Täydellisenä Elämänä, josta meidän on tultava osalliseksi,
jos mielimme elää iankaikkisesti. Jumalalla on vain hyvä tarkoitus meitä
kohtaan, sen Hän on osoittanut kaikin mahdollisin tavoin.
”Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa,
vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti