”Mikä Apollos sitten on? Ja
mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi,
palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut. Minä
istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. Niin ei siis
istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.
Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman
palkkansa oman työnsä mukaan. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan
viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.” (1.Kor.3).
Johannes Kastajan tehtävä oli siis tehdä Herramme tunnetuksi kansan
keskellä.
”Ja minä en tuntenut häntä;
mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä
kastamaan.” (Joh.1).
Olemme jo useaan kertaan maininneet, kuinka vielä meidän ajassamme
melkoiset joukot ovat kiinnittyneet Johannes Kastajaan, ja jotkin ryhmät
kastattavat itsensä kerran vuodessa hänen kasteellaan. Kuinka helposti
käsitämmekään Sanan tarkoituksen aivan väärällä tavalla!:
”Hän tuli todistamaan,
todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa. Ei
hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.” (Joh.1).
Väärä korostus keskittyy sanoihin: ”Että kaikki uskoisivat hänen
kauttansa.” Eikö paljon suurempi merkitys ole kummankin puolen sijoitetuilla
lauseilla? ”Hän tuli todistamaan valkeudesta!” ”Ei hän ollut se valkeus!” Miksi
sellaisella tavalla etsitään tarkoitettua suurempaa merkitystä ja kunniaa
jollekin Jumalan asettamalle henkilölle, ikään kuin tämä ei olisi kykenevä
näkemään oman tehtävänsä merkitystä ja pitämään puoliansa?
Nyt luemme Paavalin tallentamana:
”Mikä Apollos sitten on? Ja
mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi…”
”Palvelijoita, joiden kautta…” Kuinka selvää onkaan suomen kieli
tälläkin kohtaa.! Saman sanovat kaikki muutkin lukemani käännökset eri
kielillä. Vaikka Paavali onkin merkittävin Uuden Testamentin henkilö
Kirjoitusten tallentamisen suhteen, jättää kaikki hänet siitä huolimatta vain
välikappaleeksi, Jumalan puhetorveksi, joka yksinomaan Jumalan Hengen
vaikutuksesta ja sanelusta tallensi meille Jumalan tahdon. Jumalan palvelija,
Jumalan tahto, Jumalan puhetorvi, Jumalan astia, Jumalan virta jne. Miksi niin
suurella innolla olemme siirtämässä korostusta väärälle sanalle? Mitä ovat
kaikki ilmaisut ilman edellä olevaa sanaa: ”Jumala”?
Meidän tulee kunnioittaa Jumalaa ja sitä mitä Hän tekee, minkä Hän on
säätänyt, kenet Hän on lähettänyt. Me kunnioitamme Jumalan palvelijoita,
luotamme kaikkeen minkä voimme nähdä Jumalan Sanasta lähtöisin olevaksi, mutta
ei ole yhtä ainoatakaan julistajaa, jonka kaiken puheen ja kaikki teot voisimme
hyväksyä ja vastaanottaa vain siksi, että hänen kauttansa on tapahtunut ja
tapahtuu suuria asioita ja hänet yleisesti tunnustetaan.
”…mutta koetelkaa kaikki,
pitäkää se, mikä hyvää on…” (1.Tess.5).
”Nämä olivat jalompia kuin
Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat
joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.” (Apt.17).
Olen jo aikaisemmin kertonut omasta elämästäni ja uskoon tulostani.
Aivan alkuvaiheissa mieltäni painoi kovasti tietynlainen painostus ja
suoranainen ”pakkosyöttö”. Kaikkein innokkaimpia olivat nuoret, jotka uskoivat
kokeneensa Pyhän Hengen kasteen ja katsoivat olevansa ainakin päätä pidempiä
muita. He korostivat kokemaansa rakkauden henkeä ja olivat enemmän kuin
innokkaita laskemaan kätensä minunkin päälle, antaaksensa minullekin sen mitä
heillä oli. Olin kuitenkin pelokas, koska tuo rakkauden henki heissä sai minut
kokemaan käsittämätöntä huonoutta ja vähempiarvoisuutta.
Eräänä iltana vaeltelin kotikaupungin katuja ja vieläkin muistan sen
paikan, jossa huokaisin voimallisesti Herran puoleen ja sanoin:
”En pyydä ihmeitä ja merkkejä, mutta pelossani pyydän vain yhtä asiaa.
Sanasi sanoo autuaita olevan niiden, jotka uskovat vaikka eivät näe. En uskalla
antaa näiden ihmisten panna käsiänsä päälleni, koska en tunne heillä olevan
sitä rakkautta, josta he puhuvat. Suo minulle se, että voin aina olla varma
siitä, että mitä tahansa minuun tulee, se on peräisin Sinusta!”
Ajatuksissani oli paljonkin asioita, mutta nämä ovat päällimmäiset.
Meidän on siis tutkittava kaikki ja pidettävä vain se, minkä näemme oikeaksi.
Tämä on Herran meille antama oikeus!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti