Puhumme nyt hengellisestä kasvusta. Kehollisesti me emme ole aivan
sataprosenttinen esikuva hengelliselle kasvulle, koska normaalisti aikuiseksi
tultuamme emme enää lisäänny pituuden tai koon puoleen kuten lapsuudessa.
Vääränlainen ravinnon nauttiminen voi kylläkin lihottaa meidät jopa
muodottomiksi. Mutta tarvitsemme joka päivä tietyn määrän ravintoa maallisen
olemuksemme johdosta, koska osa meitä kuolee sekunneittain ja hetkittäin.
Tarvitsemme siis ravintoa elintoimintojemme ylläpitämiseksi ja solujen
uudistamiseksi. Aivan samoin on hengellisen olemuksemme suhteen.
Me emme voi jättää mitään tarvettamme ulkopuolisen tahon hoidettavaksi
- normaalin elämän puitteissa. Meidän on nähtävä vaivaa ravintomme ja elämälle
tärkeiden asioiden hoitamiseksi siihen asti, kun se ei enää ole mahdollista ja
sairaana tai vanhuksena olemme riippuvaisia ympäristömme avusta. Silloin emme
enää ole varsinaisessa kasvussa, vaan alamme siirtyä sille tielle, joka
jokaisen edessä on jonakin hetkenä.
Me puhumme nyt kuitenkin normaalista elämästä. Sen mielekkäänä ja
tyydyttävänä pitäminen on aivan omissa käsissämme, omien päätöstemme varassa.
Aina siinä määrin mitä mahdollisesti omaa mukavuuttamme erheellisesti
tavoitellessamme luovutamme tärkeitä asioita toisten käsiin, olemmekin
riippuvaisia kuolevaisista, puutteellisista henkilöistä. Minä en ainakaan
uskoisi kaupassa käyntiä jollekin toiselle ihmiselle, antaen tälle täydet
vapaudet ostaa mitä haluaa, koska hänen valintansa eivät välttämättä sovi
itselleni ollenkaan, vaan saattavat johtaa jopa terveydellisiin ongelmiin. Minä
haluan itse päättää miten pukeudun, missä kuljen, mitä teen. Miksi ei tämä
normaalisti itsestään selvyys pädekään hengellisessä elämässämme?
Miksi olemme sellaisessa määrin valmiita ottamaan hengelliseen
suuhumme jonkun valmiiksi pureskelemaa? Miksi olemme sellaisessa määrin
valmiita uhraamaan Jumalallemme vasta temppelissä kohtaamaamme uhriainesta,
säästäen kuljetusvaivan ja päivittäisessä elämässä tapahtuvan valmistautumisen
Herramme kohtaamiseen? Aikanaan moni katsoi vaivalloiseksi uhrieläimen
kuljettamisen kotiseudulta. Kenenkään ei tullut uhrata viallista eläintä, ja
matkan varrella oli aina se vaara, että eläin osoittautuisi matkan rasitusten
johdosta jotenkin vaivaiseksi. Oli siis helppoa jättää valinta myyjälle, joka
temppelin alueella suuresti kehuen voi myydä eläimen, jota olisi ollut mahdotonta
kuljettaa kauempaa!
Miksi tyytyä helpoimpaan vaihtoehtoon, joka ei mahdollisestikaan
tulisi miellyttämään Jumalaa ja toimisi enemmänkin uhraajan vahingoksi kuin
hyväksi? Jumalan maailma on täynnä aitoa ja todellista, tervettä, kun vain
haluamme kumartua nöyryydessä poimimaan niitä suoranaisia aarteita, jotka ovat
tarkoitetut päivittäiseen elämäämme. Tässä suhteessa meidän on vain kuljettava
kuin marja- tai sienimetsällä. Puihin tai pilviin katseleva tällä alueella vain
kompastuu jokaiseen kiveen ja kantoon!
Nämä ovat minun ajatuksiani, Sanan herättämiä. Ajatteleeko kukaan muu
samoin? Uskon nöyrästi veljeni Paavalin olevan melko samoilla linjoilla hänen
kirjoittaessaan:
”Mikä Apollos sitten on? Ja
mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi,
palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut. Minä
istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. Niin ei siis
istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.
Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman
palkkansa oman työnsä mukaan. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan
viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.” (1.Kor.3).
Nyt pelottaa, että jäämme kiinni tähän lainaukseen, emmekä pääse siitä
irti! Voiko Paavali olla tosissaan kirjoittaessaan jotakin tällaista ja voiko
se koskea meitäkin tässä ajassa? Hän on Uuden Testamentin ajan merkittävin
kylväjä, eli istuttaja ja Apollos kastelija, ja siitä huolimatta hän ainakin
meidän aikamme ihmisten mielestä vähätellen toteaa:
”Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan,
vaan Jumala, joka kasvun antaa.”
Kuinka voi noin suuri jumalanmies mennä toteamaan jotakin näin
radikaalia ja meidän ajallemme vierasta? Kyllä me tiedämme, kiitos Jumalalle!
Hän lausuu iankaikkisen Totuuden ihmisen ja hänen Herransa välisestä suhteesta!
Hän ei pureskele valmiiksi, hän ei aseta eteemme jonkinlaista lautasta oman
valikoimansa mukaisesti, vaan toteaa iankaikkiseksi riemuksemme, että olemme
nyt häntä kuultuamme siirtyneet Itse Jumalamme ruokittavaksi, jonka suusta
voimme ilman epäilyksen häivääkään ottaa vastaan kaiken meille tarjotun!
Ihminen ei todellakaan elä vain
leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee! Halleluja!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti