”Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi,
täyttääkseen kaikki.
Ja hän antoi muutamat
apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja
opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön,
Kristuksen ruumiin rakentamiseen, kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa
ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden
täyden iän määrään, ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita
viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen
kavalissa juonissa; vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin
tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus, josta koko ruumis, yhteen
liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen
rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.”
(EF.4).
Joku kuuntelee joka päivä tietyn sananjulistajan puheen tai
raamattutunnin. Siinä ei ole mitään moitittavaa jos hän myös pitää Raamatun
avoimena edessään ja tekee juuri niin kuin ne uskovaiset, jotka joka päivä
tutkivat Kirjoituksista onko asia todella niin. Mutta jos joku uskoo vain
tietyn henkilön kykenevän tuomaan esiin täydellisen totuuden, on hänen
näkemyksensä ja uskonsa erityisellä tavalla rajattu eikä toteuta Yhden Ruumiin
perusolemusta. Kuinka voisi vain yksi henkilö, olkoon kuinka merkittävä
tahansa, tuoda julki Kaikkivaltiaan Jumalan olemuksen? Jumala loi ihmisen
omaksi kuvaksensa, joka perustuu Hänen lihaan tulemiseensa Herramme Jeesuksen
Kristuksen olemuksessa. Vain Herramme oli ja on täydellinen Jumalan kuva, Hänen
Seurakuntansa, Ruumiinsa, on sitä kokonaisuudessaan. Kaikki tästä poikkeavat
käsitykset perustuvat inhimillisiin näkemyksiin ja arvovaltoihin.
Me puhumme nyt palvelustehtävistä, mutta on aivan erityisellä tavalla
pantava merkille mistä todella on kysymys. Moni tyytyy vain toteamaan, että
joku tietty henkilö aivan erikoisella tavalla nousee esiin kansanjoukoista
aivan Saulin esikuvan mukaisena, päätä pidempänä muita ja muista erottuvana.
Miksi ajatuksemme ja mielemme sellaisella tavalla pysähtyvät erityisen
mielenkiintomme kohteeseen, ettemme näe metsää puilta? Kuinka monta hengellistä
liikehdintää onkaan suorastaan jumittunut paikalleen johonkin korostukseen tai
historiallisesti tärkeältä tuntuvaan hetkeen! On todella tapahtunut paljon
merkittävää ja suorastaan ihmeellistäkin, niin että kaikki tapahtuva on nähty
ainutlaatuisena herätyksenä tai pelastushistorian kohokohtana.
Mutta mikä on näkyvintä ja merkittävintä, minkä voimme havaita
kaikkien näiden liikehdintöjen ja suuntausten kohdalla? Suorastaan
poikkeuksetta! Aivan kuin lippuna ja logona kaiken yllä loistaa jokaisessa,
poikkeuksetta, ei julistuksen pääkohta, ei seurakunnallinen totuus, vaan
toiminnan alkuun panneen henkilön omakuva, korkeuksiin ylistetty nimi!
Miksi niin paljon kiinnitämme huomiota tällaisiin asioihin? Koska
tietyn nimen ja persoonan vääränlainen korostaminen todellisuudessa ei johda
juuri puheena olevaa joukkoa yhtään sen pidemmälle kuin vertauskohdaksi
valituissa, epäonnistuneissa piireissä ennen ja muinoin. Miksi Saul niin usein
tulee mieleemme? Hän piti jumalanpalvelusta ja uhreja tärkeinä, mutta oli siitä
huolimatta kuriton ja tottelematon täydellistä Jumalan tahtoa kohtaan, laatien
itselleen jopa muistomerkin! Ja juuri nämä muistomerkit ovat se seikka,
jotka kadottavat menestyksekkäältäkin vaikuttavalta toiminnalta sen
perustavoitteen! Jos julistaja itse ei laadi itselleen ja itsestään
monumenttia, ylitse kaiken ulottuvaa mainekuvaa, tekevät sen uskolliset
seuraajat, jotka usein kadottavat täysin alkuperäisen tarkoituksen ja
lähtökohdan, tavoitteenkin!
Mikä on kaiken jumalallisen palvelustehtävän tarkoitus, mitä ja miksi
on Jumala antanut erilaisina virkoina seurakuntaansa? Mikä on se suoranainen
kuilu, joka erottaa seurakuntalaiset piispoista ja papeista ja saarnamiehistä
yhä vain enemmän? Se on kuilu, joka jää havaitsematta kuin metsä puilta, yhtenä
maailman yksinkertaisimmista ja selvimmistä asioista! Katsellaan ja huomioidaan
vain arvostettua persoonaa ja hänen virkaansa, jonka tarkoitukseen asti eivät
ajatuksemme ja huomiomme yllä! Miksi tulee saarnata ja opettaa raamatullisia
asioita? Miksi ovat kaikki aidosti Jumalan asettamat virat? Ei toki
monumenttien ja kuvapatsaiden laatimiseksi, koska se on Jumalalle suorastaan
kauhistus! Kaikki ihmispalvonta pahoittaa Herramme mielen, koska se hämärtää ja
joskus täydellisesti pimentää Hänen Kirkkautensa!
”…tehdäkseen pyhät täysin
valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, kunnes me
kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen
miehuuteen…”
Tähän tulee nyt toinen eilisistä mietiskelyn aiheeksi jättämistämme
sanankohdista:
”Ei ole opetuslapsi
opettajaansa parempi; täysin oppineena jokainen on oleva niinkuin hänen
opettajansa.” (Luuk.6).
Herramme antoi meille kaiken Isältä saamansa, uskoen sen meidän
hengelliseksi omaisuudeksemme! Eikö saman tulisi toteutua kaiken
sananjulistuksen suhteen tässä ajassa? Nyt ymmärrämme myös, miksi pyhät eivät
näytä olevan valmiita palveluksen työhön? Tehtävämme on niin suuri, että siihen
tarvitaan yhtä paljon rivimiehet ja naiset kuin suuret julistajatkin! Mihin
asti, kuinka kauan? Kunnes me kaikki
pääsemme…
Tässä meille jokaiselle mietittävää!
”Minä olen totinen viinipuu, ja
minun Isäni on viinitarhuri. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää,
hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se
kantaisi runsaamman hedelmän. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä
olen teille puhunut. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei
voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään,
ellette pysy minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa
ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi
mitään tehdä. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin
oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne
palavat. (Joh.15)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti