”Yksi on
lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet
sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?
Kuulkaa nyt, te, jotka sanotte: ’Tänään tai huomenna lähdemme siihen ja
siihen kaupunkiin ja viivymme siellä vuoden ja teemme kauppaa ja saamme
voittoa’ - te, jotka ette tiedä, mitä huomenna tapahtuu; sillä mikä on teidän
elämänne? Savu te olette, joka hetkisen näkyy ja sitten haihtuu - sen sijaan,
että teidän tulisi sanoa: ’Jos Herra tahtoo ja me elämme, niin teemme tämän tai
tuon’. Mutta nyt te kerskaatte ylvästelyssänne. Kaikki sellainen kerskaaminen
on paha. Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on
synniksi.” (Jaak.4).
Olemme useaan kertaan kirjoittaneet siitä, kuinka
tämän ajan ihminen entistä suuremmassa määrin pakenee ajatusta sairaudesta,
vanhenemisesta ja kuolemisesta. Uskotaan, että mitä ei näe tai kuule, sitä ei
ole olemassakaan. Tämä ei ikävä kyllä koske vain uskosta osattomia, vaan aivan
liian monia uskovaisiakin. Nyt pääsiäisaikana meidän tulee olla todella
kiitollisia siitä muistutuksesta, jonka se antaa meille. Meidän
Pääsiäiskaritsamme on teurastettu Elävän Tien luomiseksi Uuteen Elämään!
Oletko muuten huomannut, kuinka vähän enää lauletaan
lauluja tai virsiä, joissa puhutaan kuolemasta ja vuodatetusta Verestä?
Todellinen pääsiäinen oli aikanaan todella verinen ja äärimmäisen julma, ei
mikään modernisoitu ihmismielen luoma teatteriesitys! Meitä ei ostettu takaisin
Jumalalle jollakin symbolisella mielikuvalla, vaan ihmisen kaiken pahuuden
voimalla tapahtuneella raakuuden tekokokonaisuudella. Alulle panevana tekijänä
oli Kainin henki, joka sai valtaansa sen ajan kirkollisen maailman. Kateus oli
niin suuri, ettei kysymykseen tullut mikään karkotus tai muu kuritus, vaan
Herramme luovutettiin sen ajan vihatuimman yhteisön tuomittavaksi ja
tapettavaksi! Viha vaati kuolemaa uskonnollisen kiihkon sanelemana. Vihollisen
valta tahtoi enemmän armoa kuin kirkollinen valta! ”Katso, ihminen!”
Kaiken nykyisen kehityksen ja pelottavuuden
keskellä, epävarmuuden maailmassa, kaikuu meillekin entistä voimallisempi
huuto: ”Katso, ihminen!” Me olemme kuin savu, joka hetkisen näkyy ja sitten
haihtuu. Tämä ajatus puhuu meidän inhimillisestä olemuksestamme, jonka
perusteella meidän tulee nähdä toinen toisemme sellaisena kuin todella olemme.
Ensimmäisen todellisen pääsiäisen mallin mukaisesti tässäkin ajassa jopa aivan
maallinen taho näyttää enemmän kiinnittävän huomiotamme lähimmäisenrakkauteen
kuin kirkollinen maailma, joka jälleen on valmis ristiinnaulitsemaan
alkuperäisen ja ainoan aidon hengellisyyden!
”Joka siis
ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.”
Rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa!
Ihmisenä ainoa keinomme toteuttaa jumalallinen tahto on huudahtaa toinen
toisellemme: ”Katso, ihminen!” Minä olen ihminen, Sinä olet ihminen, ja
jokainen meistä on ihminen. Me olemme totaalisesti riippuvaisia Jumalan
armosta, ja meidänkin on oltava armahtavaisia. Niin kauan kuin sanotaan ”tänä
päivänä”, on meidän ymmärrettävä mitä lähimmäisemme tarvitsee ja odottaa
meiltä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti