”Sillä näky odottaa vielä aikaansa, mutta se rientää määränsä päähän,
eikä se petä. Jos se viipyy, odota sitä; sillä varmasti se toteutuu, eikä se
myöhästy. Katso, sen kansan sielu on kopea eikä ole suora; mutta vanhurskas
on elävä uskostansa.” (Hab.2).
”Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin
kirjoitettu on: ’Vanhurskas on elävä uskosta’.” (Room.1).
”Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain
kautta, koska ’vanhurskas on elävä uskosta.’ Mutta laki ei perustaudu uskoon,
vaan: ’Joka ne täyttää, on niistä elävä’.” (Gal.3).
Olisiko saivartelua
esittää kysymys: ”Kenen uskosta vanhurskas on elävä?” Onneksi siihen antaa
selvän vastauksen Habakuk: ”…vanhurskas
on elävä uskostansa.”
Nyt uskonpuhdistuksen
juhlavuotena joudun pakostakin ajattelemaan paljon Martti Lutheria ja hänen
erittäin yksinäistä tietänsä sen aikaisten uskomusten ja näkemysten keskellä. Mitä
meillä olisi yhteistä siinä määrin, että ajatukset palaavat häneen? Itse koen
aivan rehellisesti voivani sanoa, että ainakin yksi tuska ja ahdistus on meille
yhteinen! Uskon tietäväni aika suuressa määrin, mitä hän sydämellään kantoi
siinä määrin, että koko hänen kehonsakin joutui mukaan tähän kärsimykseen. Meitä
erottaa viisisataa vuotta, mutta sydämen hätä on yhteinen, ajankohtainen!
Mikä on näin
tuskallista, että siitä on vaikea kirjoittaakin? Etenkin vuotena, jolloin
suurella hartaudella muistellaan hänen elämäänsä ja ennen kaikkea hengellistä
antiaan tälle maailmalle, tulee esiin tekijöitä, jotka aikaansaavat ehkä
vieläkin suurempia kysymyksiä, kuin mitä ihmiset tuohon aikaan kantoivat
sisimmässään. Asiaan, asiaan! Mikä on selvästikin suurin kysymys omassa
sisimmässäni siinä määrin, että se valtaa koko kehonikin? Viisisataa vuotta
totuutta ja tietoa, mutta mitä olemme tehneet sillä ja siitä? Olisiko tämänpäiväinen
ristiriita käytännön ja puheiden välillä yhtään sen pienempi kuin tuona aikana?
Herää todellakin kysymys siitä, kenen uskolla tänään halutaan elää! Voisimmeko perustaa
koko hengellisen elämämme jo vuosisatoja sitten edesmenneeseen julistajaan,
toistamalla hänen opetuksiaan ja sanojaan saman periaatteen mukaan kuin Skeuaan
pojat?
”’Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa.’ Ja
niiden joukossa, jotka näin tekivät, oli myös erään juutalaisen ylipapin,
Skeuaan, seitsemän poikaa; mutta paha henki vastasi heille sanoen: ’Jeesuksen
minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?’.” (Apt.19).
Edellisten ”parantajien”
lopputulos oli surkea, sillä heidän vannotuksellaan ei ollut mitään todellista
pohjaa, koska he eivät olleet sen paremmin vanhurskaita kuin tiedettyjä henkivalloissa
siteeraamansa Paavalin tavoin. Kuinka paljon tänään vannotetaankaan Lutherin
tai jonkun muun nimissä ilman taivaallista valtuutusta?
Juhlimmekohan asiaa,
josta olemme vetäytymässä aina vain kauemmaksi uuspakanuuden ja
välinpitämättömyyden johdosta? Me tiedämme niin paljon, mutta onko elämämme
ristiriidassa tietomme kanssa?
”Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus
Jumalaan…” (1.Joh.3).
Uskalluksemme ei siis
voi perustua jonkun toisen uskoon ja näkemyksiin, olkoonkin sitten kysymys
vaikka kuinka merkittävästä henkilöstä!
”Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri. Sillä
te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen,
mikä luvattu on. Sillä ’vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka
tuleva on, eikä viivyttele; mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos
hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen’.” (Hebr.10).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti