”Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri. Sillä
te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen,
mikä luvattu on. Sillä ’vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka
tuleva on, eikä viivyttele; mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos
hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen’.” (Hebr.10).
Mitä on tapahtunut
niin Lutherille kuin jokaiselle muullekin herätysliikkeelle kautta
vuosisatojen? Mitä sisältää eilinen lainauksemme:
”Katso, sen kansan sielu on kopea eikä ole suora; mutta vanhurskas
on elävä uskostansa.” (Hab.2).
Mikä on merkittävintä
Lutherin kohdalla joidenkin tutkijoiden perusteella? Hänen kykynsä säilyttää
oikeaksi näkemänsä linja kaikkien seuraajiensa fanaattisuuden keskellä! Tiedämme
toki ettei hän kaikissa asioissa löytänyt raamatullista linjaa ja totuutta,
mutta on aivan kiistämätöntä hänen merkityksensä koko ihmiskunnalle! Jos kaikenlaiset
ristiriidat puhkesivat jo hänen elinaikanansa, on selvää että hänen kuolemansa
jälkeen henget todella eroteltiin. Toimintaan tuli mukaan paljon väkeä, jonka
sielu oli kopea eikä suora, joten käsitteelle ”vanhurskas on elävä uskosta”
alettiin etsiä mitä erilaisimpia selityksiä, tähän päivään asti. Miksiköhän ei
tuon ajan vihapuheista puhuta juurikaan niiden edellyttämällä tavalla?
Sama on siis
tapahtunut kaikille Jumalan alulle panemille herätyksille, jotka pian kulkivat
herätysliikkeen nimellä, ammentaen voimansa jostakin merkittävästä henkilöstä
ja hänen vaikutuksestansa, mutta ei Alkuperäisestä Lähteestä, Jumalasta. Ihmisellä
on suorastaan käsittämätön tarve painaa oma puumerkkinsä kaikkiin kohtaamiinsa
asioihin, ei vähiten hengellisiin! Uuden Testamentin ajan vastaava alku oli jo
apostolien aikana:
”Ja Juudeasta tuli sinne muutamia, jotka opettivat veljiä: ’Ellette
ympärileikkauta itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua.’ Kun
siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä
vastaan, niin päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä
tuli mennä tämän riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö
Jerusalemiin.” (Apt.15).
Kaikille oli selvää
että he elivät erityisen Jumalan toiminnan keskellä, mutta tämä vaikutus ei
ulottunut useiden ”asianosaisten” mieliin asti, vaan kaikelle haettiin
perinteisen mielen mukaista selitystä! Niinpä ”vihapuheet” ja riidat
häiritsivät Jumalan toimintaa jo alusta alkaen; kuinka sitten voisi nyt olla
toisin?
”Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka
pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen, vaan heille kirjoitettakoon, että
heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei
veri ole laskettu, sekä verta. Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti
joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena
sapattina.” (Apt.15).
Jaakob toi muutamalla
lauseella julki jumalallisen Totuuden ja Tarkoituksen, mikä toistetaan
useampaan kertaan Apostolien teoissa. Siitä huolimatta vielä meidänkin
ajassamme näyttää olevan todella vaikeaa palata takaisin tällaiseen ketään
rasittamattomaan yksinkertaisuuteen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti