”Kaikki kansakunnat ovat niinkuin ei mitään hänen edessään, ne ovat hänelle
kuin olematon ja tyhjä. Keneenkä siis te vertaatte Jumalan, ja minkä muotoiseksi
te hänet teette? Jumalankuvanko? - Sen valaa valaja, ja kultaseppä kullalla
päällystää, sepittää sille hopeaketjut. Kenellä ei ole varaa sellaiseen
antimeen, se valitsee puun, joka ei lahoa, hakee taitavan tekijän pystyttämään jumalankuvan,
joka ei horju. Ettekö te tiedä, ettekö kuule, eikö teille ole alusta asti
ilmoitettu, ettekö ole maan perustuksista aavria ottaneet. Hän istuu korkealla
maanpiirin päällä, kuin heinäsirkkoja ovat sen asukkaat; hän levittää taivaan
niinkuin harson, pingoittaa sen niinkuin teltan asuttavaksi. Hän tekee
ruhtinaat olemattomiksi, saattaa maan tuomarit tyhjän veroisiksi.” (Jes.40).
Tänään kannamme aivan
erikoisella tavalla Herran eteen sisaremme, joka eilen vietiin sairaalaan.
Miksi teemme niin
suuren numeron maallisista tapahtumista ja ihmisten valinnoista? Puhuessamme Jumalasta
aivan automaattisti mielemme etsii selittäviä ja kuvaavia vertauksia, joiden
perusteella luomme kuvaamme Jumalasta ja Hänen Sanastaan. Siten haluamme tehdä
kaiken jumalallisen helpommin käsitettäväksi. Tämän johdosta tuloksena on usein
selvääkin selvemmin ihmisselitteinen, ihmistekoinen ”toinen evankeliumi”, mistä
Paavali-veljemme niin varoittavasti puhuu. Emme varmaankaan koskaan aivan
pohjaan asti opi käsittämään sitä, ettei meitä todellakaan ole kutsuttu
inhimillisellä mielellämme ymmärtämään hengellisiä syvyyksiä, vaan tarvitsemme
aidon Pyhän Hengen kokemuksen uuden Elämän syntymiseksi meissä!
Kun Mooses aikanaan
oli Herran kanssa vuorella kansan mielestä liian kauan, halusi kansa hänen
tilallensa jotakin muuta, hänet korvaavaa, mikä oli selvästi havaittavissa ja
inhimillisin silmin nähtävissä. Millaisia kuvia tästä avautuukaan meille
tässäkin ajassa, kun ihmiset ovat pettyneitä elämän arkisuuteen ja
yksinkertaisuuteen! Kansa oli tuohon aikaan nähnyt Jumalan ihmeitä toinen toisensa
jälkeen ja elänyt todeksi Jumalan lupaukset. Mutta ihmisten sydämet eivät
olleet kaikessa mukana, vaan heidän mielissään entiset Egyptin aikaiset
pakanalliset jumalanpalvelusmenot kuvastuivat kuin valkokankaalla. Oliko heidät
mahdollisesti pakotettu osallistumaan erilaisiin palvontamenoihin tai vain
seuraamaan niitä, sitä meille ei ole kerrottu. Mutta selvääkin selvempää on se,
että Aaronin ”heittäessä kultaa tuleen” se sai vasikan muodon! Olemme aina ohittaneet
tuon tapahtuman paljon viattomampana kuin mitä se todella on. Tuo vasikka ei
ollut vain kultainen kuva, vaan se oli osana kansan mieltä! Se ei jäänyt
ainoaksi tapaukseksi, vaan piakkoin heitätti yksi kuninkaista kultaa tuleen, ja
siitä tuli kaksi kultaista vasikkaa!
”Mietittyään asiaa kuningas teetti kaksi kultaista vasikkaa ja sanoi
heille: ’Te olette jo tarpeeksi kauan kulkeneet Jerusalemissa. Katso, Israel,
tässä on sinun Jumalasi, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta.’ Ja hän pystytti
toisen Beeteliin, ja toisen hän asetti Daaniin. Ja tämä koitui synniksi. Ja
kansa kulki sen toisen kuvan luo Daaniin saakka. Hän rakensi myös
uhrikukkulatemppeleitä ja teki kansan keskuudesta papeiksi kaikenkaltaisia
miehiä, jotka eivät olleet leeviläisiä. Ja Jerobeam laittoi juhlan
kahdeksannessa kuussa, kuukauden viidentenätoista päivänä, sen juhlan
kaltaisen, jota vietetään Juudassa, ja nousi silloin itse alttarille; niin hän
teki Beetelissä ja uhrasi niille vasikoille, jotka hän oli teettänyt.” (1.Kun.12).
Kautta aikojen
merkittävät tai vähemmän merkittävät ihmiset ovat tahtoneet helpottaa
jumalanpalvelusta ja jumalanäkemystä. On löydetty Roomalaiskirje 1:n mukaisia
kuvaustapoja inhimillisen mietinnän perusteella, ajattelematta ollenkaan
lopputulosta. Jumalanpalvelukset ovat olleet näyttäviä pappeina toimiessa
henkilöitä, joilla ei ollut mitään tekemistä leeviläisten, Jumalan asettamien
palvelijoiden kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti