”Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on, ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus, ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto: niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat; joka sanot, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä; joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa? Sillä ’teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa’, niinkuin kirjoitettu on.” (Room.2).
Mieltäni on askarruttanut edellinen kirjoitukseni. Sanoin siinä:
Mihin siis pyrin tällä esitykselläni? En milloinkaan unohda paria
keskustelua, jotka käytiin tältä alueelta. Pahoitellessani uskovaisten käytöstä
ja suoranaista fanaattista järjettömyyttä, sanoi muutamakin hyvin vakuuttavan
oloinen henkilö minulle: ”Älä ole turhaan huolissasi! Joka on todella
Jumalan valitsema, tulee mukaan hengelliseen elämään täysin riippumatta siitä,
mitä uskovaiset tekevät tai ovat!”
Tarkemmin ajatellen tätä en kuullut vain muutamaa kertaa, vaan sama
ajatuskulku tuli esiin lukemattomissa tilanteissa ja keskusteluissa, joskin
kauniisiin eleisiin kätkettynä. Tähän ei syyllistynyt vain jokin tietty
ryhmittymä, vaan oikeastaan kaikkialla korostettiin Jumalan kutsumusta ja
valintaa.
Miksi huomiomme on niin suuressa määrin kiinnittynyt toisiin ihmisiin,
lähimmäisiimme? Tämänpäiväisessä tekstissämme puhutaan meille jo tutuksi tulleesta
aiheesta:
”…niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi
opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat; joka sanot, ettei saa
tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet
temppelin ryöstäjä; joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa?”
Veljemme Paavali tuo omakohtaisen toteuttamisen niin selvästi esiin,
ettei siitä ole pienintäkään epäilystä:
”…kaikille minä olen ollut
kaikkea, pelastaakseni edes muutamia. Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden,
että minäkin tulisin siitä osalliseksi. Ettekö tiedä, että jotka kilparadalla
juoksevat, ne tosin kaikki juoksevat, mutta yksi saa voittopalkinnon? Juoskaa
niinkuin hän, että sen saavuttaisitte. Mutta jokainen kilpailija noudattaa
itsensähillitsemistä kaikessa; he saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta
me katoamattoman. Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan
hosuen, vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka
muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi.” (1.Kor.9).
Jättääkö tämäkään lainauksemme jonkinlaista tilaa
ajattelulle, että on aivan samantekevää miten uskovaiset käyttäytyvät?
On tullut aika, jolloin meillä ei kerta kaikkiaan ole varaa häpäistä
Jumalaamme ja sitä asiaa, jota meidät on pantu esittämään!
Yksi erikoisimmista viime aikoina esille tulleista asioista liittyy
Nobelin rauhanpalkintoon. Jotkin tahot ennustuksissaan olivat valmiita
nimeämään rauhanpalkinnon saajaksi ranskalaisen satiirilehden, joka oli
otsikoissa sitä vastaan tehdyn hyökkäyksen johdosta! Koko maailma alkaa olla
täysin järjetön kaikesta tästä päätellen! Millaista rauhaa meille oikein
tarjotaan tällaisen esimerkin varjolla? Maihimme vyöryvät nyt ihmismassat,
joille me järjettömyydessämme kuulutamme sananvapauttamme ja oikeuttamme eri
uskonnollisten asioiden pilkkaamiseen! ”Tulkaa vain suojaan rajojemme sisälle,
me toivotamme teidät tervetulleiksi, mutta pankaa kuitenkin merkille, että me
olemme jo niin tottuneet jumalanpilkkaan oman uskontomme suhteen, että teidän
tulee vain rauhassa seurata, miten me pilkkaamme teidän pyhiä arvojanne!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti