Tämä teksti
oli unohtunut tietokoneen sokkeloihin yli kahdeksi vuodeksi.
03.05.2013
Kirjoitus liittyy blogissani
olevaan satiiriseen kertomukseen ”Aasitarina”.
Kukapa olisi
milloinkaan voinut uskoa kuinka laajalle aikanaan Pikku Aasin ympärille kehittynyt
”hengellinen” liikehdintä saattoi levitä 1997 kertomiemme autenttisten
tapahtumien jälkeen! Tuohon aikaan itse kirjoittajaakin alkoi piinata
kirjoittamisen yhteydessä ilkeämielinen henkivalta, joka ilkkuen tökki kylkeeni
ja yritti vakuuttaa minut siitä, että kirjoitan jotakin täysin sopimatonta ja
täysin uskomatonta. Taistelu oli kova koko kirjoittamisen ajan, mutta kun
kerran koko teksti ikään kuin saneltiin minulle sanasta sanaan ja lauseesta
lauseeseen, uskoin kaiken takana olevan enemmänkin kuin vain pieni vuoristokylä
ja sen pieni asujaimisto.
Hiljattain
jokunen tuolloisen ”kirkkohistorian” lukenut osoitti selvästi ymmärtäneensä
sanoman, joten mieleni alkoi uudelleen palata tuon aikaisiin suorastaan
valtaviin tapahtumiin, etenkin kun itsekin viime päivinä olen päässyt
todistamaan miltei yhtä valtavia kehityskulkuja aivan omassakin maassamme.
Pikku Aasin
ympärille kehittynyt uskonnollinen toiminta on siis kaikesta huolimatta aivan
kuin pieni raapaisu todellisen kirkkohistoriallisen kulun pinnalla. Mikä
silloin tuntui ajoittain jopa fanaattiselta ja yliampuvalta, on nyt tämän
päivän todellisuuden valossa aivan pöyristyttävän arkipäiväistä ja vähemmän
naurattavaa. Pyrimme kuitenkin säilyttämään huumorivoittoisen asenteen, ennen
kaikkea korostaaksemme sitä, kuinka pieni merkitys kertomustemme Pikku Aasilla
itsessään on kaikelle tapahtuneelle.
Ystävämme
Pikku Aasi on aito luontokappale vailla minkäänlaista pahaa tarkoitusta tai
päämäärää. Hän vain joutui osalliseksi tapahtumiin, joihin hänellä ei ollut
juuri mitään omaa vaikutustarkoitusta tai itsekkäitä päämääriä. Hän oli vain
oma pikkuinen itsensä, joka toimi kaikessa vilpittömästi ja oman pienen
luonteensa mukaisesti. Hän oli sitä mitä oli, pieni luontokappale omine
luonteenpiirteineen, sellaisena miksi hänet oli alun perin luotukin!
Mitä tulee
kaikkiin muihin kertomuksemme aaseihin, joita joku ei ehkä lainkaan havaitse
riviemme välistä - siinä saattaa nyt olla jatkokertomustemme ydintekijä,
koettelemus itse kunkin ehkä rajoittuneelle käsityskyvylle.
Kirjoittaja ei
voi lakata ihmettelemästä joidenkin kanssamatkaajiensa hoksottimien
tylsistyneisyyttä, sillä niin monet aasinkorvat ja möläykset,
hännänheilutukset, jäävät totaalisesti ilman aiheellista huomioimista!
Ajoittain
suorastaan harmittaa tavattomasti se vääryys, jonka kohteeksi kirjoittajan
aivoitusten johdosta Pikku Aasimme tahtomattamme jatkuvasti joutuu. Yksi
perustekijöistä lienee se mittakaava, jossa itse kirjoittaja on joutunut
tuntemaan olevansa jopa huonommassa asemassa kuin ressukka-aasimme. Sympatiani
sankariamme kohtaan on siis tavaton jo pelkästään omien kokemusten perusteella!
Mikä siis
minut uudelleen herätti kirjoittamaan aiheestamme näin monen vuoden jälkeen?
Ehkä se on jonkinasteinen ilkikurinen tietoisuus siitä, kuinka kirkkaalla
tavalla aikanaan onnistuin näkemään kaiken ”hengellisen” kehityksen ympärilläni
ja aivan lähipiireissä. On todella harmittavaa se, kun ei ole mitään
mahdollisuutta mainita sen paremmin ryhmien kuin varsinaisten aasienkaan nimiä
kunnianloukkaussyytösten pelossa. Mutta jokaisella meillä on omat hoksottimemme
ja havainnointimahdollisuutemme Luojan suomien mahdollisuuksien puitteissa.
Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia, tänä
päivänä enemmän kuin milloinkaan aikaisemmin!
Nämä mutkat
eivät olisi lainkaan mahdollisia, jos ihmiset enemmän lukisivat Jumalan Sanaa,
Raamattua. Mutta nyt lukuisat aasit puhuvat sellaisella taidollisuudella ja
runsailla vivahteilla, että rakas oma Pikku Aasimme jää suorastaan häpeään
kaiken rinnalla. Nyt ei enää riitä vieraskielinen ”Petruksen” nimen lausuminen
”Pfeetruus”, vaan tämän ajan aasien kylkeen painautuminen takaa vivahderikkaat
hengelliset kokemukset ja suoranaiset saarnakokonaisuudet. Luvassa on laajoja
uudistuksia ja suoranaisia reformaatioita, jotka joka suhteessa jättävät
varjoonsa tuon aikaisen vuoristokylämme uskonnolliset näkemykset ja
uudistukset!
Voi, voi ja
voi! Tekisi niin mieli kirjoittaa omankin maamme reformaatioista ja
uskonnollisista oivalluksista, mutta kun se kunnianloukkauksen pelko on niin
lähellä! Siksi kai on viisainta että rajoitumme entisiin, jo tutuksi tulleisiin
persooniin tuolla jossakin Keski-Euroopan vuorilla. Ja mikä estäisi meitä
kertomasta jostakin toisestakin vuoristokylästä, jossa meno tänä päivänä tuskin
paljon poikkeaa jo tutuksi tulleesta?
Pikku
Aasi-parkamme on omalla tavallaan jättänyt meidät, osaksi jo ikänsä puoleen,
suureksi osaksi kylän ihmisten vouhotusten johdosta. Hänelle kävi pahoin ilman
omaa tarkoitustaan ja tahtoaan, mitä törkeimmän manipuloinnin seurauksena.
Hänen henkensä kuitenkin elää edelleen meidän keskellämme, koska sellainen
urhoollisuus ei voi kuolla, vaan jatkaa elämäänsä meissä tänäkin päivänä!
Mikä kuitenkin
on suorastaan valitettavaa ja murheellista liittyy kaikkeen siihen, mitä jo
tuohon aikaan tapahtui tämän pienen välikappaleen ympärillä. Tuo henki ei
myöskään kuole, vaan löytää tiensä mitä eriskummallisimmalla tavalla
keskuuteemme, uusiutuen ja monipuolistuen sitä runsaammin, mitä enemmän
vuoristopuron virtaus vettä kuljettaa hieman kylän alapuolella.
Henget eivät
kuole, vaan suorastaan vahvistuvat ja löytävät mitä hedelmällisimpiä
kasvualustoja ennen kaikkea nykyajan itse kutsutuissa profeetoissa ja
julistajissa. Itse kutsutuissa? Tarkoitamme tällä lähinnä kaikkia niitä, jotka
löytävät kutsumuksensa erilaisista unista ja innoituksista, joiden alkuperä on
kaikkialla muualla kuin Jumalan tahdossa ja Sanassa.
”Seuraa
mieluummin minua”, kuuluu yhä useammin ”Petruksen” sijaan, eikä ilmapiirissä
leviävä kaikkea hartautta rienaava lemu häiritse lähipiiriä, kun siihen on kai
jo totuttu kaikkien hengellisten deodoranttien tukahdutettua normaalin
hajuaistin.
Aasiparkamme
uskomattomat mittasuhteet saanut mahaparka julisti jokaiselle kuulijalle
mieleisiä asioita, samalla julistaen tuomiota jokaiselle erimieliselle tai
kuulijalle epämieluiselle henkilölle. Ihminen kuulee siis tänäänkin vain sitä,
mikä hänelle on mieluista, ja mitä korva ei kuule, sen mielen syöverit
kuuluttavat sitäkin suuremmalla voimalla!
Miten on
ylipäätään mahdollista, että niin moni on valmis seuraamaan harmaakarvaista,
pitkäkorvaista aasia, kun olisi niin paljon todellistakin tarjolla? Sen
selittää jo sekin surullinen historiallinen poikkeama, joka on vallinnut
maailmassamme jo pari tuhatta vuotta. Aikanaan Herramme ratsasti aasinvarsalla,
mutta tänään yhä useampi aasi ratsastaa... parasta sanoa, hengellisillä
asioilla. Kuinka onkaan kaikki aivan päälaellaan entiseen verrattuna! Tai
oikeastaan on tyhmää pohtia tällaista. Todellisuudessa ei koskaan ole ollut
paremmin kokonaisuutta ajatellen. Meitä nyt vain kiinnostaa tuoda jonkinlaista
totuudenmäärää niille harvoille, jotka vielä omaavat jossakin määrin
hengellistä näkökykyä ja ymmärrystä. Tämän ajan uudet vaatteet ovat ajan
mukaisia, jopa nanotekniikalla varustettuja, mutta siitä huolimatta tarkkaan
katsoen karvaiset aasin takapuolet vilkkuvat entistä useamman merkittävänkin
henkilön viittojen alta.
Mikä sitten
sitoo ihmisiä pienempiin ja suurempiin aaseihin? Oliko pikkuaasissamme jokin
sellainen piirre, joka sai ihmiset haltioihinsa, kiintymään itse pikku
luontokappaleen ominaisuuksiin tai luonteeseen?
Tarkkaavainen
lukija tajusi jo ensimmäisiltä sivuilta, että Pikku Aasimme oli hyötyeläin,
työväline, välikappale ensisijaisesti omistajansa tarkoituksia varten, osittain
alkumetreillään myös koko kylää varten. Eikö juuri kylän yhteisen
sadonkorjuujuhlan johdosta koko kylää palvellut heinäseiväskuorma ollut koko
tragedian aikaansaaja! Niin, kenelle tragedia, kenelle suuren hengellisen
innoituksen lähde? Toisen ilo, toisen suru! Jos kertomustemme päähenkilö olisi
ollut varustettu hiemankin suuremmalla älykkyysosamäärällä, olisivat kaikki
juhlallisuudet jääneet toteutumatta. Kuka nyt todellisuudessa haluaa popsia
hernerokkaa siinä määrin, etteivät jalat enää kanna, niin että hengellisessä
ilmestyksessä jollekin valkenee, että tarvitaan tukeva pöytä julistajan
tuskallisen suuren mahan ilmassa pitämiseen?
Voi kauheata,
voi kauheata! Todellisuudessa kukaan ei ajatellut aasiparan tunteita ja
tuntemuksia, vaan tuossa suuren reformaation myllerryksessä itse kukin
osallistuja ajatteli vain omaa hengellistä kaipuutaan ja uuden kokemisen
tarvetta. Että raha siinä määrin kyyditsi mielialoja, ei tullut juuri kenenkään
mieleen. Tärkeintä oli jokin uusi ja ennen kokematon, tyytyväisyyttä ruokkiva
ilmapiiri!
Ihminen aina
haluaa jotakin uutta, entisen korvaavaa, ohitse kaiken jumalallisen ilmapiirin
ja ennalta määrätyn tien. Koko kylä oli nyt uudella tiellä, kokemassa uutta,
eikä mikään saanut estää tai hidastaa tätä kehitystä. Vuoren juurella
sijaitseva pikkukaupunki oli jo tottunut tähän uuteen hengelliseen
liikehdintään, josta viikoittain muistutti hevosen kavioiden kopina. Herneitä
nouti tuo sama kylän lonksuhousuinen maanviljelijä, joka aikanaan ensimmäisen
kuorman nouti suurine yllätyksineen. Entä nyt sitten, Herran vuonna 2013?
Niin
uskomatonta kuin se onkin, ei kylän herneiden tarve ole loppunut.
Aasiparastamme ei muistuta ainoastaan kylän yläpuolen kukkulalla valkoisena
loistava aasipatsas, luonnollista kokoa ja näköä, vaan niin uskomatonta kuin se
onkin, täyttää kylän valitsema henkilö suurella hartaudella patsaan edessä
olevan kiiltävän kastemaljan joka päivä tuoreella hernemössöllä. Ei, ei
todellakaan ole kysymys samasta viime vuosikymmeneltä olevasta kastemaljasta,
joka salaperäisellä tavalla katosi heinäseipäiden tavoin jonkun pyhiinvaeltajan
mukana, mahdollisesti jopa Ameriikkaan!
On hiukan
vaikea kirjoittaa, kun näitä asioita voi ymmärtää vain kirjasemme lukenut, ja
itsekin olen jo osittain unohtanut tuon aikaiset tapahtumat. Mutta innoitusta
riittää, kun on jo niin paljon aikaa kulunut, ja ymmärrys on lisääntynyt päivä
päivältä. Uskomattomimmatkin tapahtumat alkavat saada uskottavuutta sitä
enemmän, mitä tiedotusvälineetkin tiedottavat tämän hetken tapahtumista ja
uusista aaseista, tai sanottaisiinko profeetallisista persoonista. Ja
voitaisiin sanoa niinkin, että uudet uutiset saavat entiset näyttämään
harhaisella tavalla normaalimmalta. Eli onko siis nykyään enää mitään
normaaliksi luokiteltavaa?
Kerromme siitä
ehkä tarkemminkin tulevilla sivuilla, mutta jokin saa minut ajattelemaan, että
onko tuon kylän elämä todella palannut entisille uomilleen, kun julistajasta ei
ole jäljellä muuta kuin tuo valkoinen patsas ja sitä peittävä valkoinen viitta.
Jäipä tärkeä seikka melkein mainitsematta! Onhan vielä jäljellä ainakin
junavaunullinen noita kauhistuttavia, verisiä heinäseipäitä, jotka kaiken
panivat alulle. Ai niin, onhan vielä lisäksi ainakin pieni lammellinen ruskeata
lientä, jota aikanaan myytiin suorastaan törkeään hintaan kylällä
vieraileville. Ja jos et kerro eteenpäin, myydään kylällä vieläkin kuin tiskin
alta verisiä pienoisheinäseipäitä ja ruskeaa lientä sisältäviä purkkeja!
Roisia,
roisia, jonkun mielestä! Mutta hengellinen todellisuus on paljon uskomattomampi!
Pikku Aasimme on siis lopettanut julistuksensa ja kylän meno on jotakuinkin
normaalia? Kukapa tietää, kukapa osaisi sanoa todellisen tilan? Niin
uskomatonta kuin se onkin, voidaan vieläkin todistaa suoranaisista ihmeistä
kylän eri taloissa. Yön hiljaisina hetkinä on itse kukin kuulevinaan yhä
uudelleen tuon jo niin tutuksi käyneen, koko maailmaa sävähdyttäneen lyhyen
viestin, jonka seurauksena melkein jokaisella kylän miespuolisella asukkaalla
on sama nimi!
Ei, ei,
todellakaan ei kaikki ole ohitse, vaikka elämme juuri nyt ulkonaisesti
hiljaiselta vaikuttavaa aikaa. Katseet eivät voi olla hetkittäin kääntymättä
tuolle kukkulalle, jota kohti jokaisessa talossa on yksi ikkuna, joko ennestään
ollut tai reformaation aikana hirsiin puhkaistu. Rakkaus ei ole kuollut, se
pursuaa ylitse kaikessa hiljaisuudessa! Emme tarkoita lähimmäisenrakkautta,
vaan rakkautta suurta julistajaa kohtaan, joka omalla ja nöyrällä tavallaan
antoi nimen jokaiselle Pietarille ja työn jatkajalle tuossa merkittävässä
vuoristokylässä. Ongelma on vain melkoinen, kun mikään seikka ei ole
vahvistanut, kuka on se todellinen valittu, joka jatkaisi suuren kutsumuksen
nojalla suurta tehtävää, josta siitäkään ei ole aivan täyttä varmuutta. Kuka on
kutsuttu, valittu, merkittävin henkilö kylän Pietareiden, eli Pffeetrusten
joukossa?
Voi, voi ja
voi! Miten elämä voi olla näin ristiriitaista? Viaton, lempeä, kirkassilmäinen
Pikku Aasimme kaiken hengellisen skisman ja ristiriitojen alkulähteenä,
suloisine heiluvine häntineen ja ajoittaisine itsepäisyyden puuskineen!
Itsepäinen! Yhtäkkiä tuo sana herättää kummallisia ja voimakkaita tunteita
kirjoittajan sisimmässä. Olemme tottuneet pitämään aasia itsepäisenä ja
jukurina, mutta teemmeköhän nyt suurta vääryyttä viatonta luontokappaletta
kohtaan? Sana puhuu susista lammasten vaatteissa, mutta miksi emme ole
aikaisemmin panneet merkille sitä suurta määrää aaseja, jotka ovat pukeutuneet
aasinnahkaan... Oho, miten se nyt meneekään? Eli aasinpukuiset ihmiset ovat
vieneet maineen viattomilta oikeilta aaseilta! Onpa vaikea ja ristiriitainen
asia! Eihän kukaan halua pukeutua aasiksi, vai haluaako? Vai onko niin, että
nämä aasit havaitsee vain sellainen, joka pikku pojan tavoin kuuluttaa keisarin
uusista vaatteista?
Tarvitaan siis
lapsen olemus näkemään nykyajan todellisuus. Ei aasipatsas syö joka päivä sen
eteen kannettua herneannosta, vai syökö? En ole sittenkään ihan varma kaiken
”hengellisyyden” keskellä. Lähinnä patsasta asustavan perheen pikkulapset ovat
kuitenkin kaikkia kieltoja ja selkäsaunoja uhmaten väittäneet nähneensä illan
hämärissä mitä erilaisimpia metsäneläimiä kastemaljan kimpussa. Tärkeintä kai
on kaikista jäljistä riippumatta se, että astia on melko tyhjäksi nuoltu
useimpina aamuina. Ilman mitään uskottavaa tapaturmaa tuskin mikään eläin jatkaisi
julistusta metsän väen keskellä, vai kukapa sen tietää!
En aikaisemmin
osannut ajatella, että haluaisit tietää sen. Pitikö sitä kysyä? Voi sentään,
mitä sanoisin tuohon asiaan? Missä on... voi, voi, voi?
Missä on Pikku
Aasimme viimeinen lepopaikka?
Kukaan ei voi
unohtaa tuota kauhistuttavaa päivää, kun pieni raukka, ei pienine mahoineen,
henkäisi viimeisen henkäyksensä, tai oikeammin räjähti viimeisen sanomansa...
tilanteen kauhistuttavuus oli sitä luokkaa, ettei kukaan järkytykseltänsä
tiennyt mitä ajatella. Sotku seurakunnan kokoustilassa oli niin järkyttävä ja
pahanhajuinen, että koko seurakunta kauhusta kirkuen juoksi ulos ovesta,
melkein tallaten heikoimmat jalkoihinsa!
Ei, ei,
kuulehan hyvä ystäväni, on asioita joita tehdään, ja joista ei puhuta.
Uskonnollinen elämä on täynnä mysteerejä, salaisuuksia, kertomattomia asioita,
jotka takaavat asian jatkuvuuden ja antavat mahdollisuuden mitä hurjimpiin
selityksiin ja ilmestyksiin. Näin on tämänkin asian kohdalla, jotta
kirjoitettavaa riittäisi ja odotukset saisivat suuren kotkan siivet, jotka
lennättävät ihmismielen koukerot jopa taivaan avaruuksiin. Niinpä siis voimme
jossakin tähtikuviossa nähdä Pikku Aasimme hahmon pilvettöminä öinä. Ja kukapa
ei nyt voisi nähdä häntä jopa hämärinä iltoina ja kuutamoisina öinä jopa omassa
eläinsuojassaan. Niin, tämä salaisuus takaa aivan uskomattomatkin
pirtti-iltojen tarinat, joissa sankarimme on ilmestynyt mitä erikoisimmissa
tilanteissa ja hädän hetkissä. Eihän tällainen olento voi kuolla, kun jopa
aikanaan oli epäilys siitä, että tämä aivan sama aasi oli aikanaan kantanut
selässään itse Herraammekin!
Voi kuinka
kiehtova tarina kirjoitettavaksi, kun kerran kirjoittajalla ei muuten ole lupaa
sepitellä näin urbaaneja juttuja!
Nyt tuli
nälkä. Pakasteessa on hernekeittoa, antaisiko se lisäinspiraatiota tälle
kirjoittamiselle?
Uskonnollinen
maailma rakastaa mysteerejä, salaisuuksia, arvoituksia, vastoin kaikkea
jumalallista järjestystä ja kirjoitusten todistusta. Siksi on tärkeää luoda
ilmapiiri, jossa kaikenlaisen uuden kokeminen on mahdollista, tai jopa
itsestään selvää. Mikä on kaiken tällaisen kaipauksen suurin vihollinen?
Kautta aikojen
oli ihannoitu vuoriston luonnon ja hiljaisuuden rauhoittavaa vaikutusta.
Vuoristopurojen solina ja tuulen humina puissa olivat syrjäyttäneet kaiken
maallisen humun ja sumun. Mutta luonnon kosketuksella, luomistyön jälkien
tarkkailemisella, on yksi vihamielinen tekijä kaikkea nykyaikaista kohtaan.
Mikä se voisi olla, mihin se voisi liittyä?
Aasiparan
julistuksen alettua ei kenelläkään ollut ajatustakaan jostakin
kauaskantoisesta, kantavasta, korvia koettelevasta. Julistaja kuitenkin oli
niin maallinen ja nöyrä, ettei sanoma kuulunut monenkaan kymmenen metrin
päähän. Siksi joku sai ilmestyksen vuoren juurella asuvasta sukulaisesta, jolla
oli nykyaikaiset vahvistinlaitteet. Niinpä vuorelta kuului äänekäs julistus
kautta koko laakson aivan kiusaantumiseen asti: ”Pfeetrruusss!” Lisäksi oli
hetkessä jokainen lähikaupungissa saatavissa oleva vahvistinlaite, stereo ja
nauhuri kiikutettu kylän jokaiseen kotiin, niin että suuren uskonnollisen
juhlan suurin vihollinen on kukistettu parissa päivässä: hiljaisuus!
Hiljaisuus on
todella vaarallinen, tuhoisa, suuri vastustaja nykyiselle hengelliselle
virtaukselle. Ihminen ei saa keskittyä kuuntelemaan sisäistä ääntään, luonnon
suomaa voimanlähdettä. Hiljaisuus saa epäilemään uskonnollista voimaa, palavaa
julistusta, luodun korottamista, hengellistä auktoriteettia. Hiljaisuus saa
ihmisen ajattelemaan, miettimään, pohtimaan, epäröimään kohtaamaansa henkistä
ja hengellistä painostusta.
Kuinka voi
pikkuaasi sellaisella tavalla saada vallan kokonaisesta kylästä, seutukunnasta,
ja osaltaan koko maailmasta? Pieni, viaton aasi, joka kylläkin puhui
kummallakin päällään! Siinä ihmetyksen aihetta tyhmemmälle, mutta ajatteleva,
hiljentymään kykenevä ihminen näkee aika tavalla enemmän.
Kuka todella
hallitsi tuota suurta reformaatiota, uutta ilmestystä ensin pienessä
vuoristokylässä ja sitten laajemminkin koko vuoristossa ja osin koko
maailmassa? Eihän aasimme tehnyt muuta kuin söi, puhui ja poisti tiettyä
kertymää? Ei hänellä ollut mitään vallankäytön muotoja hallitakseen yhden
yhtäkään. Mutta tässä onkin kuva, täydellinen kuva hengellisen vääristymän
valtakuvioista. Miksi Giovanni vaimoineen alkoi syöttää aasilleen herneitä ja
myöhemmin hernekeittoa? Siitäkö ilosta, että aasiparka jäi henkiin? Kyllä,
aluksi. Mutta Giovannin perheen oli saavuttanut tietynlainen hengellinen
hurmos, josta ei mistään hinnasta haluttu luopua.
Aasi söi
herneitä, mutta vain osaksi omaksi ilokseen. Ihmisen ilo ja riemu ja hurmos
olivat tuhatkertainen aasiparan nautintoon verrattuna. Mikä on sen suurempi
uskonnollisen vallankäytön väline kuin puhuva luontokappale, joka julistaa
osaltaan terveempää oppia kuin moni tämän päivän saarnamies, saarna-aasi? Aasin
julistus oli aivan luonnollinen, selvästi ymmärrettävä seuraus suuresta
onnettomuudesta, mutta ihminen teki siitä hengellisen erikoisuuden, uuden
ilmestyksen, uuden ajan ilmiön, hengellisen kaipauksen tyydyttäjän, ohitse
kaiken järjellisen ja luonnollisen!
Miten on
monien, tai jopa useimpien korkeasti korotettujen julistajien suhteen? Kuka
todella palvoo näitä, seuraa näitä, korottaa heidät korkeuksiin arvaamattomiin?
Mitä kuulevat näihin painautuvat ihmiset, aivan kuten Pikku Aasin mahaa vasten
painautuvat kyläläiset? He kuulivat mieleisiä asioita, valikoituja asioita,
joiksi voitiin tulkita mitä erilaisimmat aasille vieraan ruoka-aineen
aiheuttamat käymisilmiöt. Tällaisia käymisilmiöitä on koko maailma täynnä,
eivätkä ne juuri koskaan koidu julistajan iloksi ja kunniaksi, vaan kuulijoiden
mielihyvän tuottamiseksi. Ihminen todellisuudessa ei palvokaan julistajaa, vaan
tämän tuottamien erilaisten aaltojen tulkitsemisen perusteella kaikkea omaa
näkemystä ja itsekorostusta.
Pikkuaasimme
oli siis jokaisen omien kaipausten ja tarpeiden tyydyttäjä siihen asti, että
jokainen koki aasin omaisuudekseen ja henkilökohtaiseksi opastajakseen. Aasi
siis osaltaan puolusti toista ja syytti toista, aivan ilman mitään omaa
vaikutusta!
Minne aasiparkamme
on siis haudattuna? Missä lepäävät hänen jäännöksensä? Teorioita on lukematon
määrä, koska useimpien mielestä noin suuri olento ei voi todellisuudessa
kuolla, vaan elää edelleen. Mutta missä, kenessä Pfeettrruksessa, kenessä
seuraajassa? Mysteeri on todella suuri, aivan kuten monien tämän ajan
edesmenneiden kohdalla, joita ei haluta uskoa edesmenneeksi.
Kuka siivosi
sotkun seurakuntahuoneesta noiden kauhistuttavien tapahtumien jälkeen? Yksi
varma tieto on, että sali suljettiin niin tarkkaan, ettei ketään päästetty
näkemään elotonta raatoa. Mitä seuraavina päivinä tapahtui, on hämärän
peitossa. Yhden teorian mukaan paikalle kutsuttiin kaupungin eläinlääkäri, joka
oli niin tyrmistynyt eläinparan muodon suhteen, että jo lain mukaan epäili
jotakin hirvittävää, tarttuvaa tautia. Siten eläinparka olisi päätynyt hänen
kyydissään kylälle ja polttolaitokseen. Hänen avustajansa olivat sitten
desinfioineet huoneen siinä määrin, että vain näiden aineiden haju muistutti
tapahtuneesta. Tämän teorian kannattajat taitavat olla enemmistönä, ainakin
kylän ulkopuolella.
Mutta aivan
kuten eräs laulaja vieläkin elää, aivan samoin on lukuisia kerhoja, joiden
jäsenet kaikin mahdollisin tavoin imitoivat edesmennyttä, joka ei suinkaan ole
kuollut, vaan saa yhä uudelleen muotonsa näissä ihailijoissa. Vuosittain
tuhannet ja jälleen tuhannet käyvät meditoimassa patsaan juurella, uskoen
maallisen majankin, jos se nyt sitten on kuollut, lepäävän patsaan alla. Yksi
teorioista!
Tässähän
alkavat uskonnolliset tunteet herätä eloon, kaiken ollessa niin todellista ja
elävää kuvaa! Mitä kaikkea pieni aasitarinamme kertookaan meille juuri tästä
päivästä ja ajasta, jossa juuri elämme!
Äärilaita,
josta emme halua kertoa sen enempää: Pietarin pääkalloja on kuulemma maailmalla
pyhäinjäännöksinä melkein junavaunullinen. Eniten hämmästystä on herättänyt
lapsen pääkallo, joka kuulemma kuului Pietarille hänen ollessaan lapsi! Onko
mikään oikeastaan sen ihmeellisempää? Tietyissä piireissä hiljennytään
hartaudella erikokoisten aasinpääkallojen edessä, uskoen niissä olevan
erikoista voimaa. Jokainen on kuulemma alkuperäinen, koosta ja muodosta
riippumatta. Olihan aasimmekin aikanaan lapsi, pieni aasivauva!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti