”Henki on se,
joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille
puhunut, ovat henki ja ovat elämä.”
”Niin
juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: ’Minä olen se leipä, joka
on tullut alas taivaasta’; ja he sanoivat: ’Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin
poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuinka hän sitten sanoo: 'Minä olen
tullut alas taivaasta’? Jeesus vastasi ja sanoi heille: ’Älkää nurisko
keskenänne. Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut
lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä’.”
(Joh.6).
Tämä on osa Jeesuksen ”kovaa puhetta”. Millaisella
tavalla tunnemme Hänet, jota Jeesukseksi kutsutaan? Nurisemmeko mekin häntä
vastaan rajoitetun tietämyksemme johdosta?
Kirkkohistoria on jo osoittanut, että ihmisillä on
hyvin monenlaisia käsityksiä samasta Herrasta, jopa nurinaan ja
murhanhenkeenkin asti. Toisille Hän on vain maallinen persoona, jonka isä ja
äiti olivat maallisia ihmisiä. Saatetaan tuntea lisäksi joitakin, jotka pitävät
Häntä jonakin hiukan enempänä, uskoen Hänen sittenkin tulleen taivaasta, mutta
jotka kuitenkaan eivät hyväksy sentään ihan kaikkea Hänen esittämäänsä. Olisipa
Hän vain vaiennut lihansa syömisestä ja verensä juomisesta!
Nyt ei oikeastaan kukaan enää tiennyt mitä ajatella
ja miten suhtautua! Jäi jäljelle vain muutama uskollinen, joka osasi katsella
kaikkea aivan erilaisin silmin. Tuli ymmärtää enemmänkin tarkoitus kuin
kirjaimelliset sanat!
Mihinkähän joukkoon me kuulumme, kun saamme kuulla
kysymyksen: ”Tahdotteko tekin mennä pois?”
Elämme todella erikoisessa ajassa, jossa kohtaamme
monenlaisia tilanteita ja kysymyksiä. Todella monet päivät tuovat eteemme
erilaisia kysymyksiä, joista yksi toistuvasti kuuluu: ”Jospa sinäkin tahtoisit
mennä pois?”
Aikanaan tuo joukko eli melko myrskyisän maailman
keskellä, mikä meiltä usein jää panematta merkille. Maassa ei todellakaan ollut
rauhaa, ja roomalainen ies painoi raskaana koko kansan ja maan yllä. Oli mitä
erilaisimpia olosuhteiden esiin polkaisemia hengellisiä ja maallisia liikkeitä,
jotka pyrkivät ratkaisemaan ongelmat. Tältä pohjalta voimme osaltaan ymmärtää
erilaisten ryhmien asenteet Herraammekin. Hänen seuraajansa eivät jääneet
kaikesta osattomaksi, ja kansan nyt kuullessa Hänen ruumiinsa syömisestä ja
verensä juomisesta, heräsi monissa suunnaton pelko, sillä jokin tällainen oli
kuoleman uhalla kielletty asia!
Kaikkien tiedossa oli mitä ankarin kielto veren
syömisestä, mikä selittää Apostolien tekojen selvitykset uskoon tuleville. Tämä
puhe oli siis tietyssä mielessä todella kovaa puhetta, mikä ei kuitenkaan
säikäyttänyt aitoja opetuslapsia.
”’Ja he
tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja
oppinut, tulee minun tyköni. Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan
hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän. Totisesti, totisesti minä sanon teille:
joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä. Minä olen elämän leipä. Teidän isänne
söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat. Mutta tämä on se leipä, joka tulee
alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi. Minä olen se elävä leipä,
joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää
iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän
puolesta.”
Meidän Herramme aivan selvästi toisilla sanoillaan
toi julki tarkoituksensa, mutta kiihottunut mieli on sokea ja usein hyvin
kiivaskin.
Me tarvitsemme maltillisen mielen ja hengellisen
ymmärryksen. Olemme usein puhuneet Jumalan opettamiksi tulemisesta. Tässä
kohdassa näemme kirkkaasti mitä se merkitsee. Jokainen tätä opetusta kuullut
tulee Herran Jeesuksen Kristuksen luokse. Meidän ainoa mahdollisuutemme
nähdä Isä perustuu uudelleen syntymiseen ja sen kautta Jumalasta osalliseksi
tulemiseen. Me syömme Herraamme omaksumalla Hänen Sanansa koko sydämestämme ja
koko mielestämme. Tämä meidän olennaiseksi osaksemme tullut Sana on kerran
palaava Herran luokse ja siten vievä meidät mukanaan!
Nurisemmeko kaiken kohtaamamme keskellä, koska juuri
mikään odottamastamme ei näytä toteutuvan oikealla ajalla? Olemmeko jopa
lähellä suoranaista loukkaantumista kokemiemme vastoinkäymisten johdosta?
Näemmekö sielumme silmin Herramme rakkaudellisen ja lempeän katseen, joka
odottavasti kysyy mitä ajattelemme Hänestä ja Hänen toiminnastaan keskellämme?
Aikanaan Herramme katse oli varmaankin täynnä murhetta ja huoltakin.
Näemme nyt selvääkin selvemmin, miten sidottuja keskenään
ovat sekä Herra että Hänen sanansa. Näitä kahta ei voi millään tavoin erottaa
toisistaan.
”Mutta tämä
on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi. Minä
olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää,
hän elää iankaikkisesti.”
Jotta me siis olisimme yhtä sidottuja Sanaan ja
Herraamme, on meidän todellakin oltava osa kumpaakin hengellisen syömisen ja
osallistumisen kautta. Meillä ei voi olla vain pelkkä Sana, vaan
hengellisestikin pätee vanha sanonta: ”Ihminen on sitä, mitä hän syö.”
Lue todella tarkkaan ja moneen kertaan lainauksemme.
Ne paljastavat meille mitä elävimmällä tavalla senkin, mitä tarkoittaa elämänsä
löytäminen tai sen kadottaminen. Millainen etuoikeus ja armo onkaan se, että
Sanan kautta Henki tekee meidät osaksi iankaikkista Elämää ja me siten saamme
palvella iankaikkisuuden välikappaleina, vaikkakin vajavaisina ihmisinä, mutta
uusina luomuksina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti