”Joka löytää
elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää
sen.” (Matt.10).
Tämä sanankohta ei milloinkaan ole sisältänyt
sellaista merkitystä, että ihmisen tulisi kadottaa oma persoonallisuutensa.
Persoona elää elämää, ja tämä on se mistä todella on kysymys. Ihmisen elämä on
tarkoitettu elettäväksi Jumalan yhteydessä ja Hänen kunniaksensa. Joka haluaa
käyttää aikansa ja voimansa omaksi hyväkseen, kooten maanpäällistä hyvää
varastoon itseään varten, todellakin kadottaa elämänsä todellisen tarkoituksen.
Ei ole niinkään kysymys suurista vaan pienistä asioista. Siitä kertovat
Herramme sanat, miten olemme suhtautuneet lähimmäiseemme elämämme aikana.
Vesilasillisenkin antaminen on huomioitu, eikä tässä ole kysymys suurten
persoonien palvelemisesta, vaan aivan vähäpätöisen tuntuisesta rakkaudenteosta,
joka on tapahtunut aivan huomaamattamme.
Me olemme vain ansiottomia palvelijoita, mutta
tärkeintä onkin se, ketä me todellisuudessa palvelemme. On helppoa erehtyä
ihmisen tahdon tielle, missä kunniaa haetaan itselle, vaikka ei siltä
näyttäisikään. Moni on sinä päivänä tuleva, luetellen mieleensä painuneita
suuria ansioita. Merkillistä on vain se, ettei iankaikkisuudessa ole ollenkaan
pantu merkille tätä toimintaa!
”'Herra,
Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet
ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja
silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää
pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. Sentähden on jokainen, joka
kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen
mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.” (Matt.7).
Meidän oikeutemme olla persoona tulee esiin melkein
jokaiselta lukemaltamme sivulta, jos vain osaamme katsella kaikkea oikealla
tavalla. Maallisissa vallankäytöissä persoona koetaan usein uhkaksi
vallitsevalle järjestelmälle, mutta Jumalan Valtakunnassa se on kunnia-asia,
sillä Hän ei pakota ketään rakastamaan Itseään, vaan on antanut meille vapauden
päättää asioistamme. Herramme ei tunne meitä jonakin ryhmittymänä, vaan oman
Sanansa mukaan hän on jokaisen kutsunut nimeltään. Hän tuntee jokaisen, ja
meillä on kaikilla sama ominaisuus Hänen kanssaan, niin kuin olemme lukeneet
1.Kor. 2. Me olemme yhden ruumiin jäseniä, mutta jokainen erilaisia, niin ettei
kukaan voi todella tietää mitä Herra itse kuhunkin armossaan on asettanut. Me
olemme tietyllä tasolla täydellisiä arvoituksia toisillemme omassa
erilaisuudessamme, mutta olemme kaikki rakentaneet samalle Kalliolle, jonka
kautta meillä on yhteys keskenämme.
Meitä ei yhdistä kukaan korotettu ja palvottu
henkilö, vaan meissä asuvan Pyhän Hengen olemus huolehtii tarvittavasta
kommunikaatiosta eri jäsenten välillä.
Me emme itse ole asettaneet itseämme, vaan me
tyydymme siihen paikkaan, johon jumalallinen ymmärrys on meidät asettanut.
Siksi ei ole kysymystäkään kateudesta tai paremmuudentunteesta, vaan me
kilpailemme toinen toisemme kunnioittamisessa, sillä se tuo kunnian yksin
Hänelle, joka on myöskin sanonut, että rakkautemme toisiamme kohtaan on se
tekijä, mikä saa ulkopuoliset ihmiset uskomaan esittämäämme asiaan.
Tämä asemamme osana Seurakuntaa on inhimillisesti
ajatellen monessa suhteessa ristiriitainen. Mutta olemmehan useaan kertaan
kuulleet, että olemme tekemisissä Herramme valitseman tien kanssa, joka
perustuu inhimillisesti katsoen hulluuteen ja äärimmäiseen ristiriitaisuuteen.
Jumalan silmissä tämä on kuitenkin kallis asia, sillä Hän on kautta aikojen
kätkeytynyt yksinkertaisuuteen siinä määrin, että maailmallinen valta ja
ymmärrys ovat halveksivasti kulkeneet jumalallisen kutsumuksen ohitse.
Kaiken kokemamme jälkeen alan vasta nyt todella
ymmärtää mitä Herramme tarkoittaa puhuessaan siitä, kuinka vaikeata rikkaan on
päästä jumalanvaltakuntaan. Joku on voinut periä rikkauksia, mutta yleensä
ottaen jokainen erittäin varakas ihminen on luovuttanut elämänsä mammonan
hankkimiseen, eikä siten ole kerännyt itselleen oikeanlaista ymmärrystä ja
rikkautta, joka huomioidaan Ylhäällä. Rahan himo on petollinen tekijä, joka ei
ole kaukana kenestäkään meistä, vaikka saatamme ajatella olevamme täysin
vapaita siitä. Tavoittelemamme elintaso ei välttämättä ole sitä, mitä Herramme
meiltä odottaa. Me helposti vertaamme kaikkea siihen, mitä ympärillämme näemme
ja pidämme odotuksiamme ja vaatimuksiamme oikeutettuina.
Miksi meidän annetaan ymmärtää, että riittää kun
meillä on elatus ja vaatteet? Kaiken enemmän tavoitteleminen saattaa merkitä
sellaisen laiminlyömistä, mikä elämässämme on kaikkein kallisarvoisinta. Me
saatamme kadottaa elämämme käyttämällä sitä tavalla, joka estää meitä
toimimasta Herran tahdon ja odotusten mukaisesti.
”…ettekö
tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis
tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen. Vai luuletteko,
että Raamattu turhaan sanoo: ’Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän
on pannut meihin asumaan’? Mutta hän antaa sitä suuremman armon.”
(Jaak.4).
Maallisen hyvän liiallinen tavoittelu on
vihollisuutta Jumalan mieltä vastaan. Pitäkäämme aina mielessämme Herramme
todella varoittavat sanat Hänen kertoessaan niistä ihmisistä, jotka uskoivat
palvelevansa Häntä merkittävissä viroissa, mutta joiden toimintaa ei ollenkaan
katsottu iankaikkisuuden kannalta merkittäväksi, koska se todellisuudessa
perustui petokseen. Hän selvästikin varoittaa meitä ns. menestysteologiasta,
joka lupaa tavattomasti erilaisia asioita Jumalan Sanan todistuksen ohitse, ja
lukuisat ihmiset tuntevat tulleensa petetyiksi.
Meidän Herramme ei milloinkaan ole kysellyt määrän,
vaan laadun perään. Hänellä on suunnaton kaipaus saada hallintaansa meidän sisin
olemuksemme, voidakseen osoittaa armoaan yksinkertaisuudessa, salassa olevan
sydämen ihmisen kautta, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa. Se on
Jumalan silmissä kallista.
Kateuteen asti Hän siis halajaa yhteyttä meidän
henkemme kanssa, haluten olla ensimmäinen kaikessa. Hän ei hyväksy sydämemme
alttarille mitään muuta auktoriteettia. Tänä päivänä ymmärrän entistä paremmin
miksi aikanaan ensimmäisten uskon askeleitteni aikana minulle sellaisella
korostuksella kuulutettiin koko elämääni varten:
”Minä, Herra,
se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni
epäjumalille.” (Jes.42).
”Itseni, itseni
tähden minä sen teen; sillä kuinka onkaan minun nimeäni häväisty! Kunniaani en
minä toiselle anna. Kuule minua, Jaakob, ja sinä, Israel, jonka minä olen
kutsunut: Minä olen aina sama, minä olen ensimmäinen, minä olen myös
viimeinen.” (Jes.48).
Meidän Herramme on ainoa todella arvollinen saamaan
kaiken kunnian ja ylistyksen. Ihminen on vain saattanut itsensä väärien voimien
alaiseksi, mikä selvästi tulee esiin Roomalaiskirjeen ensimmäisessä luvussa.
Jos ihmiselle ei kelpaa aito ja ainoa Jumala, palvelee hän automaattisesti
jotakin toista voimaa. Mitä hän uhraa, sen hän uhraa riivaajille, jotka eivät
ole mitään jumalia, vaan langenneita henkiä. Nämä henget saavat ihmiset luomaan
mitä erilaisimpia näkyviä hahmoja näille näkymättömille voimille. Tuntien ihmisen
mielen, voidaan nyt nähdä juuri se, mistä Paavali jumalallisessa ilmestyksessä
kirjoittaa:
”Sillä
Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä
vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa, sentähden että se,
mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala
on sen heille ilmoittanut. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen
iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa
tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään
itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä
Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa
turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt. Kehuessaan
viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet ja ovat katoamattoman Jumalan
kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja
matelevaisten kuvan kaltaiseksi.” (Room.1).
Juuri tällä hetkellä itse vasta todella panen merkille
muutaman sanan lainauksemme loppupuolella, mitkä liittyvät aiheeseemme: …muuttaneet katoavaisen ihmisen…kaltaiseksi.
”Ja Kuusille
syntyi Nimrod. Hän oli ensimmäinen valtias maan päällä. Hän oli mahtava
metsämies Herran edessä. Siitä on sananparsi: "Mahtava metsämies Herran
edessä niinkuin Nimrod". Ja hänen valtakuntansa alkuna olivat Baabel…”
(1.Moos.10).
Ihmisen perusolemus tulee mitä elävimmällä tavalla
esiin tuossa ensimmäisessä suurmiehessä, joka rakasti valtaa ja mainetta.
Baabelia ei turhaan pidetä niin vertauskuvallisena hengelliselle sekoitukselle,
joka alusta loppuun asti perustuu väärään vallankäyttöön. Katoavainen ihminen
valitsee itsesäilytyksen vaiston perusteella mieluummin jotakin näkyvää ja
käsin kosketeltavaa. Hän on langennut palvelemaan väärää hengellisyyttä, joka
omalla tavallaan on helpommin todistettavissa olemassa olevaksi, mutta jolla ei
ole pelastavaa, vaan kadottava voima itsessään. Ainoa tie Jumalan luokse kulkee
yhä vielä Golgatan ristin kautta, jolla on merkityksensä sille naulitun
Herramme Jeesuksen Kristuksen johdosta. Jumalan yksinkertainen tie:
”’Katso, minä
olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea
vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava. Älkää kuitenkaan siitä
iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän
nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa.’ Sillä hetkellä hän riemuitsi
Pyhässä Hengessä ja sanoi: ’Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra,
että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne
lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt’.”
(Luuk.10).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti