”’Älkää nurisko keskenänne. Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei
Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä
päivänä’.” (Joh.6).
Ei ole koko maailmassa tärkeämpää asiaa kuin Herran
Jeesuksen Kristuksen luokse tuleminen. Todella harva on aidosti pannut merkille
Isän osuuden tässä suhteessa. Herramme tuli toteuttaakseen Isän tahdon, joka jo
ennen maailman perustamista oli Isän ajatuksissa. Kuinka merkittävä asema Hänen
ajatuksillaan onkaan elämässämme, vaikka niin harvoin tulemme ajatelleeksi
sitä! Jumalan Sana on tärkeä, siitä ei ole pienintäkään epäilystä todellisen
uskovaisen mielessä. Mutta käsitämmekö, mikä merkitys on sillä, että Jumalan
Sana on Hänen ajatuksensa julkituotuina? Kirjain kuolettaa, mutta Henki
(ajatus) tekee eläväksi! Kaiken mitä Isässä on, Hän on vuodattanut Poikaansa,
joka oli ja on lihaan tullut Sana. Kaikki mikä on Isän, on annettu Pojalle:
”Mutta kun
hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se,
mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu,
ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa
minun omastani ja julistaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden
minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.” (Joh. 16)
Miksi ei meille yleensä ottaen enemmän korosteta
Sanan todellista merkitystä ja tarkoitusta? Miksi ei meille enempää tuoda esiin
Isän asemaa ja todellista mieltä? Isä ei vedä ihmisiä itsensä puoleen, vaan
kaikki on alusta lähtien sidottu Hänen ilmestykseensä Herrassa Jeesuksessa
Kristuksessa. Hän on kaikessa ensimmäinen meidän elämämme ajan siihen asti, kun
pelastushistoria tulee päätökseensä. Vasta silloin on kaikki kunnia tuleva
Isällemme ja Luojallemme. Tämän tuo julki yksi Uuden Testamentin erikoisimmista
kohdista, jota lainataan todella harvoin ja silloinkin aivan kuin ohimennen:
”…sitten
tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan
kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman
’siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle’.
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: ’kaikki hän on alistanut
hänen jalkojensa alle’. Mutta kun hän sanoo: ’kaikki on alistettu’, niin ei
tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun
kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen
valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki
kaikissa.” (1.Kor.15).
Tuohon hetkeen asti Herran Jeesuksen Kristuksen tulee
olla ensimmäinen kaikessa sen ilmestyksen johdosta, joka meille ihmisille on
pysyvä käsittämättömänä ja suuressa määrin arvoituksena. Tähän asiayhteyteen
kuuluu myöskin Johanneksen kirjeen ilmaisu:
”Meistä he
ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he
olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme
pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän
kanssamme. Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto. En minä ole
kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te
tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta. Kuka on valhettelija, ellei
se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka
kieltää Isän ja Pojan. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka
tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä. Minkä te olette alusta asti kuulleet, se
pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet,
niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.” (1. Joh.2).
”Rakkaani,
älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä
monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen
henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on
antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt
maailmassa.” (1.Joh.4).
Minä en ole teologi enkä siten kykene laajoihin
selvittelyihin. Koen kuitenkin erittäin suuren merkityksen olevan sanoilla: ”… joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan
tulleeksi…” Tämä ei tarkoita pelkkää totena pitämistä, vaan sen
todelliseksi käsittämiseksi edes osittain tarvitaan jumalallinen ilmestys Pyhän
Hengen kautta.
Isää palvotaan kaikkialla maailmassa mitä
erilaisimmissa piireissä. Silti jätetään ilman tarvittavaa huomiota lukematon
määrä sanankohtia, jotka ovat tallennetut meille, jotta voisimme siinä määrin
kuin mahdollista ymmärtää Hänen ajatuksiansa ja tarkoituksiansa.
Jeesuksen lihaan tulemisesta puhutaan paljon, mutta
koko asia jää hyvin pinnalliseksi, julki tullen lähinnä jouluseimen ja
nasaretilaisen puusepän muodossa. Hänen lihaksi tulemisensa sisältää
kuitenkin oikeastaan koko maailmankaikkeuden ja pelastuksen ainoassa nimessä,
joka meille on annettu. Lihaan tuleminen ei sisällä vain joulun tapahtumia
ja kauniita kertomuksia eri vaiheista Hänen elämässään. Lihaan tuleminen osuu
niin lähelle meitä, että sen tulisi päivittäin ja hetkittäin saada sielumme
liekkeihin ja riemuun. Koska Hän, Sana, tuli lihaksi ja asui keskellämme,
yhdistää tämä lihaksi tuleminen meidätkin Hänen Ruumiiksensa, jonka tulee olla
Hänen kuvansa Hänen ylistykseksensä ja kunniaksensa. Antikristuksen henki
vilpillisesti tunnustaa Hänen syntymänsä ja maan päällä vaeltamisensa, mutta
tekee kaikkensa mitätöidäkseen ristinkuoleman merkityksen ja lunastuksen, kieltämällä
Hänen lihaan tulemisensa Hänen ruumiissansa, Seurakunnassansa. Sen hän
tekee mitä erilaisimpien henkien vaikutuksesta siinä määrin, että nykyisen
paavin erikoisena missiona on yhdistää niin kristityt, muslimit kuin
juutalaisetkin. Maailma on nielevä tämän valheen sitä paremmin, mitä enemmän
aikaa kuluu, koska kohta vain ani harvat ovat selvillä siitä, mitä Jumalan Sana
todella sanoo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti