Olin tänään erikoislääkärissä keskussairaalassa.
Kaksi vuotta sitten sain suurimman mahdollisen säteilyannoksen eturauhassyövän
hoitoon ja asian uskottiin olevan hallinnassa. Nyt kuitenkin veriarvot kertovat
syövän kytevän siinä määrin, että ellei Herra auta ja puutu asiaan, joudun
ikävänlaatuisiin hoitoihin mahdollisesti lähitulevaisuudessa. Pyydän siis
jälleen kerran esirukousta, että arvot pysyisivät entisellään tai laskisivat,
niin ettei noita elämänlaatua laskevia hoitoja tarvitsisi suorittaa. Kiitos
teille kaikille muistamisesta!
Suuri voiman
mies?
”Niin myös
te, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän on käsketty tehdä, sanokaa: 'Me
olemme ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain sen, minkä olimme
velvolliset tekemään'.” (Luuk.17)
Me jokainen tunnemme ainakin oman kielemme ja
tiedämme sanojen merkityksen, lukuun ottamatta ehkä vierasperäisiä sanoja.
Olemme kirjoittaneet ihmisistä, jotka uskovat suorittaneensa jotakin aivan
erikoista ja ansainneensa sen perusteella jotakin tuonpuoleiseenkin yltävää, ja
ovat olleet siitä niin varmoja, että ovat levänneet tämän uskomuksen varassa
koko maallisen elämänsä. He ovat omasta mielestään täyttäneet kaikki kriteerit
joita heille on asetettu, mutta he joutuvat kuitenkin kohtaamaan aivan
uskomattoman vastaanoton Häneltä, jonka hyväksi he ovat uskoneet kaiken
tehneensä. Mutta jotakin outoa on heidän asenteessaan ja tyrmistyneessä
ilmaisussaan! He eivät puhu ollenkaan sellaisella tavalla, mitä voi odottaa
palvelijalta! He ovat aina pitäneet itseään jossakin määrin merkittävämpinä
kuin kohtaamansa ihmiset, eli he eivät ole lainkaan käsittäneet mitä sana
”palvelija” tarkoittaa. Se tulee julki heidän sanavalinnoistaan ja
käsityksestään, että heidät olisi pantu merkille erinomaisten tekojensa tähden:
”Ei jokainen,
joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se,
joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä
päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun
nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta
voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan
teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.”
(Matt.7).
”Mutta kun
Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä,
toi hän heille rahaa ja sanoi: ’Antakaa minullekin se valta, että kenen
päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen’. Mutta Pietari sanoi hänelle:
’Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan
rahalla saatavissa. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun
sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä. Tee siis parannus ja käänny tästä
pahuudestasi ja rukoile Herraa - jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle
anteeksi annetaan. Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja
kiinni vääryyden siteissä’.” (Apt.8).
Olemmeko koskaan tulleet ajatelleeksi, kuinka
selventävä tämä jälkimmäinen kohta on pohtimallemme asialle? Koska meillä tänä
päivänä on niin harvoja Pietareita ja hänen kyvyillään varustettuja, jäävät
henget erottamatta, ja siten aivan käsittämättömällä tavalla jaetaan
hengellisiä lahjoja taloudellisinkin perustein. Hyväuskoinen tämän päivän
julistaja pitää Simonin pyyntöä todella hengellisenä ja aivan toivottuna
asiana, uskovaisten parasta ajatellen. Erittäin merkille pantava sana kuitenkin
sisältyy Simonin toivomukseen: valta!
Tähän seikkaan törmäämme kaikkialla, aivan kuten jo olemme huomanneet.
Mihin kaikki kohtaamamme vallan jano perustuu
Simonin kohdalla? Hän tuskin edustaa ainoana tutkimaamme asiaa, vaan on
tallennettu meille Raamattuun jonkin laajemman asian oppimiseksi.
”Mutta ennestään
oli kaupungissa muuan mies, nimeltä Simon, joka harjoitti noituutta ja
hämmästytti Samarian kansaa sanoen olevansa jokin suuri; ja häntä
kuuntelivat kaikki, pienet ja suuret, ja sanoivat: "Tämä mies on se
Jumalan voima, jota kutsutaan 'suureksi'.” (Apt.8).
Toisiko tämä tutkistelu jonkinlaista valoa siihenkin
asiaan, miksi noituus ja kristillisyys sellaisessa määrin ovat sekoittuneet
keskenään ja tekevät sitä tässä ajassa aivan ennen näkemättömällä tavalla?
Simeon oli tottunut valtaan ja kansan suosioon, ja
nautti erikoisesti siitä kun häntä pidettiin suurena. Hän itse ei kaihtanut
väittää olevansa suuri. Kansa kuunteli häntä lapsista vanhuksiin asti, koska
ihminen on uskonnollinen ja etsii koko ajan jotakin entistä erikoisempaa.
Merkille pantavaa on, että kansan todistus kuului noituudesta huolimatta: ”Tämä
mies on Jumalan voima!” Jo tässä vaiheessa käyvät kylmät väreet selkäpiitä
pitkin, kun ajatukset menevät mitä erilaisimpiin ilmiöihin tässäkin ajassa!
”Ja he
kuuntelivat häntä sentähden, että hän kauan aikaa oli noituuksillaan heitä
hämmästyttänyt. Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia
Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen,
sekä miehet että naiset. Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän
pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia
tekoja hän hämmästyi.”
Simeon oli kautta aikain hämmästyttänyt kansaa
pimeyden voimillaan, mutta nyt paikkakunnalle saapui julistaja, joka sai kansan
mielen muuttumaan siinä määrin, että hän itsekin hämmästyi. Hänenkin mielensä
muuttui siinä määrin, että hänet kastettiin ja hän pysytteli Filippuksen
seurassa, varmastikin istuen hänen kanssaan samassa pöydässä saman seurueen
jäsenenä. Mutta häneltä kaikesta huolimatta selvästi puuttui jotakin sydämen
tuntijan edessä. Mutta sitä ei pane merkille meidän aikamme ulkopuolinen ja
pinnallisuuteen huomionsa kiinnittävä tarkkailija. Hänen kristillisyytensä
riittäisi lukemattomille ryhmille ja julistajille!
Simeon oli tottunut esillä oloon ja ihmisten
ihannoiviin katseisiin, eikä nykyinen tilanne pidempään kyennyt tyydyttämään
hänen sisäisiä tarpeitaan ja pyrkimyksiään. Hän halusi nyt uudenlaista valtaa
ja voimaa, aivan siinä hengessä, josta olemme edellisissä kirjoituksissa
kertoneet. Hän katseli vain tähän aikaan, tähän hetkeen:
”Jos olemme
panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme
kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.” (1.Kor.15).
Olisiko tämä sopiva ilmaisu myöskin niistä
ihmisistä, jotka kerran esittävät Herrallemme hengellisen ansioluettelon?
Simeonissa silmiemme eteen tuodaan selvitys siitä,
miten vanha ja uusi sekoittuvat keskenään petolliseksi hengellisyydeksi, jos
vanhaa ei nähdä Jumalan vihollisena ja kadottavana asiana. Tuntemamme
kristillinen kirkko koko laajuudessaan perustuu uskomattomassa määrin
esimerkkiimme miekkakäännytyksineen ja pakanallisuuteen perustuvine juhlineen
ja nimityksineen. Aikanaan katsottiin pakanalliset tavat niin perinteisiksi ja
peruuttamattomiksi, että ne yhdistettiin kristillisiin käsityksiin kansan
miellyttämiseksi.
Ei siis ole ihme, jos arkkipiispa selittää kirkon
selviävän kaikista haasteistaan, koska ollaan valmiita mukautumaan vallitseviin
olosuhteisiin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti