”Kuinka
suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa,
ilmoittaa hyvän sanoman, joka julistaa pelastusta, sanoo Siionille: ’Sinun
Jumalasi on kuningas!’” (Jes.52).
Sieluni on itkenyt jatkuvaa itkua sen johdosta, että
niin harvoin on saanut kuulla ilosanomaa, jota todella voi kutsua hyväksi
sanomaksi. Ihmiskunta ja samalla koko kristillinen maailma on kokenut pimeät
vuosisadat ja kaiken mahdollisen masentavan. Takanamme on todellinen
vaivanaika, mistä puhuu Jesaja niin osuvasti.
”’Lohduttakaa,
lohduttakaa minun kansaani’, sanoo teidän Jumalanne. ’Puhukaa suloisesti
Jerusalemille ja julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen velka
on sovitettu, sillä se on saanut Herran kädestä kaksinkertaisesti kaikista
synneistänsä.’ Huutavan ääni kuuluu: ’Valmistakaa Herralle tie erämaahan,
tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme. Kaikki laaksot korotettakoon,
kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon; koleikot tulkoot tasangoksi ja
kalliolouhut lakeaksi maaksi. Herran kunnia ilmestyy: kaikki liha saa sen
nähdä. Sillä Herran suu on puhunut.’ Ääni sanoo: ’Julista!’ Toinen vastaa:
’Mitä minun pitää julistaman?’” (Jes.40).
”’Katso,
teidän Jumalanne!’ Katso, Herra, Herra tulee voimallisena, hänen käsivartensa
vallitsee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy
hänen edellänsä. Niinkuin paimen hän kaitsee laumaansa, kokoaa karitsat
käsivarrellensa ja kantaa niitä sylissään, johdattelee imettäviä lampaita.”
Torstai-iltana tuli televisiosta ohjelma Vatikaanin
taloudellisista epäselvyyksistä, jossa melko yksikantaan todettiin, että raha
on ollut ja on edelleenkin ensisijainen tekijä tuossa järjestelmässä. On väärin
osoittaa sormella pelkästään katolista kirkkoa, koska oikeastaan jokainen
kirkkokunta tai yhteisö on langennut samaan vääryyteen. Herramme sanoi
selvästi, ettei ihminen voi palvella Jumalaa ja mammonaa, joten käytäntö on nyt
osoittanut todeksi sen, mistä olemme useinkin puhuneet. Herramme ei aikanaan
kumartanut mammonan herran edessä, mutta nyt valistunut seurakunta on korjannut
tämän ”virheen” ja on hyvän tarkoituksen varjolla kumartunut todella syvään
taloudellisen hyvinvoinnin edessä!
Tämä henkivalta on juurtunut oman perusluonteensa
johdosta niin syvälle kristilliseen elämään, että se selittää miksi julistus ei
kuulukaan edellisten lainausten mukaisesti, koska sisäinen häpeäntunne on
johtanut jumalanpalveluksen tietylle etäisyydelle sen kohteesta. Huono omatunto
ei anna myöten lähestyä näennäistä palvonnan kohdetta liian lähelle, ja siksi
julistus ei kuulu: ”Katso, sinun
Jumalasi on Kuningas!”
Kristillisen maailman kuningas on selvääkin
selvemmin Mammona, joten julistuskin on sen mukaista. Erään menestysteologin ja
julistajan nimi on jopa Dollar, mikä ei tunnu häiritsevän ketään!
Minulla ei ole mitään todistuksia mielenterveyden
alalta, mutta olen joutunut tekemisiin mitä erilaisimpien ongelmien kanssa koko
elämäni ajan, ja ajoittain tunsin pitäväni yllä yksityistä mielisairaalaa
vaihtelevan potilasmäärän kanssa. Käytäntö on paljon parempi opettaja kuin
oppikirjat, ja yli viiteenkymmeneen vuoteen mahtuu kaikenlaista. Rohkenen
kaiken kokemani perusteella väittää edelleenkin, että ahdistavin tekijä
kristillisessä maailmassa on ns. menestysteologia, joka on paljon laajempi
käsite kuin mitä kukaan meistä on tullut ajatelleeksi. Se ei todellisuudessa
sisällä niitä tekijöitä, mitkä päällimmäisenä ovat nähtävissä. Koska koko Sanan
todistus selvästi tuo julki niin opetuksellisesti kuin historiallisestikin
aivan toisenlaisen näkemyksen, voimme sanoa Raamatun olevan täysin menetysteologian kannalla!
Jos ihmisille opetetaan suoranaisella hurmoksella
jotakin Sanan kokonaistodistuksen vastaista, on seurauksena aivan
käsittämätöntä vahinkoa kuulijoiden mielessä ja olemuksessa. Ihminen kestää
tietynlaista petosta määräänsä asti, mutta jossakin vaiheessa ihmisen sisäinen
todellisuudentaju nostaa kovan äläkän. Pettymyksen laajuus on katastrofaalinen
ja saattaa kääntää ihmisen totaalisesti ns. kristillisiä käsitteitä vastaan.
Petos uskonnollisella alueella on tuhoisinta, mitä ihminen voi kohdata!
Olen henkilökohtaisesti ollut todistamassa, kuinka
suuri luottamus joillakin ihmisillä on hengellisiä idolejaan kohtaan. Heidän on
mahdotonta uskoa paljastuneita asioita, koska vallinneen käytännön kautta on
muodostunut eräänlainen, joskus suoranainen utopia, jonka lävitse on kai
mahdotonta nähdä todellisuus.
”Ääni sanoo:
’Julista!’ Toinen vastaa: ’Mitä minun pitää julistaman?’”
Kysymys kuului jo tuolloin, mitä tulee julistaa. Sen
aikainen vastaus on luettavissa seuraavista jakeista. Ihmisellä on tarve kuulla
julistusta, sillä ilman sitä ei voida tietää mitä tulee tehdä ja mihin
kiinnittyä. Helluntaina kaikki tapahtui Pyhän Hengen johdatuksessa, niin että
voidaan todeta jumalallisen tarkoituksen toteutuneen. Ihmiset saivat piston
sydämelleen ja yleinen kysymys kuului:
”Miehet,
veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
Tragikoomisella tavalla meidän päiviemme julistus
näyttää enemmänkin saaneen ihmiset kääntymään kuulijatovereidensa ja jopa opettajienkin
puoleen riemullisella huudahduksella: ”Veli, sisar, nyt minä tiedän mitä sinun
on tehtävä!” Ihmisten todellinen reaktio on siis selvästi kiinni kuullusta
julistuksesta. Hilja Aaltosen odotus itkuherätyksen suhteen on saanut ainakin
toistaiseksi jäädä toteutumatta. Sellaisena se on pysyvä siihen asti, kun
meille suodaan armo korkeudesta ja kuulemme todellisen sanoman:
”’Katso,
teidän Jumalanne!’ Katso, Herra, Herra tulee voimallisena, hänen käsivartensa
vallitsee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy
hänen edellänsä.”
Tapahtuneeko kaikki vasta todella vakavan tilanteen
keskellä, joka ei enää salli petosta ja kevytmielistä asennetta hengellisiä
asioita kohtaan? Pelottavinta on se, että todellisuudessa keskuudessamme on
selvääkin selvempänä aikanaan kaikunut jumalallinen julistus ja kutsu
maanlaajuisesti. Ihmiset selvästi tunnistivat etsikonpäivän läsnäolon, mutta
erilaiset inhimilliset tekijät hukuttivat sydänten kaipuun mitä erilaisimmilla
rinnakkaisilmiöillä. Kukaan ei voi sanoa, ettei meitä olisi varoitettu kaikesta
sellaisesta, mikä on melkein kuin, ihan
kuin, mutta ei täysin raamatullista. Julistus kadotti merkityksensä, koska
sen läpitunkevana totuutena ei ollutkaan enää:
”Katso,
teidän Jumalanne!”
”Sinun
Jumalasi on kuningas!”
Kaiken jumalallisen kutsumuksen keskellä ihminen
vastoin kaikkea jumalallista ymmärrystä ja inhimillistä järkeäkin uskoi sittenkin
tarvitsevansa enemmänkin inhimillisen hallitsijan näkyvänä ja kosketeltavana,
kuin että olisi luovuttanut itsensä näkymättömän Voiman ja Hallitsijan käsiin.
Ihminen ei ole hylännyt sen paremmin Samuelia kuin ei Markkuakaan, vaan
”…sinua he
eivät ole pitäneet halpana, vaan minut he ovat pitäneet halpana olemaan heidän
kuninkaanansa. Niinkuin he aina siitä päivästä, jona minä johdatin heidät tänne
Egyptistä, tähän päivään asti ovat tehneet, kun ovat hyljänneet minut ja
palvelleet muita jumalia, aivan niin he tekevät nyt sinullekin. Kuule siis
heidän ääntänsä. Kuitenkin varoita heitä vakavasti ja ilmoita heille, mitkä
oikeudet on kuninkaalla, joka on heitä hallitseva.” (1.Sam.8).
Me olemme jo nähneet millaisia oikeuksia johtaville
veljille ja osaltaan sisarillekin on suotu, ja mitä seurauksia kaikesta on
ollut. Emme niinkään katsele eri ihmisiä ja heidän yllään vallitsevaa karismaa
tai hengellistä viittaa, vaan vetoamme yksinomaan meidän Herramme vakaviin
sanoihin, jotka tulikirjaimin vieläkin palavat kirjoituksena seinällä kaikkien
nähtävänä:
”Heidän hedelmistään te
tunnette heidät!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti