”Eikä ole
pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä
ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.”
Jonkun mielestä toistan liiankin paljon samoja
asioita, mutta Paavali-veljeni antoi siinä minulle esimerkin. Eivätkö toiset
ole aivan kyllästymiseen asti toistaneet meille jotakin sellaista, mikä ei
palvele meidän parhaaksemme? Kirjoituksista ei ole katoava pieninkään piirto ja
meillä ei ole oikeutta ottaa pois tai lisätä mitään. Me voimme lukea Sanaa ja
opettaa sitä muillekin, lainaten mitä erilaisimpia kohtia alkupuolelta,
keskeltä tai lopusta. Meidän on kuitenkin ymmärrettävä miksi kaikki on
tallennettu meille ja mikä sen pohjimmainen tarkoitus on!
Meille on sanottu aikanaan, että jos emme jokaisessa
jakeessa näe Herraa Jeesusta Kristusta, on meidän luettava uudelleen. Olemme
myös kuulleet että Hänen tulee olla kaikessa ensimmäinen, koska pelastusta ei
ole yhdessäkään toisessa, sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille
annettu, jossa voisimme pelastua. Sanasta näemme, ettei ole ollut ollenkaan
samantekevää mikä nimi ihmisille on annettu. Useiden ihmisten nimi myöskin
muutettiin jumalallisen käskyn mukaisesti, koska noina aikoina nimellä oli
aivan erilainen merkitys kuin meidän aikanamme.
”Sittenkuin
Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on
pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen
hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa
sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin
oikealle puolelle korkeuksissa, tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin
hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.” (Hebr.1).
Aikanaan Jumala siis puhui kansalleen ja ajoittain
muillekin väkijoukoille erilaisten valitsemiensa ja lähettämiensä ihmisten
kautta, joilla jokaisella oli oma nimensä, mutta kenenkään nimen yhteyteen
ei liitetä merkitystä, joka saisi meidät kiinnittymään heihin itseensä.
Heidän nimensä saattoi viitata johonkin jumalalliseen tarkoitukseen, mutta
sillä itsessänsä ei ollut sellaista merkitystä, että sen varaan olisi voinut
rakentaa jotakin.
Vanhasta Testamentista nousee esiin erikoisella ja
näkyvimmällä tavalla nimi Mooses, jolla oli niin suuri vaikutus, että
oikeastaan kaikki hengellisyys perustui siihen aivan fanaattisuuteen asti, sen
näemme Herramme ajan oppineiden ihmisten käytöksestä ja asenteista. Mooseksen
kautta kansa sai kokea merkittävimmät hengelliset tapahtumat ja jumalallisen
tahdon ilmaisut, mutta jokin ei ollut aivan siten kuin olisi tullut olla. Kansa
pienimmästä suurimpaan tunsi tuon nimen ja toisti sitä siinä määrin, etteivät
varmaankaan päivittäisessä elämässä ajatukset menneet juuri ollenkaan siihen
Persoonaan, joka Mooseksen kautta oli puhunut. Tätä ajatustamme tukee koko Uusi
Testamentti mitä erilaisimmissa tilanteissa.
Vaistomaisesti tulee mieleen eri kohtia Vanhastakin
Testamentista, osoittaen mitä Herramme itse ajattelee kaikesta:
”Sen valtiaat
elämöivät, sanoo Herra, ja minun nimeäni pilkataan alati, kaiket päivät.
Sentähden minun kansani on tunteva minun nimeni, sentähden se on tunteva
sinä päivänä, että minä olen se, joka sanon: ’Katso, tässä minä olen.’
Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa
rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman, joka julistaa pelastusta, sanoo Siionille:
’Sinun Jumalasi on kuningas!’ Kuule! Vartijasi korottavat äänensä, kaikki he
riemuitsevat, sillä he näkevät silmästä silmään, kuinka Herra palajaa
Siioniin.” (Jes.52).
Millaistahan synagogien julistus Herramme Jeesuksen
aikana oli ja mitä se sisälsi? Siitä tuskin kaikui tuo Jumalamme pohjimmainen
kaipaus: ”Katso, tässä Minä olen!” Kansa todellakin odotti näkevänsä
silmästä silmään, kuinka Herra palajaa Siioniin, mutta heidän ajatuksissansa
tuskin oli tilaa todelliselle hengelliselle ilmestykselle, siinä määrin he
ajattelivat joka yhteydessä Moosesta ja suuria jumalanmiehiä. Jo tuohon aikaan
odotettiin ehkä enemmänkin Herran palaamista Elian hahmossa tai hengessä.
”Niin he
sanoivat hänelle: ’Missä sinun isäsi on?’ Jeesus vastasi: ’Te ette tunne
minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös
minun Isäni’.”
Tuon ajan fariseukset olivat juuri asettaneet
Herramme koetukselle voidakseen syyttää Häntä. Tapahtuma sai heidät esittämään
kysymyksiä Herrallemme. Yksi niistä kuului: ”Missä sinun isäsi on?” Eikö Isä juuri parhaillaan kaikin tavoin
todistanut itsestänsä heidän keskuudessaan sanoen:
”Katso, tässä Minä olen, edessänne, täyttämässä
vuosituhantisia lupauksiani, joiden mukaan Minä itse tulen lihaan palauttaakseni
ihmisen takaisin yhteyteeni! Katsokaa, nähkää, Minä Itse seison teidän
keskellänne, tuoden esiin todellisen olemukseni! Ettekö jo ole panneet
merkille, kuinka monta kertaa olen tuonut itseni julki sanoilla MINÄ OLEN!
Perinteinen opetus oli sulkenut heidän silmänsä sen
hetkiseltä jumalalliselta ilmestykseltä, niin että he vastoin kaikkea järkeä
kysyivät: ”Missä sinun isäsi on?” Tapahtuisiko sama meidänkin keskellämme vielä
tässä ajassa, vaikka kaikin tavoin on todistettu:
”Joka on nähnyt Minut, on
nähnyt Isän!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti