”En minä
kuole, vaan elän ja julistan Herran töitä. Herra minua kyllä kuritti, mutta
kuolemalle hän ei minua antanut. Avatkaa minulle vanhurskauden portit, käydäkseni
niistä sisälle kiittämään Herraa. Tämä on Herran portti: vanhurskaat käyvät
siitä sisälle. Minä kiitän sinua siitä, että vastasit minulle ja tulit minulle
pelastajaksi. Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi.
Herralta tämä on tullut; se on ihmeellistä meidän silmissämme. Tämä on se
päivä, jonka Herra on tehnyt; riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä. Oi Herra,
auta, oi Herra, anna menestys!” (Ps.118).
”Tämä on se
päivä, jonka Herra on tehnyt; riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä.”
En nukkunut viime yönä odottamallani tavalla. En
tunne itseäni niin virkeäksi kuin useina aikaisempina aamuina. Tänään on toinen
viikon merkittävimmiltä tuntuvista päivistä. Puolelta päivin on
seurakuntatalolla tiistairuokailu, ja saan syödä vatsan täyteen kuudella
eurolla. En käy siellä ruokailun tähden, vaan saan kohdata tuttuja ihmisiä ja
nauttia heidän seurastaan puolen tunnin ajan. Illalla on taloyhtiön sauna,
missä sielläkin tapaan muutaman ihmisen. Torstaina on miestenpiirin saunailta,
joka kestää pari tuntia. Muina päivinä ei ole mitään ennalta tiedettävissä
olevia tapahtumia. Jokainen päivä on kuitenkin Herran tekemä, ja minulla tulisi
olla jopa riemu ja ilo riippumatta erilaisista tapaamisista.
Mihin siis perustuu tänä erikoisena aikana meidän
päivittäinen elämämme? Oikeastaan mikään ei ole siten kuin joskus aikaisemmin,
parikymmentä vuotta sitten. Elämä ei ollut ongelmatonta, mutta oikeastaan hyvin
harva valitti yksinäisyyttä. Nyt jokainen yhteinen hetki ikään kuin täytyy
lunastaa ja ostaa tavalla tai toisella. Arvostamme eri päivät sen mukaan, mitä
ohjelmaa mikäkin tarjoaa. Jos ei ole mitään tapahtumia tiedossa, tuntuu elämä
jo aamulla herätessä käsittämättömällä tavalla turhauttavalta.
Itse olen elänyt melkoisessa yksinäisyydessä jo
ainakin tusinan vuotta, ihmetellen minne kaikki kolmen vuosikymmenen
tuttavuudet ovat kadonneet. Kyllä, tiedän, mitä monikin ääni kuuluttaa aika
voimallisestikin: ”Miksi et itse soita ja pidä yhteyttä!” Kuuloni on yhä vielä
hyvä, joten viesti on tullut perille. Olen yrittänyt osittain noudattaa
kehotusta, mutta jokin minussa ei anna myöten tuntemuksilleni ja selvälle
järjen äänellekään, jotka niin selvästi viestittävät… niin mitä`? Jos hyvin
läheinenkin ihminen selvästi vaivaantuu soittamisestani, niin miksi pyrkisin
olemaan kuulematta samaa asennetta jonkun vieraamman puhelun aikana?
Me tarvitsemme yhteyttä ihmisiin ja oikeanlaista
yhteyden tunnetta, yhteisöllisyyttä. Rakentaako meitä kuviteltu ilo ja yhteyden
pito, tuottaako se meille aitoa iloa ja tietynlaisen kaipauksen täyttymystä?
Jostakin syystä on pakko uskoa, että elämme hyvin merkillisessä ajassa, jossa
ihmiset ääneenkin itkevät yksinäisyyttään, mutta kuitenkin selvästi
havaittavasti pelkäävät kosketusta toisiin ihmisiin. Todellinen kaipauksemme on
kaiken keskellä sitä luokkaa, ettemme enää ole halukkaita petokselliseen
uskomukseen ja kiinnittymiseen johonkin sellaiseen, mikä ei nauti
luottamustamme.
Todella kaipaava ihminen on kaiken kokemansa
keskellä oppinut erottamaan teennäisen aidosta, todella kohtaavasta
tuntemisesta ja läheisyydestä. Useimmat ihmiset ovat niin omien asioidensa ja
huoltensa piirittämiä, etteivät kykene edes kunnolla pysähtymään kuullakseen
mitä jollakin läheisellä tai kaukaisemmallakin ihmisellä on esitettävänään. En
voi itsekään olla panematta merkille sitä, että hyvin harva kohtaamani ihminen
kuulee edes osa siitä, mitä yritän viestittää. Ihminen on siinä suhteessa aivan
omalaatuinen olento, että tällainen hienovarainen ja melko huomaamatonkin
torjunta masentaa häntä, vaikkei sitä heti haluakaan myöntää. Meille jokaiselle
on tärkeää tulla kuulluksi ja ainakin jossakin määrin ymmärretyksi.
Itsellenikään ei ajoittain ole vierasta se ajattelu,
joka jollakin tavoin nousee esiin joidenkin ihmisten puheista. ”En minä kuole, vaan elän ja julistan
Herran töitä.” Psalmin kirjoittaja omalla tavallaan tilittää elämäänsä ja
tuntemuksiansa, ja koskettaa kokemallaan meidänkin ajatuksiamme. Kuinka usein
olenkaan kuullut huokauksen, joka julkituo kohtaamani ihmisen kyllästymisen
vallitsevaan tilanteeseen ja valmiuden mieluummin jopa pois nukkumiseen.
Ymmärrän hyvin pitkälle tämän tunteen, koska ajoittain inhimillinen puoleni ei
näe mitään merkitystä elämälläni tällaisissa olosuhteissa. Jos mitään
todellista ei ala tapahtumaan niin… Joudun aivan kuin pakottamaan itseni näinä
masentavina hetkinä lausumaan saman kuin psalmin kirjoittaja.
Ei jää jäljelle mitään muuta mahdollisuutta kuin
keskittää ajatuksensa ja odotuksensa johonkin muuhun kuin tähän asti. Ruokailu
on hetkessä ohitse, illan saunan jälkeen levitän peiton ylleni ja taas on yksi
päivä mennyt. Torstain sauna on sekin hetkessä ohitse, ja seuraava miellyttävä
tilaisuus on aivan kuin huomaamatta menneisyyttä.
Elämäni merkitys ei voi olla kiinni erilaisista
tapahtumista, eikä siitäkään, mikä nyt kertakaikkisesti tuntuu puuttuvan. Aika
on kuin liukasta vettä, joka valuu sormien välitse, joten on opittava
ajattelemaan aivan uudella tavalla, mitä ei menneisyydessä tullut mieleenkään.
Herra on tehnyt tämänkin päivän, ja huominenkin on Hänen käsissään. Tunteemme
ja inhimillinen olemuksemme vierastavat tätä ajattelua, mutta se on ainoa keino
selviytymiseksemme. Jos juuri mikään ei tunnu miellyttävän meitä ja tuottavan
iloa, ei se voi kuitenkaan pitää paikkansa.
Meidän arvomme ja merkityksemme ei sittenkään ole
riippuvainen jokapäiväisistä tapahtumista ja kohtaamisista. Jos kerran olemme
yhtä Hänen kanssaan, joka on Itsessään Oleva, on meillä todellisuudessa jo nyt
sama ominaisuus. Pelkkä olevaisuutemme on enemmän kuin aika ja yksittäiset
päivät. Pelkällä meidän olemisellamme on tarkoituksensa iankaikkisuuden
näkökulmasta, eikä omissa silmissämme tapahtuvalla onnistumisella tai
epäonnistumisella ole sellaista merkitystä kuin mitä inhimillinen mieli
ajattelee. Aidon uskovaisen pelkkä olemassaolo on todiste näkymättömille
valloille, mitä emme juurikaan ole tulleet ajatelleeksi. Emme siis kuole, vaikka
usein siltä tuntuukin, vaan me tavalla tai toisella todistamme Hänestä, joka on
tuleva, vaikka vielä saisimme odottaa kauemmin kuin tahtoisimme.
”Mutta koska
meillä on sama uskon Henki, niinkuin kirjoitettu on: ’Minä uskon, sentähden minä
puhun’, niin mekin uskomme, ja sentähden me myös puhumme, tietäen, että hän,
joka herätti Herran Jeesuksen, on herättävä meidätkin Jeesuksen kanssa ja
asettava esiin yhdessä teidän kanssanne. Sillä kaikki tapahtuu teidän tähtenne,
että aina enenevä armo yhä useampien kautta saisi aikaan yhä runsaampaa
kiitosta Jumalan kunniaksi. Sentähden me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen
ihmisemme menehtyykin, niin sisällinen kuitenkin päivä päivältä uudistuu. Sillä
tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja
määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti, meille, jotka emme katso näkyväisiä,
vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät
iankaikkisia.” (2.Kor.4)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti