”’Lohduttakaa,
lohduttakaa minun kansaani’, sanoo teidän Jumalanne. ’Puhukaa suloisesti
Jerusalemille ja julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen
velka on sovitettu…” (Jes.40).
Meidän Herramme oli erittäin hienotunteinen omiansa
kohtaan, vaikka joskus joutuikin nuhtelemaan heitä. Jesajan kohdassa kehotetaan
lohduttamaan ja puhumaan suloisesti Jerusalemille, eli Herran omalle kansalle.
Olen jo kertonut siitä, kuinka uskoontuloni aikaan en oikeastaan saanut kuulla
muuta kuin parannussaarnaa ja nuhdetta, ja se on jonkin verran vaikuttanut koko
uskonelämäni kulkuun.
Ihmettelen yhä vielä sitä, mistä eri ihmiset eri
aikoina ovat ammentaneet materiaalinsa julistustehtäväänsä. Keskellämme on aina
ollut ja on vieläkin sisäisesti hyvin rikkinäisiä ihmisiä, jotka tarvitsisivat
rakkaudellista ja lempeää lähestymistapaa. En voi sulkea itseäni tämän
ulkopuolelle, ja sisimmässäni on jatkuvasti kaipaus saada kokea aitoa,
rakkaudellista Sanan julistusta. Emmehän voi loputtomasti takoa samaa kohtaa ja
toistaa jotakin omaksuttua toimintaa. Mieleeni tulee jälleen kohta Vanhasta
Testamentista:
”Kuunnelkaa
ja kuulkaa minun ääntäni, tarkatkaa ja kuulkaa minun sanojani. Ainako kyntäjä
vain kyntää, kun olisi kylväminen, ainako vakoaa ja äestää maatansa? Eikö niin:
kun hän on tasoittanut sen pinnan, hän kylvää mustaa kuminaa, sirottelee
höystekuminaa, panee nisunjyvät riviin, ohran omaan paikkaansa ja
kolmitahkoista vehnää vierelle? Hänen Jumalansa on neuvonut hänelle oikean
tavan ja opettaa häntä. Sillä ei mustaa kuminaa puida puimaäkeellä eikä
puimajyrän tela pyöri höystekuminan yli, vaan musta kumina lyödään irti
sauvalla ja höystekumina vitsalla. Puidaankos leipävilja murskaksi? Ei sitä
kukaan iankaiken pui eikä aina aja sen päällitse puimajyrällään ja hevosillaan;
ei sitä murskaksi puida. Tämäkin on tullut Herralta Sebaotilta; hänen neuvonsa
on ihmeellinen ja ymmärryksensä ylen suuri.” (Jes.28)
En yhtään ihmettele niitä ihmisiä, jotka tuntevat
tulevansa murskatuksi. Sanan todistuksen mukaisesti me olemme kuin vehnänjyviä,
joiden tehtävä on tuottaa moninkertainen sato. Se edellyttää kuitenkin jyvän
kuolemista ja osittaista maatumista. Jos tätä ei tapahdu, jää siemen yksin ja
tuottamattomaksi. Mistä meille on tullut sellainen käsitys, että me ihmisinä
voisimme olla sellaisella tavalla vaikuttamassa toisiin ihmisiin, kuin mistä
edellinen lainauksemme kertoo? Vertauskuvallisuus on niin selvä, etteivät
laajemmat selitykset ole tarpeen.
Meidän Jumalamme on antanut meille niin selvät
ohjeet ja suuntaviivat elämäämme varten sekä yksilöinä että yhteisön jäseninä,
ettei kirjoittaja jälleen kerran voi olla toistamatta jo iskulauseeksi tullutta
ajatusta: ”Meillä ei tässä ajassa ole
pienintäkään kysymystä sen suhteen, millaisia meidän tulee uskovaisina olla ja
miten meidän tulee suhtautua toisiin uskovaisiin ja ihmisiin yleensä!”
Herran tulemus on lähempänä kuin koskaan
aikaisemmin. Jos Hän ei tule meille seurakuntana, voi Hän tulla omalla
kohdallamme minä hetkenä tahansa.
”…sitten
meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä
heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina
olla Herran kanssa. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.”
(1.Tess.4).
Miksi meillä on niin vähän lohduttavia ajatuksia ja
sanoja? Olemmeko unohtaneet aivan selviä Sanan kehotuksia?
”Hyväätekeväinen
sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu.” (Snl.11).
”…sydän
vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä
pestynä; pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi
lupauksen, on uskollinen; ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi
toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin; älkäämme jättäkö omaa
seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme
toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.”
(Hebr.10).
Onko sydämemme vihmottu puhtaaksi pahasta
omastatunnosta ja onko kehommekin valmistettu Herran palvelukseen? Jos ei näin
ole, tarvitsemme itse siinä määrin lohdutusta ja ymmärrystä, ettei sitä riitä
toisille. Me emme todellisuudessa jaa mitään hyvää sellaisella tavalla, että
itse jäisimme jotakin vaille. Kaikki, mitä teemme toisille ihmisille,
vähäisimmillekin, palaa meille takaisin muodossa tai toisessa. Jos mitä, niin
rohkaisua me jokainen tarvitsemme juuri tässä hetkessä. Me emme saa osoittaa
toivottomuutta ja epäuskoa, vaan tehtävämme on olla esimerkkinä kaikille
kohtaamillemme ihmisille.
”Ja kun hyvää
teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme
väsy. Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille,
mutta varsinkin uskonveljille.” (Gal.6).
Edellinen lainauksemme kuuluu varmaankin harvimmin
lainattuihin sanankohtiin! Niin kauan kuin tässä elämässä olemme, on meidän
tehtävämme vaikuttaa kaikkien ihmisten parhaaksi. Mikäli mahdollista, ja meistä
riippuu, elämme rauhassa kaikkien ihmisten kanssa. Ristiriitaisuudet ja
välirikot tulevat, mutta ne eivät saa olla lähtöisin meistä. Lempeytemme tulisi
olla kaikkien ihmisten nähtävissä.
Me paheksumme jehovantodistajien lähestymistapaa
aivan totutulla tavalla. Kiusaannumme heidän saapuessaan ovellemme ja jotkut
jopa lausuvat melkein kirouksen heidän yllensä, koska he ovat vieraan uskonnon
edustajia. Keskuudestamme on muutama ihminen siirtynyt heidän joukkoonsa
toteamuksella, että he ovat niin mukavia. Millainen nuhde ja ojennus meitä
kohtaan, jotka pidämme itseämme niin erinomaisina! En ole vielä koskaan
kohdannut huonokäytöksistä jehovantodistajaa, mutta kylläkin suuren joukon, jos
ei sitten valtavan joukon oikeaoppisia henkilöitä, joiden käytös välillä saa
aivan tyrmistymään. Mieleeni tulee aikanaan Tampereen rautatieaseman
bussipysäkillä traktaatteja jakanut mies, joka suorastaan kimpaantui jostakin
saamastaan arvostelusta. Montako tällaista kohtaamista tarvitaan ihmisen
elämässä kääntämään hänen mielensä pois hengellisistä asioista?
Tässä ajassa ei ole niinkään merkitystä sillä mitä
puhumme, vaan yleensä ottaen koko olemuksellamme ja elämällämme. On ohitse
traktaattien ja palopuheiden aika, ainakin verrattuna menneisiin aikoihin.
Ihmiset odottavat enemmänkin katsekontaktiamme, miellyttävää ilmettämme,
avointa olemustamme.
On siis selvä muutoksen tarve Sanan Hengen
mukaisesti.
”Älkääkä
mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen
kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja
täydellistä.” (Room.12).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti