Miksi kristillinen maailma on niin hajanainen,
jaettuna tuhansiin ja jälleen tuhansiin erilaisiin ryhmittymiin? Miksi aivan
pienetkin näkemyspiirit saattavat olla jakautuneina jopa kymmeniin eri osiin,
niin että oman klikkinsä saattaa muodostaa vain yksikin henkilö? Tämän kaiken
olemme tulleet näkemään viimeisten vuosikymmenten aikana, erikoisesti alkaen
kuusikymmenluvun lopulta. Joukkoomme ilmoittautui käytännöllisesti katsoen
monta sataa eri ihmistä, mutta hetken kuluttua lähes yhtä monta antoi ymmärtää
näkevänsä asiat siinä määrin eri lailla, että heidän tuli muodostaa oma,
erikoislaatuinen ryhmänsä. Ajatteliko oikeastaan kukaan Herramme sanoja siitä,
että keskinäisen rakkauden tuli olla tunnusmerkkinä Hänen omistaan, jotta
maailma ymmärtäisi mistä todella on kysymys?
Paremmin kuin milloinkaan aikaisemmin käsitän nyt
Johanneksen ilmaisut hänen kirjeissään. Ymmärrän mitä tarkoittaa:
”Tästä te
tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi,
lihaan tulleeksi, on Jumalasta.”
Kautta aikojen on ollut lukuisa määrä uskovaisia,
jotka ovat puhuneet Jeesuksesta, puusepän pojasta, Mariasta, Hänen äidistään ja
maallisista veljistä, jotka hekään eivät oikealla tavalla uskoneet Veljensä
toimintaan. On aina vietetty joulua ja pääsiäistä omine ajankohtaisine
sanomineen ja kuvaelmineen. On ollut tarve uskoa näihin tapahtumiin, koska
ihminen on pohjimmiltaan erittäin uskonnollinen, jopa ateistit omalla
tavallaan. Kirkot on koristettu mitä erilaisimmilla kuvilla ja patsailla, joten
useimmat katsovat toteen näytetyksi, että on täytynyt tapahtua jotakin aivan
erikoista. Uskotaan kaikkeen esitettyyn, koska se tuo turvallisuuden tunteen
ainakin jouluna ja pääsiäisenä. Mutta kuinka moni käsittää mitä lihaan
tuleminen todella tarkoittaa, kuinka laajamittainen ja merkittävä on sanoma
itse Jumalan ihmiseksi ja lihaksi tulemisesta?
”Maailmassa
hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä
tuntenut. Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan
lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet
verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Ja Sana
tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa,
senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli
täynnä armoa ja totuutta.” (Joh. 1).
Ketkä hylkäsivät Hänet tämän sanankohdan mukaisesti?
Uskonnollinen maailma ja sen manipuloima Jumalan oma kansa. Maailma ei siis
Häntä tunne ja poikkeuksen tekevät siis ainoastaan ne, jotka eivät ole
syntyneet verestä eikä lihan ja miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Ns.
kristillinen maailma ei missään suhteessa poikkea käsitteestä ”maailma”, ja
suurimmat vääryydet on tehty uskonnollisuuden nimissä. Armo ja totuus voidaan
siis nähdä ainoastaan Jumalan ilmestymisessä meidän Herrassamme Jeesuksessa
Kristuksessa.
”Sillä lapsi
on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja
hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä,
Rauhanruhtinas.” (Jes.9).
”Tämä kaikki
on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta,
joka sanoo: ’Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on
annettava nimi Immanuel’, mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.”
(Matt.1).
Emme siis voi ajatella Isää ilman Poikaa, eikä
Poikaa ilman Isää. Silti olemme sidottuja Sanan todistukseen, joka ei salli
ihmismielen näkemyksiä ja ajatuksia. Mikä on Herramme Jeesuksen Kristuksen
nimi? Aika erikoinen kysymys tuoden mieleen vanhan suomalaisen kompakysymyksen
Sepeteuksen poikien isän nimestä. Mikä on se nimi, johon kaikki pelastus ja
aito voima ovat sidottuina? Mikä oli se nimi, jota alkuseurakuntaa kiellettiin
käyttämästä tai edes mainitsemasta? Ei se ollut Ihmeellinen neuvonantaja, ei
Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, ei edes Rauhanruhtinaskaan, vaikka kaikki nämä
nimitykset koskevatkin Häntä, joka on yli kaikkien ja jonka Nimi on yli
kaikkien.
Alkuseurakunta ei käyttänyt milloinkaan käsitettä
Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Miksi sitten nykyään tämä muoto on valittu
siinä määrin käyttöön, että alkuseurakunnan käyttämää nimeä kuulee todella
harvoin suurimmissa kirkoissa ja osassa vapaitakin suuntia? Onko nyt sitten
ihmisillä oikeus valita oman ymmärryksensä ja mieltymyksensä mukaisesti
sellainen muoto, mikä heistä on sopivin? Voisimmeko ajatella alkuseurakunnan
käyttäneen parantamisen ja ihmetekojen yhteydessä käsitettä Rauhan Ruhtinas tai
Iankaikkinen Isä, tai Immanuel? Vaikka kaikille olisi ollut selvää ketä
tarkoitetaan, olisi tuskin mitään tapahtunut. Jos kaikille kerran on selvää,
että lunastus ja pelastus ja voima ovat Jeesus-nimessä, niin miksi tuota nimeä
tietyssä määrin jopa kartetaan ja vältellään? Miksi se esim. kasteen
yhteydessä on korvattu muodolla Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?
”Ja kaikki,
minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä,
kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.” (Kol.3).
Meidän tulisi todella ottaa paljon vakavammin kaikki
Sanasta lukemamme. Meille ei ole annettu vapautta vaihtaa keskenään erilaisia
ilmauksia, vaikka ne tarkoittaisivatkin samaa asiaa. Nykyihminen ei katsoisi
ollenkaan vääräksi esim. tehdä kaikki Isän Jumalan nimessä, kiittäen Herraa
Jeesusta. Tietyssä mielessä vastaavan laista tapahtuu hyvin laajassa
mittakaavassa eri uskonsuuntien toiminnassa ja julistuksessa. Yhdistellään
hyväksi nähtävällä tavalla eri sanankohtia ajattelematta ollenkaan, kuinka
tarkka Jumala on Sanastaan. Sana todella tarkoittaa sitä mitä se sanoo. Jos
jotakin käsketään tekemään Herran Jeesuksen nimessä, tulee meidän tehdä se!
Tämän asian vakavuuden käsitti alkuseurakunta mitä selvimmin, ja siksi saamme
iloksemme lukea Jeesus-nimen niin moneen kertaan.
Miksi tänään niin monet rakkaat veljet ja sisaret
kokevat tämän nimen lausumisen niin vaikeaksi? Miksi ei ole mitään vaikeuksia
lausua tuota ilmaisua: ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”? Miksi on niin
helppoa puhua yläkerrasta ja Luojasta ja Isästäkin? Eikö kaiken tämän kautta
ole todistettu, että Jeesus-nimessä on jotakin aivan erikoista ja merkittävää?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti