Viime yön nukuin erittäin hyvin, ja heti on olo
aamulla aivan erilainen kuin eilen huonosti nukutun yön jälkeen. Tunteillamme
ja vaihtelevalla olollamme ei siis voi olla mitään tekemistä sisäisen uskomme
ja olemuksemme kanssa. Kuinka vaarallista siis onkaan sekoittaa tunteet ja usko
keskenään! Herramme ei koskaan kysynyt keneltäkään: ”Miltä sinusta nyt tuntuu?”
Mutta ensimmäinen ajatus, joka aamulla tuli mieleeni kuului: ”Kenenkä te sanotte minun olevan?”
(Matt.16).
”Kun Jeesus
tuli Filippuksen Kesarean tienoille, kysyi hän opetuslapsiltaan sanoen: ’Kenen
ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?’ Niin he sanoivat: ’Muutamat Johannes
Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas Jeremiaan tahi jonkun muun profeetoista’.”
Maailma on aina ollut täynnä kysymyksiä, tärkeämpiä
ja vähemmän tärkeitä. Tämän aamuinen kysymyksemme kuitenkin on enemmän kuin
tärkeä, sillä siihen sisältyy pohjimmiltaan elämä ja kuolema. Vastauksestamme
riippuu koko elämämme nyt ja iankaikkisuudessa. Kenen me sanomme Hänen olevan?
Onko Hän vain joku Hän, vai onko meillä selvä nimi Hänelle? Todella usea antaa
ymmärtää tuntevansa Hänet ja olevansa tekemisissä Hänen kanssaan, mutta
selvästikin Hänen nimensä lausuminen on vaikeaa ja sitä vältellään. Miten voi
olla näin?
Herramme esitti opetuslapsilleen kaksi eri
kysymystä, joista ensimmäinen kuului: ”Kenen
ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?” Tuona päivänä vastauksia ei ollut
kovin vaikea etsiä, koska asia oli vielä melko tuore. Kansan keskellä kiersi
mitä erilaisimpia ajatuksia kuten nykyäänkin, mutta aikaa oli kulunut niin
vähän, ettei kovin suurta määrää mielipiteitä ollut ehtinyt syntyä.
Mihin sitten perustuivat ihmisten ajatukset ja
näkemykset eri tapahtumista ja henkilöistä? Ensisijaisesti siihen, mitä he
näkivät ja kuulivat. ”Sillä
ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa
muuhun kuin uutta puhumaan ja uutta kuulemaan!” (Apt.17). Eivät tainneet
nämä piirteet olla havaittavissa ainoastaan mainituissa paikoissa, vaan
melkoinen kuhina kävi myös Jerusalemin kaduilla ja kujilla. Omalla tavallaan
lainauksemme sopii kaikkiin aikoihin ja kaikkiin paikkakuntiin nykyäänkin!
Kuinka paljon mielipiteistämme ja ajatuksistamme
syntyykään olosuhteissa, jotka jokin meissä jättää täysin huomioimatta!
Erilaiset keskustelut ja joukkokokoontumiset muutamine tai useampine
osallistujineen saavat meidät luomaan mitä erilaisimpia kuvia eri ihmisistä ja
asioista. Useinkaan ei ole mitään väliä sillä, pitävätkö esille tuodut asiat
paikkansa. Me valitsemme korvasyyhyymme sopivimmilta tuntuvat mielipiteet ja
ajatukset, antamatta sijaa terveelle järjelle ja totuuden rakkaudelle. Meidän
mielipiteemme ja näkemyksemme eivät sitten kysyttäessä perustu oikeastaan
millekään perustellulle ja tutkitulle todellisuudelle, vaan me omaksumme
itseemme ja jaamme eteenpäin ”tosiasioita” samanlaisella kiireellä kuin
ateenalaiset aikanaan!
Jos ihmisellä ei ole aikaa muuhun kuin uuden
kuulemiseen ja uuden puhumiseen, on hänen elämässään hyvin vähän totuutta ja
totuudellisuutta. Tähän siis perustuvat mitä erilaisimmat näkemykset ja
opetukset niillä alueilla, missä ei osata vaatia kirjatietoa. Siten myös niin
monen ihmisen elämä perustuu näkemyksille ja uskomuksille, joilla ei ole mitään
todellisuuspohjaa. Yksinkertaisesti vain uskotaan ja rakennetaan hengellisiä
ulottuvuuksia hyväksi nähdylle pohjalle. Perusteluja ei useinkaan osata kysyä
tai vaatia.
Tällaiset olosuhteet siis vallitsivat tuona aikana,
kun Herramme asteli tämän maan päällä. Siksi hengellisiin kysymyksiin saatiin
kuulla hyvin monenlaisia vastauksia temppelistä ja totunnaisesta
jumalanpalveluksesta huolimatta. Kaikella oli oma tuttu leimansa, ja
uhrattavaakaan ei tarvinnut enää tuoda tullessaan, koska sitä paikan päällä oli
tarjolla siinä määrin, että Herramme valtasi pyhä viha kaikkea kaupankäyntiä
kohtaan. Ei ollut kysymys vääränlaisesta kauppatavarasta, vaan väärästä tavasta
toteuttaa jumalallista käskyä. Tänä päivänäkään ei tässä nähdä sitä
ristiriitaa, joka suorastaan leimahti Herramme silmien edessä. Uskonnollinen
leima tuntuu riittävän kaikessa, ja sen mukaisesti hyväksytään tai hylätään
oikeastaan kaikki kysymyksen alainen.
”’Kenen
ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?’ Niin he sanoivat: ’Muutamat Johannes
Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas Jeremiaan tahi jonkun muun profeetoista’.”
Hengellisesti ajatellen saamme kuulla samanlaisia
vastauksia tänäänkin. Tuhatvuotisesta kehityksestä huolimatta kysymykseen ei
ole yksiselitteistä vastausta, ja siksi totesimme, että tämä kysymys sisältää
sekä kuoleman että elämän. Pelastusta ei ole yhdessäkään toisessa nimessä tänä
päivänäkään. Monen tunnustus ja tunnustaminen jää jonkin hengellisen arvohenkilön
persoonan ympärille kokoontuneeseen hierarkiaan. Johannes Kastaja oli
esiintynyt huomiota herättävällä tavalla aivan hiljattain, ja useampikin
yhdisti hänet ja Herramme.
”Ja kuningas
Herodes sai kuulla hänestä, sillä hänen nimensä oli tullut tunnetuksi, ja
ihmiset sanoivat: ’Johannes Kastaja on noussut kuolleista, ja sentähden nämä
voimat hänessä vaikuttavat’. Mutta toiset sanoivat: ’Se on Elias’; toiset taas
sanoivat: ’Se on profeetta, niinkuin joku muukin profeetoista. Mutta kun
Herodes sen kuuli, sanoi hän: ’Johannes, jonka minä mestautin, on noussut
kuolleista’.” (Mark.6)
Mutta ei ollut eikä ole tänäänkään pelastusta
missään näissä uskomuksissa, joiden sisältämä henki omalla tavallaan näissä
päivissä levittää vaikutuksiaan. Kaikki lainaamamme liittyy saumattomasti
hengelliseen kehitykseen ja pelastussanomaan, mutta on vain rinnakkaisilmiötä,
johon kiinnittyminen on vain este aidolle uskolle ja elämälle. Herramme ei
todellakaan ole niin kuin joku muukin profeetoista, sillä Hän oli ja on yhä
vielä:
”Sillä Mooses
on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne
joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu. Ja on tapahtuva, että
jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta’.” (Apt.3)
Ihmisen uskonnollinen mieli on tutkimaton, etenkin
jos siihen liittyy ominaisuus jatkuvasta uuden kuulemisesta ja uuden puhumisesta.
Tällainen uskonnollisuus on omalla tavallaan kaikkiruokainen. Siitä todisteena
erilaisten hengellisten vastausten ja kysymystenkin rajaton kirjo. Johannes
Kastajan persoonan jäljitelmä on henkivalloissa valittu hyvin käyttökelpoiseksi
hengelliseksi harhautukseksi siinä määrin, että vielä tänäänkin on suuri joukko
ihmisiä jotka seuraavat häntä ja antavat kastaa itsensä kerran vuodessa. Itse
asiassa jokaiselle Jumalan käyttämälle henkilölle ja näkemykselle on oma
varjokuvansa pimeyden puolella. Siksi ei ole samantekevää mitä me uskomme ja
mihin me kiinnitymme. Pelkkä uskonnollinen ja hengellinen leima ei riitä
hyväksymiselle, vaan Jumalan Sanan kokonaistodistus on ainoa absoluuttimme ja
kriteerimme.
”Jos meitä
tänään kuulustellaan sairaalle miehelle tehdystä hyvästä työstä ja siitä, kenen
kautta hän on parantunut, niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle
tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka
te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä
kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne. Hän on 'se kivi, jonka te,
rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'. Eikä ole pelastusta
yhdessäkään toisessa;
sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille
annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.” (Apt.5).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti