Kirjoitettu eilen
Tänään on yksi harvoista tilaisuuksista tavata jo
vuosien takaa tuttuja ihmisiä tiistairuokailussa seurakuntatalolla. Illalla on
lenkkisauna talomme asukkaille. Mietin jo sitä, että aivan kuin aikaa ei olisi
lainkaan, riisuudun illalla ja vedän peiton päälleni viileässä makuuhuoneessa,
ja nämä miellyttävät tapaukset ovat jälleen menneisyyttä. Toisaalta elämään
sisältyy pitkästymistä ja osittaista masentuneisuuttakin, mutta siitä
huolimatta aika tuntuu rientävän aivan käsittämättömällä tavalla. Tämä ei perustu
odotuksiin, ikävä kyllä, vaan kaiken mukavan ja mieltä ilahduttavan olemiseen
ohitse aivan liian nopeasti. Onko tämä kaikki aivan normaalia ja elämään
kuuluvaa, vai onko kaikessa kuitenkin kysymys meidän itse kunkin asenteesta?
En voi olla ajattelematta Nalle Puhia ja häneen
liittyvää mielenterveydellistä kysymystä.
Kumpi tuottaa Nallelle suuremman nautinnon, hunajapurkin aukaisemista
edeltävä odotus, vaiko itse purkin aukaiseminen? Erittäin opettavainen kysymyksenasettelu!
Elämme hyvin erikoisessa ajassa, ja olemme siitä
puhuneet joidenkin mielestä kyllästymiseen asti. Tosiasia kuitenkin lienee se,
että tässä ajassa jäämme paitsi paljosta sellaisesta, joka menneinä aikoina
tuotti meille henkistä ja kehollistakin tyydytystä. Olemme aivan liian paljon
yksin, niin että jää liian paljon aikaa miettiä niitä hyviä asioita, joista
jäämme nyt vaille, ja niitä ikäviä asioita, joiden keskellä monena päivänä
tunnumme aivan tukehtuvan. Onko meissä jotakin vikaa, vai onko kaikki todella
muuttunut niin erilaiseksi ja oudoksi, kuin mitä yksi ja toinen tuo julki?
Yhdestä asiasta voimme olla varmoja: Jumala ja Hänen
valtakuntansa eivät ole muuttuneet, vaan pysyvät samana kautta aikojen,
iankaikkisuuteen asti! Mutta tulisiko meillä olla huono omatunto sen johdosta,
että mieltämme nakertaa kertakaikkinen… niin, miksi sitä tulisi kutsua jossakin
määrin vaivaavan omantunnon tähden? Jos olemme rehellisiä, voimme yhteisesti
todeta, että olemme aika tavalla tyytymättömiä arjen harmauteen! Kaikki on
todella muuttunut maallisella ja henkiselläkin alueella siinä määrin, että on
vaikea löytää enää mitään tuttua ja totunnaista, kun oikein tarkoin ajattelee.
Kaikki näyttää samanlaiselta kuin ennen, mutta ei kuitenkaan ole sitä. Asioiden
itse olemus on muuttunut pinnallisen kuoren alla, ja siten kohtaamme kaikkien
aikojen petollisimman ympäristön niin maallisessa kuin hengellisessäkin
mielessä.
On suoranaisesti todistettu, että elämme nyt ajassa,
jossa suuremmassa määrin kuin milloinkaan aikaisemmin vallitsee jumalisuuden
ulkokuori, mutta voima on totaalisesti kadoksissa. Se on korvattu ulkonaisilla
ja teennäisillä varjokuvilla, jotka lyövät itsensä lävitse aina vain
laajemmissa piireissä, ilman että kukaan rohkenisi esittää epäileviä ajatuksia.
Ihminen etsii entistä vähemmän aitoa ja todellista, jatkuvasti kasvavassa
tarpeessaan korvata kaikki elämässään nautinnolla ja jatkuvasti uudella
kokemuksella. Siitä kai parhain kuva on teollinen tuotanto, joka suorastaan
pakottaa meidät päivästä toiseen hankkimaan aina vain uutta ja parempaa. On
todellisuutta se, että kaikki tarvitsemamme ja tarpeeton jo
suunnitteluvaiheessa tehdään sellaiseksi, että korvaava tuote on hankittava
jopa parin vuoden päästä. Kaikki kestävä ja pitkävaikutteinen on julistettu
pannaan jo pelkästään televisiomainosten perusteella!
Uskovaisina meidät on kutsuttu johonkin aivan
toisenlaiseen, kuin mitä silmiemme eteen sullotaan joka tuutista, jopa
seurakunnissakin. Meidät on kutsuttu katselemaan näkymättömiä, tuonpuoleisia,
jotka jo täällä ovat valmiudessa muuttaa meidät toisen maailman kansalaisiksi
joka suhteessa, jos vain itse annamme suostumuksemme. Rehellisyyden nimessä
emme kuitenkaan ole osanneet odottaa sellaista, minkä keskellä nyt elämme.
Yhteisöllisyys ei ole kadonnut vain maailmasta, vaan se on koko ajan katoamassa
seurakunnallisestakin elämästä, koska jokainen alkaa olla siinä määrin väsynyt,
että omien asioiden hoito vie kaikki voimat.
Meillä on siis kaikki syyt tyytymättömyyteen ja
tympääntymiseen, mutta näiden asioiden ylivallan saaminen on kuitenkin hengellisessä
mielessä tuomittavaa. Jos emme kerran saa tyydytystä elämäämme entisellä
tavalla, on se merkki siitä, että meidän on etsittävä se kanava, joka ei ole
riippuvainen ulkonaisista ja arkipäiväisistä asioista.
Ensimmäisellä sijalla lienee tai oikeastaan
varmuudella Raamatun aukaiseminen paljon useammin kuin tähän asti. Jos tuntuu
siltä, ettei jaksa lukea tarpeeksi, on nykyaika järjestänyt meille todella
hienoja apuvälineitä. Jos olet kielitaitoinen, löytyy netistä todella
korkealaatuisia äänikirjoja, joista voit kuunnella Raamattua mitä
erilaisimmilla tavoilla. Itseäni ovat erikoisella tavalla siunanneet englanninkieliset
äänikirjat, jotka on tehty jonkinlaisen kuunnelman muotoon, todella
taidollisesti. Suomenkielisiä korkeatasoisia äänikirjoja en itse ole löytänyt netistä,
joten ne on kai ostettava jostakin kristillisestä kirjakaupasta.
Kun luet tai kuuntelet Raamattua todella tarpeellisessa
määrin, alkaa mielessäsi tapahtua aivan erikoisia asioita, ja entinen
ajattelusi aivan varmasti alkaa muuttua. Maailma ei muutu positiivisemmaksi
eikä tietynlainen arkipäiväisyys katoa, mutta sisimmässäsi tapahtuu kaikkea
sellaista, mikä saa elämän sittenkin tuntumaan merkitykselliseltä. Sinulla on
ehkä ollut jopa vuosikausia melko vaarallinen tauti, jota et ole lukuisista
esitelmistä ja ohjelmista huolimatta osannut panna merkille. Nyt voimme
paljastaa tämän sairauden koko olemuksen ja kertoa sen nimen:
raamattuvajauksellinen keripukki! Se on ehkä vaarallisin ja tarttuvin tauti
kristillisessä maailmassa, jota erikoisella tavalla pyrkivät levittämään
vihamieliset voimat, eikä sille vedä vertoja mikään viruksellinen
tartuntatauti!
Minä en osaa ymmärtää mistä johtuu se aivan
kummallinen ajattelu, mikä on vallannut suurimman osan ystävistänikin. Miksi ei
muka voisi kuunnella Jumalan Sanaa, vaan sitä kuulemma pitäisi vain itse lukea?
Itse en voisi kuvitellakaan elämääni ilman Sanan kuuntelua jopa viidellä eri
kielellä, sillä minun Raamattuuni on yhä vielä kirjoitettuna:
”’Herra, kuka
uskoo meidän saarnamme?’ Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen
Kristuksen sanan kautta.” (Room.10).
Aikana jona tämä on kirjoitettu, ei Sanaa ollut
muuta kuin kirjakääröinä, joista luettiin kansalle. Ei edes osattu kuvitella,
että jollakin yksittäisellä ihmisellä olisi ollut edes jotakin Raamattuun viittaavaa!
Uskon olevan Jumalan mielen mukaista, että alamme
entistä innokkaammin ottamaan Raamattukylpyjä, kielikylpyjen tapaan,
täyttämällä vapaat ja turhaan ajatteluun käyttämämme hetket Jumalan Sanalla.
Useimmiten veruke kuuluu, että kuunnellessa emme keskity tarpeellisessa määrin.
Hävetkää, kaikki tämän ajatuksen esittäjät! Sana ei mene hukkaan, vaan
tarkkaamatonkin kuuntelu jättää jotakin olemukseemme ja sisäiseen ihmiseemme.
Meidän perusongelmamme on tietämättömyys sen
suhteen, mitä Raamatussa todella on kirjoitettuna. Siinä esitetyt asiat ovat
meille elintärkeitä jokapäiväisessä elämässämme. Ei ole väliä sillä, vaikka
näemme yhä useamman suhtautuvan välinpitämättömällä tavalla Sanan totuuksiin.
Meidän oma vastuumme todellisuudessa kasvaa sen mukaisesti, mitä laajemmaksi
yleinen lankeemus ja laittomuus kasvaa. Itse asiassa kaikki näkemämme on
kirjoitettuna ennalta, mutta jos emme ole halukkaita näkemään sitä Sanasta,
annamme helposti johtaa itsemme lavealle tielle, joka on tarjolla kaikkialla ja
joka aika. Jos jopa itse arkkipiispa niin monin tavoin suosittelee sitä, ei ole
ihme että niin harva tuo esiin paheksuntansa liberaaliteologian suhteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti