Mitä sitten tulee hengelliseen elämäämme ja
erilaisiin kokoontumisiin, ei meidän ole hyvä jäädä osattomaksi niistä. Kautta
aikojen on ns. uloskutsutuissa seurakuntapiireissä korostettu oikeaa oppia, ja
arvoon arvaamattomaan korotettujen johtajien suuhun ja kirjoituksiin on
omavaltaisesti lisätty ajatuksia, jotka ovat sekä epäraamatullisia että
ihmismielestä lähteneitä. Erottautuminen on aina ollut iskulauseena, joka on
johtanut eristäytyneisyyteen ja hengelliseen kuivettuneisuuteen, oikeanlaisen
kasvun ja kehityksen sijasta.
Ihmisen on välttämätöntä olla tekemisissä toisten
ihmisten kanssa. Jo aikanaan yksi arvostetuimmista julistajista totesi, että
hänet on aina käsitetty väärin, antamalla uskoa ettei saa missään tapauksessa
osallistua muiden piirien jumalanpalveluksiin, vaan tulee pysyä erossa kaikesta
kirkkokunnallisesta hapatuksesta ja osallistua vain oman piirin kokouksiin. Hän
ei tällaista milloinkaan opettanut, ja toteaa, että jos paikkakunnalla ei ole,
eikä lähistölläkään, oman piirin kokouksia, tulee etsiytyä sellaisiin
tapaamisiin, missä mahdollisimman pitkälti noudatetaan Jumalan Sanaa. Ainoana
ehtona jää jäljelle se, että tuossa piirissä pidetään Herraa Jeesusta Kristusta
jumalallisena. Tällaisten kokousten tarve on suunnaton yksinomaan sen johdosta,
että vääränlainen eristäytyminen ja erottautuminen ovat johtaneet siihen, että
suuri osa väärähenkisestä kristillisyydestä on suorastaan haihtunut ajan
tuuliin.
Meille on aina opetettu, että jos emme voi saada
kokonaista vehnästä, riittää kun saamme siitä siivun. Samoin olemme selvästi
ymmärtäneet ainakin aikanaan, että syödessämme mitä tahansa ja löytäessämme
esim. kanasta luunpalasen, emme saa heittää koko lautasellista menemään, vaan
yksinomaan tulee laittaa syrjään syötäväksi kelpaamaton.
Miksi sellaisella tavalla tulisi välttää eri
seurakuntia tai ryhmiä? Eikö jossakin määrin ns. oma piirimme mahdollisesti ole
ollut kaikkein vastenmielisin useiden ihmisten mielestä? Mihin todellisuudessa
perustuu pelkomme eri ryhmiä kohtaan? Eikö Sana sano, että täydellinen rakkaus
karkottaa pelon? Jos jokin on tullut
sydämessämme ja olemuksessamme osaksi meitä, ja olemme vakuuttuneet
raamatullisista totuuksista, ei kai silloin mikään yksittäinen ihminen tai
ryhmä voi horjuttaa vakaumustamme?
Kaikki vastaanottamamme joka tapauksessa koetellaan
tavalla tai toisella, ja siihen perustuu nykyinen yksinäisyyden tunteemmekin.
Nyt meiltä kysytään, olemmeko todella varmat Jumalasta ja Hänestä lähteneistä
asioista, vai olemmeko vain kasvatuskristillisyyden tulosta. Nyt huomaamme
viimeistään, ettei todellakaan riitä joidenkin hengellisten asioiden totena
pitäminen, vaan joudumme vakavasti otettavalla tavalla punnitsemaan kaiken
oikeaksi näkemämme aivan käytännön elämässä.
Olemme saaneet kuulla aivan ihmeellisiä todistuksia
eri johtavassa asemassa olevilta ihmisiltä. Itse joudun tunnustamaan, että
monet vakuuttavaksi tarkoitetut todistukset eivät löydä sisimmässäni
vakuuttuneisuutta, koska jokin sisimmässäni vastustaa niitä. Miksi? Koska
luettuani ja kuunneltuani Raamattua viidellä kielellä ja ainakin sataan kertaan,
jollei lähes kahteen sataan, en vieläkään ole voinut sieltä löytää vahvistusta
kaikelle hengellisessä elämässä kuulemalleni. Ainoa keino todeta jonkin asian
aito hengellisyys on rinnastaa se Jumalan Sanan todistuksen kanssa.
Eri henkilöille tapahtuneet asiat ja heidän elämänsä
käänteistä tallennettu teksti Sanassa on kirjoitettu meille varoitukseksi ja
ohjeeksi siinä määrin, ettemme voi kutsua jotakin täysin poikkeavaa
raamatulliseksi. Voi olla mitä erilaisimpia kokemuksia ja näkyjä ja unia jne.,
mutta raamatulliseksi tekee jonkin asian vain sen täydellinen yhtäpitävyys
Pyhien Kirjoitusten kanssa.
Jotkut ovat oman kertomansa mukaan niin Hengen
johdatuksessa, että he päivittäin kokevat itseänsä johdatetuksi pienimmissäkin
asioissa, ja joku todistaa kuulevansa omilla korvillaan Herran äänen joka
päivä. Tällaista ei ole kokenut yksikään Raamatun henkilö, ja yksi
arvostetuimmista saarnaajista suuria lahjoja omaavana, sanoi joutuvansa
kulkemaan uskon varassa todella pitkiäkin aikoja. Mikä merkitys olisi uskolla,
jos joka hetki meitä johdatettaisiin jopa korvin kuultavalla äänellä?
Meitä on ehkä tietämättämmekin masentanut, ja saanut
miettimään leiviskämme maahan kaivamista, kaikki hurmosmainen kehumismieliala,
jota ovat osoittaneet aivan liian monet, uskoen ehkä itse kaiken esittämänsä,
mutta heidänkin kohdalla pätee se ehkä tärkein tunnistamismerkki, jota jopa
kyllästymiseen asti esitämme: hedelmistään te heidät tunnette!
Kaikkein äänekkäimmät ja näkyvimmätkin toimintamuodot
ovat viime aikoina osoittautuneet kaikkein petollisimmiksi. Meidän tulisi
jokaisessa tapauksessa, jossa jonkin ihmisen nimi tulee mainituksi useammin kuin
Herran Jeesuksen nimi, alkaa epäillä koko toiminnan perusteita!
Mihin perustuu ilomme ja ehkä vajavaiselta tuntuva
onnemme tässä ajassa? Mielessäni alkoi yhtäkkiä soida sanankohta:
”Mutta
Siionista sanotaan: ’Joka-ainoa on syntynyt siellä’. Sitä Korkein itse vahvana
pitää. Herra luettelee, kirjoittaessaan kirjaan kansat: ’Tämäkin on syntynyt
siellä’. Sela. Veisaten, karkeloiden sanotaan:
’Kaikki
minun lähteeni ovat sinussa’.” (Ps.87).
”Israelin
toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. ’Jotka
minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän
veden lähteen, Herran’.” (Jer.17).
Herramme sanoi maan päällä vaeltaessaan:
”’Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat.’ Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen…” (Joh.7).
”’Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat.’ Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen…” (Joh.7).
Tätä toimintoa ei vielä milloinkaan ole ilmoitettu
loppuneeksi, vaikka elämmekin ajassa, jossa rakkaus on kylmennyt ja laittomuus
eli vääryys päässyt valtaan. Sitä selvempänä tulee aidon jumalanlapsen erottua
kaikista muista. Hänen lähteensä on yhä vielä tuonpuoleisissa asioissa, itse
Herrassamme, jonka lähettämä Pyhä Henki vieläkin todistaa Hänestä, joka kaiken
on meille ansainnut.
Mainitsemamme lähde on siis yhä vielä käytössä,
mutta sen virtaaminen on sidottu Sanaan, joka mahdollistaa maallisen ja
tuonpuoleisen yhdistymisen. Jos emme ole lukeneet kylliksi Sanaa, ei Pyhällä
Hengellä ole mitä ilmoittaa meille, sillä Hän muistuttaa meitä kaikesta siitä,
mikä on kirjoitettuna Sanaan, mitä Herra on puhunut tuoden julki ajatuksensa
meitä kohtaan. Lähteenä oleminen ei ole
laiskan toimia, vaan jokaisen on pidettävä huoli siitä, että virtaamisväylät
ovat avoimet ja yhteys veden Alkuperään on kunnossa. Tässä on kai elämämme
suurin vaikeus tämän ajan keskellä, koska näistä asioista ei juurikaan kuule puhuttavan,
vaikka ne ovat elämämme perusta. ”Yli
kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti